یوناس آلسترومر از پیشگامان کشاورزی و صنعت سوئد

کسب‌وکار آلبرگ طی سه سال با شکست مواجه شد اما آلسترومر شروع به فعالیت در زمینه حمل کالا با کشتی کرد و در این کار بسیار موفق شد.  در نهایت وی که درصدد بود تا صنعت را در زادگاه خود توسعه دهد، در سال ۱۷۲۴ یک کارخانه پشم‌بافی در دهکده خود راه‌اندازی کرد؛ کارخانه‌ای که پس از مواجهه با برخی مشکلات توانست به سودآوری برسد.

پس از آن آلسترومر یک کارخانه قند در گوتنبرگ راه‌اندازی کرد و در زمینه کشت سیب‌زمینی، دباغی، تولید قاشق و چنگال و کشتی‌سازی فعالیت کرد.  هر چند آلسترومر در شناساندن نحوه کشت سیب‌زمینی در سوئد بسیار تاثیرگذار بود، اما این گفته که وی اولین بار سیب‌زمینی را به سوئدی‌ها معرفی کرد در واقع یک افسانه است، زیرا سیب‌زمینی اولین بار در اوپسالا توسط شخصی به نام اولاوس رودبک به سال ۱۶۸۵ کاشته شد و  به عمل آمد.

 با این همه آلسترومر خود مدعی بود که وی اولین کسی بود که سیب‌زمینی را به سوئد آورده است و از آن پس در سوئد نام وی با سیب‌زمینی عجین شده است.  وی یکی از شش نفری بود که آکادمی سلطنتی علوم سوئد را در ۱۷۳۹ تاسیس کرد. پادشاه سوئد وی را در ۱۷۴۸ به مقام شوالیه رساند. یوناس آلسترومر از دو همسر خود صاحب چهار فرزند پسر شد و در ۲ ژوئن ۱۷۶۱ درگذشت.