۱۳ خرداد ۱۳۵۱

    نفت عراق ملی شد

عراق و سوریه سرمایه، اموال و تاسیسات شرکت نفتی باختری «ایپک» را از حوزه‌های نفتی شمال عراق تا تاسیسات ایپک در ساحل دریای مدیترانه را ملی کردند و کنترل آن را به‌دست گرفتند.طبق فرمان‌هایی که در هر دو کشور از طرف روسای‌جمهوری دو رژیم بعثی رقیب هم صادر شده سرمایه و تاسیسات «ایپک» به تصرف دولت‌های بغداد و دمشق درآمده است.عراق که در این اقدام پیشقدم بوده است، احمد حسن‌البکر، رئیس‌جمهور پنج‌شنبه شب بعد از آنکه شرکت ایپک از دادن جواب رضایت‌بخش به اتمام حجت دوهفته‌ای بغداد خودداری کرد، ملی‌شدن ۵۵ چاه نفت شمال عراق در منطقه کرکوک را اعلام کرد.حسن‌البکر گفت: مبارزه ضد فشار و استعمار امپریالیست‌ها پایان نمی‌یابد‌ مگر آنکه منافع اساسی و حیاتی آنها که موجودیت امپریالیسم به آنها بستگی دارد، نابود شود.حسن‌البکر گفت: امپریالیسم انگلستان با امضای قراردادها و توطئه‌ها دنیای عرب را تقسیم کرده و فلسطین را به یهودیان داده و سخت‌ترین شرایط را به اعراب تحمیل کرده است.رئیس‌جمهور عراق افزود: کمپانی نفت عراق میزان تولید را در عراق آن‌قدر تقلیل داده است که در عراق و همه کشورهای دیگر تولیدکننده نفت بی‌سابقه است.دولت عراق تقاضا کرده بود که ایپک عواید نفتی تضمین‌شده بیشتری برای عراق تامین کند و به این کشور اجازه مشارکت در اداره امور عملیات ایپک را بدهد و میزان بهره‌ مالکانه‌ای را که به دولت عراق می‌پردازد بیش از ۱۰۰ میلیون لیره استرلینگ افزایش دهد. ایپک در سال گذشته ۲۰۰ میلیون لیره‌استرلینگ به‌عنوان بهره مالکانه عراق پرداخت کرد و این رقم بیش از ۸۰ درصد تمام ارز خارجی عراق را در سال گذشته تشکیل می‌داد.دولت عراق صریحا اعلام کرده است که ممکن است در نتیجه ملی کردن ایپک سالی ۱۲۰ میلیون لیره از عواید نفتی خود را از دست بدهد.

    «کنکورد» در تهران پنچر کرد

هواپیمای ۴۶۰ میلیون تومانی در تهران دو پرواز نمایشی خواهد داشت. هواپیمای کنکورد سوپرسونیک در آستانه طولانی‌ترین سفرش به دور دنیا وارد تهران شد و پس از نشستن در فرودگاه مهرآباد چهار چرخ از هشت چرخ آن پنچر شد. این هواپیما که قادر است در ماورای سرعت صوت و با حداکثر سرعت ۲۲۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند، به وسیله انگلیس و فرانسه مشترکا ساخته شده و تا این لحظه نزدیک به یک میلیارد پوند «بیست میلیارد تومان» هزینه ساخت آن شده است.

سفری که کنکورد از دیروز آغاز کرد، یک ماه به طول می‌انجامد. این هواپیما ساخت کارخانه‌های شرکت هواپیماسازی بریتانیا است و در سفری که در پیش دارد جمعا ۶۵‌هزار کیلومتر و هفتاد ساعت پرواز خواهد داشت که حداقل ۲۰ ساعت آن را در ماورای صوت پرواز می‌کند.

۱۳ خرداد ۱۳۶۱

    وزارت‌نفت آماده بازسازی سریع صنایع نفت است

به یاری خداوند و همت کارکنان مسلمان و متعهد، وزارت نفت با سرعت هرچه بیشتر کلیه خسارات ناشی از جنگ را ترمیم می‌کند. مصطفی طاهری نجف‌آبادی، معاون وزیر نفت اظهار کرد: گروه‌هایی از شرکت ملی نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل شده است و با تلاش پیگیر، برنامه و طرح‌های لازم را آماده می‌کند تا با توجه به اهداف کلی در مورد بازسازی و ترمیم خسارات ناشی از جنگ در موقع مناسب به مورد اجرا بگذارد.وی ادامه داد: از روزهای اول جنگ تاکنون دائما تاسیسات نفتی و پتروشیمی در معرض حملات هوایی، توپخانه و امواج انفجار بوده است‌ لذا نمی‌توان میزان خسارات را دقیق برآورد کرد و چگونگی راه‌اندازی، بستگی به میزان صدمات وارده دارد. در برنامه بازسازی، نحوه راه‌اندازی و ترتیب آن دقیقا روشن خواهد شد. پس از برنامه‌ریزی بازسازی، طرح‌های مربوطه از طریق شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بودجه لازم ازسوی دولت تامین می‌شود.

۱۳ خرداد ۱۳۷۱

    شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آذربایجان راه‌اندازی می‌شود

با همکاری بانک مرکزی، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آذربایجان برای جذب و به‌کارگیری سرمایه‌های بخش خصوصی و بانک‌ها در امر تولید و فروش سهام به مردم، در آینده نزدیک تاسیس می‌شود.معاون برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: این شرکت پس از تاسیس در بورس تهران پذیرفته شده و ضمن دایر کردن دفاتر بورس در شهرهای تبریز و ارومیه، نسبت به انجام امور سهام سرمایه‌گذاران اقدام می‌کند.وی افزود: برای فعالیت این شرکت در امر تولید و تجارت ۱۰۰ میلیارد ریال از منابع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است که ۴۰ میلیارد ریال آن از طریق فروش سهام به بانک‌ها، ۲۰ میلیارد ریال برای فروش سهام به صنعتگران و ۴۰ میلیارد ریال از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین می‌شود.

۱۳ خرداد ۱۳۸۱

    ۶۰۰ میلیون دلار محصولات باغی صادر شد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: به‌رغم توان بالای صدور محصولات باغی، طی یک‌سال گذشته فقط ۶۰۰ میلیون دلار میوه از کشور صادر شده است.محمدعلی طهماسبی افزود: در صورت همکاری برخی ارگان‌ها، میزان ارزآوری محصولات باغی تا سه برابر قابل‌افزایش است. وی ادامه داد: در تمامی محصولات باغی کشور، مازاد بر مصرف وجود دارد، اما روند کاغذبازی اداری و بازاریابی نامناسب، دستیابی به میزان واقعی صدور و ارزآوری را با مشکل مواجه کرده است.

۱۳ خرداد ۱۳۹۱

    پرونده ارزهای زیرزمینی در مجلس

در شرایطی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومان واردات، نسبت به دسترسی برخی خواص به منابع این ارز و ازسوی دیگر، کوتاه‌ماندن دست عمده واردکنندگان باسابقه از دریافت ارز دولتی برای واردات اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، مجلس وارد موضوع شده و قصد دارد درخصوص روند واگذاری ارز دولتی به واردکنندگان تحقیق و تفحص کند.به گفته رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران، از همان ابتدا دسترسی برخی خواص به منابع ارز دولتی برای واردات، آن هم نه واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بلکه عمدتا واردات کالاهای لوکس، نشان داد که این طرح دولت سرانجامی ندارد.این انتقادها بدون دریافت پاسخ مشخص از سوی وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی تخصیص ارز وارداتی ادامه یافت، تا اینکه مجلسی‌ها با توجه به بی‌پاسخ ماندن این انتقادها، از گشوده‌شدن پرونده‌ای در مجلس خبر می‌دهند که قرار است طی آن، به اینکه وزارتخانه متبوع تا چه حد به شرط و شروط تخصیص ارز وارداتی و غربالگری افراد در این زمینه پایبند بوده، رسیدگی کند.