۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۱

 75 میلیون تومان پنبه به چین کمونیست صادر شد

بازار پنبه ساکت شده و فعالیت‌های صادراتی نیز تا مرز رکود پایین آمده است. موجودی پنبه کهنه حدود 15 هزار تن برآورد می‌شود که تماما تصفیه شده و آماده معامله است. عدم‌فعالیت صادرکنندگان عمده به‌خاطر سقوط قیمت این محصول در بازارهای جهانی است. فعلا قیمت هر کیلو پنبه در بازارهای جهانی تا 75 سنت پایین آمده است، در صورتی که قیمت پنبه یکی، دو ماه قبل که فصل رونق صادرات بود کیلویی 85 تا 90 سنت بود. چین کمونیست ازجمله کشورهایی که در سال‌جاری بیش از 750 میلیون ریال از پنبه ایران را خریداری کرد. این کشور قرار بود فقط 100 میلیون ریال پنبه از ایران خریداری کند ولی فروش پنبه و صادرات آن به این کشور ظرف مدت کوتاهی از 750 میلیون ریال تجاوز کرد. اقلام درجه‌یک کیلویی 60 ریال، درجه دو کیلویی 5/ 58 ریال، درجه دو پست کیلویی 57 ریال و درجه سه و سه پست کیلویی 55 تا 56 ریال.

  جزیره مصنوعی در بوشهر ایجاد می‌شود

عملیات لایروبی و علامت‌گذاری اسکله بندر بوشهر با اعتباری به مبلغ 53 میلیون تومان توسط یک شرکت ژاپنی آغاز شد.

پس از پایان عملیات لایروبی عمق آب در این اسکله به 5/ 9 متر و عرض آن به300 متر خواهد رسید و کشتی‌های تا 15 هزار تن به‌آسانی در آن پهلو می‌گیرند، عملیات لایروبی 20 ماه طول خواهد کشید و همزمان با آن کار نصب 30 چراغ دریایی در بندر بوشهر پایان خواهد یافت. هفت چراغ دریایی ورود و خروج کشتی‌ها را از بندر اعلام خواهند کرد و دو عدد از چراغ‌های راهنمایی برای روز و 28 چراغ دیگر با چشمک‌های بزرگ و پرنور مخصوص شب بوده که عموما در مسیر کانال کار گذاشته خواهد شد و پس از ایجاد سد محکمی در مقابل آن یک جزیره مصنوعی در این محل به وجود خواهد آمد که برای توقفگاه عمومی در نظر گرفته شده است.

31 اردیبهشت 1371

  ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز

چنانچه در جامعه‌ای پول خارجی به‌تدریج وسیله مبادله قرار گیرد و به‌واسطه استفاده زیاد از آن به‌عنوان یک معیار سنجش در اذهان جا بیفتد و مردم پس‌اندازهای خود را به پول خارجی نگاه دارند، شدت دلاری شدن اقتصاد افزایش می‌یابد و کنترل مهم‌ترین عنصر اقتصاد کشور از کف دولت ملی آن جامعه بیرون می‌رود و به عبارت دیگر سیاست پولی که مهم‌ترین رکن مدیریت اقتصادی جامعه است، کارآیی خود را به کلی از دست می‌دهد. دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دومین سمینار سیاست‌های پولی و ارزی در مورد خطر دلاری شدن اقتصاد کشور گفت: دلاری شدن اقتصاد، اصطلاحا به وضعیتی گفته می‌شود که دلار یا هر ارز دیگری جایگزین پول ملی بشود. وی در ادامه گفت: با ملغی شدن بودجه‌ ارزی و یکسان شدن نرخ ارز که باید توامان انجام شود، ارزش واقعی ریال تعیین می‌شود و ریال قابلیت تبدیل پیدا می‌کند و دیگر ضرورتی برای جایگزینی دلار به جای ریال نخواهد بود. حتی در معاملات بین‌المللی وقتی ارز کالا یا پژوهش‌ها به ریال اعلام می‌شود، خود‌به‌خود به واسطه قابلیت تبدیل آن معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

31 اردیبهشت 1381

  طرح محدوده شهری تهران تصویب شد

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه اخیر خود پس از هشت جلسه بحث و بررسی، طرح مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن را تصویب کرد.  این طرح براساس مصوبه آبان‌ماه 1374 هیات دولت درخصوص طرح‌ریزی و مدیریت مجموعه شهری تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور و شهرهای اطراف آنها توسط مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده است.

  عرضه گوشت قرمز کیلویی 2100 تومان

گوشت قرمز ارزان‌قیمت در 10 میدان و بازار روز میوه و تره‌بار تهران عرضه می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران به دلیل افزایش نرخ گوشت قرمز در سطح شهر، جهت رفاه شهروندان گرامی این سازمان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد‌کشاورزی اقدام به عرضه گوشت قرمز تولید داخل از قرار هر کیلوگرم 21 هزار ریال به‌صورت بسته‌بندی، بهداشتی و ارزان‌تر از نرخ سطح شهر در میدان‌ها و بازارهای لواسانی، اختیاریه، صادقیه، آزادی، آزادگان، بعثت، جلال آل‌احمد، فردوس‌2، ازگل و کرمان کرده است.

31 اردیبهشت 1391

  راه‌اندازی پنجره واحد تجاری از شهریور

پنجره واحد تجاری که قرار بود جهشی در تسهیل تجارت کشور باشد، با وجود یک‌سال تاخیر بالاخره از شهریورماه اجرایی می‌شود تا به این ترتیب یکی از تکالیف برنامه پنجم برای بهبود وضعیت تجارت کشور جامه‌عمل بپوشد و صادرات و واردات نیز روان‌تر شود.