نیم قرن با اقتصاد ایران

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۱

 ساخت اتوبان کرج به قزوین در دستورکار قرار گرفت

مقدمات ساخت امتداد  اتوبان کرج تا قزوین فراهم شد و اجرای این برنامه مهم در دستورکار وزارت راه قرار گرفت. براساس گزارش روزنامه اطلاعات، میخ‌کوبی و ارزیابی حق‌ریشه صاحبان اراضی واقع‌شده در مسیر امتداد اتوبان پایان یافت و اداره ساختمان وزارت راه هم‌اکنون مشغول تهیه مقدمات، برای آغاز ساخت امتداد اتوبان کرج تا قزوین است. در حال‌حاضر شهر تهران از طریق پارک‌وی، ونک و ایوبی به اتوبان کرج راه دارد و این اتوبان با چهار باند، تهران را به کرج و حصارک متصل کرده و آخرین نقطه اتوبان کرج تا شهر قزوین حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

 دولت سیمان را کیسه‌ای ۶۸ ریال عرضه می‌کند

به‌علت رونق فصلی امور ساختمان مصرف مصالح ساختمانی افزایش یافت. سیمان یکی از اقلام و مصالح ساختمانی است که معمولا در رونق فصلی ساختمان به نوسان قیمت دچار می‌شود، به همین جهت امروز یک مقام مطلع در وزارت اقتصاد اعلام کرد که سازمان مرکزی شرکت‌های وابسته به وزارت اقتصاد از چندی قبل چادرهایی در نقاط مختلف شهر تهران دایر کرده و سیمان موردنیاز مصرف‌کنندگان را از قرار هر کیسه ۶۸ ریال (تنی ۱۳۶۰ ریال) در این چادرها به‌فروش می‌رساند.

 تهیه طرح ترافیک تهران توسط مهندسان مشاور فرانسوی

گزارش طرح جامع حمل‌و‌نقل ترافیک تهران تسلیم مقامات سازمان‌برنامه شد. این گزارش در چند روز آینده در کمیته خاص رسیدگی به مشکلات ترافیک‌ که در شهرداری پایتخت تشکیل می‌شود و در آن مقامات عالی‌رتبه شهرداری و کارشناسان سازمان‌برنامه شرکت دارند، مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارش طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران که توسط گروه مهندسان مشاور فرانسوی تهیه شده شامل بررسی مشکلات ترافیک فعلی و راه‌حل بهبود وضع ترافیک و به‌طور کلی حمل‌ونقل صحیح در تهران است.

پنجم اردیبهشت ۱۳۶۱

 قیمت انواع پودر لباسشویی اعلام شد

ستاد بسیج اقتصادی کشور به اطلاع می‌رساند: با کمکی که به صنایع تولیدکننده پودر لباسشویی در جهت افزایش تولید بیشتر مواد پاک‌کننده به‌عمل آمده است در آینده نزدیک سهمیه سرانه بیشتری در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. در همین رابطه ستاد بسیج اقتصادی کشور قیمت مصرف‌کننده انواع پودر پاک‌کننده در سطح کشور را برای اطلاع خانواده‌ها به این شرح اعلام می‌کند: پودر لباسشویی ۲۴۰‌گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۳۱ ریال، پودر لباسشویی ۴۸۰ گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۶۴ ریال، پودر لباسشویی ۱۲۰۰ گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۱۳۸ ریال، پودر ماشین لباسشویی ۵۰۰ گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۸۳ ریال، پودر ماشین لباسشویی‌۱۲۰۰‌گرمی قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۱۹۲ ریال.

پنجم اردیبهشت ۱۳۷۱

 کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تشکیل می‌شود

جمهوری اسلامی ایران و امارات‌متحده عربی تصمیم گرفتند روابط با یکدیگر را گسترش دهند و به این منظور قرار شد کمیته مشترکی ازسوی دو کشور تشکیل شود و چارچوب همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی دو طرف را مشخص کند. دکتر ولایتی، وزیر امور‌خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: این موضوع از جمله تصمیمات شاخصی بود که در گفت‌و‌گو بین وزیران‌خارجه دو کشور ایران و امارات اتخاذ شد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اهتمام فوق‌العاده‌ای به عمران و آبادی مناطق جنوبی کشور به‌ویژه جزایر خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دارد و بر همین اساس در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای سازندگی در جزیره ابوموسی صورت گرفته است. از جمله در تشکیلات کشوری جزیره ابوموسی از بخشداری به فرمانداری تبدیل شده است.

پنجم اردیبهشت ۱۳۸۱

 طرح دریافت مالیات از مصرف به‌جای تولید، به دولت می‌رود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که طرح دریافت مالیات از مصرف به‌جای مالیات از تولید به زودی تقدیم هیات دولت می‌شود.

عیسی شهسوار خجسته گفت: این طرح که با عنوان «مالیات ارزش افزوده» مطرح است، در سازمان امور مالیاتی مراحل نهایی خود را می‌گذراند تا دو ماه آینده به هیات دولت ارائه می‌شود و پس از تایید به‌صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. وی با بیان اینکه دریافت مالیات از مصرف به‌جای مالیات بر تولید در ۱۵۰ کشور جهان اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر افزایش ارزش افزوده را در پی خواهد داشت.

پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱

 رشد بی‌سابقه شاخص‌های قیمتی در سال ۹۰

بررسی آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی از شاخص‌های قیمت در بخش‌های مختلف نشان از رشد بی‌سابقه هزینه کالاها و خدمات در ۱۱ ماه سال گذشته دارد. نگاهی کلی به آمارهای مقایسه‌ای بانک مرکزی در این مورد نشان‌دهنده افزایشی بودن نمودار شاخص‌ها طی سال گذشته نسبت به ۱۰ سال اخیر است.

 حمله ویروسی به وزارت نفت

وزارت نفت تحت یک حمله ویروسی قرار گرفت. این خبری بود که دیروز روی سایت‌های مختلف قرار گرفت و سخنگوی وزارت نفت آن را تایید کرد. قطع شبکه‌های مختلف وابسته به وزارت نفت برای جلوگیری از توسعه این ویروس ازجمله اقداماتی بوده که برای مقابله با این حمله سایبری صورت گرفته است.