این ستون با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر‌گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم.

۲۴ اسفند ۱۳۵۰

   ارزش معاملاتی ساختمان‌های شهری

aaa

وزارت دارایی ارزش معاملاتی اراضی و ساختمانی شهر تهران و شمیران را در سال 1351 اعلام کرد. براساس ارزش معاملاتی اراضی و ساختمان سال‌1351 بهای ساختمان‌ها براساس نوع مصالح و مشخصات بنا حداقل مترمربع 150‌ریال برای ساختمان‌های روستایی و برای ساختمان‌های فلزی با پایه فلزی حداکثر هر مترمربع 3200 ریال تعیین شده و نسبت به ارزش معاملاتی سال 1350 تغییری نکرده است. بهای اراضی نیز با توجه به ارزش متوسط زمین در 6 ماه آخر سال 1350 در نقاط داخل شهر و شمیران تعیین‌شده و نسبت به ارزش معاملاتی سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.

سخنگوی وزارت دارایی افزود که ارزش معاملات اراضی و ساختمان‌های تهران و شمیران در کمیسیون تقویم املاک مرکب از نمایندگان وزارت دارایی، انجمن شهر و ارزیاب اداره‌کل ثبت اسناد و املاک تعیین‌شده و تا پایان اسفند به کلیه دفترهای اسناد رسمی فرستاده خواهد شد تا در کلیه معاملاتی که از آغاز سال 1351 انجام می‌شود، ملاک‌عمل قرار گیرد.

24 اسفند 1360

   افزایش مبادلات بازرگانی ایران و سوریه

ایران از سوریه فسفات، تولیدات کشاورزی و محصولات نساجی وارد خواهد کرد و در ازای آن نفت‌خام برای خوراک و پالایشگاه‌ حمص و بانیاس در سوریه از سوی ایران تامین خواهد شد.

وزیر نفت سوریه در دیدار با وزیر نفت ایران گفت: هدف ما از مذاکرات فی‌مابین عقد قراردادی است تا به موجب آن برای مقابله با امپریالیسم، اقتصاد سوریه و اقتصاد ایران هر دو از آن بهره ببرند.

دکتر عبدالضحاک صدور فسفات سوریه به ایران را یکی دیگر از اصول قراردادی که امضا خواهد شد، خواند.

مهندس غرضی، وزیر نفت کشورمان نیز در این دیدار گفت: ما نفت‌خام موردنیاز سوریه را با قیمت بازار به این کشور تحویل خواهیم داد.

24 اسفند 1370

   ایران دومین تامین‌کننده نفت فرانسه

4

جمهوری اسلامی ایران با فروش 4/ 8 میلیون تن نفت‌خام در سال 1991 میلادی به فرانسه دومین تامین‌کننده نفت این کشور بوده است. این درحالی است که میزان صادرات نفت ایران به فرانسه در سال 1991 نسبت به سال 1990 به میزان 6 درصد کاهش داشته است.

روزنامه‌ فیگارو با اعلام این خبر افزود: عربستان با تحویل 3/ 20 میلیون تن نفت‌خام همچنان نخستین تامین‌کننده نفت فرانسه در سال گذشته میلادی بوده است. به نوشته این روزنامه، کشورهای نروژ و انگلستان به ترتیب با 7/ 5 و 6/ 4 میلیون تن پس از ایران، در رده‌های سوم و چهارم تامین نفت فرانسه در دوره یادشده بوده‌اند.

   صادرات محصولات پتروشیمی به 100میلیون دلار رسید

تولیدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال‌1370 به 3/ 4 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی رسید که نسبت به سال 1369 از رشدی حدود 44 درصد برخوردار بوده است.

روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی اعلام کرد: از این میزان 2/ 1 میلیون تن مربوط به کودهای شیمیایی شامل 860 هزار تن کودهای ازته و 350 هزار تن کود فسفاته بوده است. ارزش کل تولیدات نهایی شرکت در سال‌1370 براساس قیمت‌های بین‌المللی حدود 600 میلیون دلار است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1370 صادراتی به مقدار 970 هزار تن، به ارزش 100 میلیون دلار داشته است که در مقایسه با صادرات سال قبل به میزان 357هزار تن به ارزش 35 میلیون دلار از رشد خوبی برخوردار است.

24 اسفند 1390

   شرط بهمنی برای عودت منابع برداشتی از حساب بانک‌ها

رئیس‌کل بانک‌مرکزی به بانک‌ها اعلام کرد در صورتی‌که اطلاعات آنها نشان دهد ارزی در بازار آزاد نفروخته‌اند، ارقام برداشت شده به حساب آنها عودت داده می‌شود. بهمنی از بانکداران دولتی و خصوصی خواست تا هرچه سریع‌تر اطلاعات خود را درباره تعهدات ارزی ارائه دهند و به آنها توصیه‌هایی درباره شب عید کرده است. وی ادامه داد: بانک‌ها اطلاعات و گزارش‌های مربوط به چگونگی استفاده از ارز خود را ارسال کنند. اگر در بازار آزاد ارز نفروخته‌‌ و درست از ارز خود استفاده کرده باشند، مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود. وی درباره اینکه بانک مرکزی از کدام بانک‌ها پول برداشت کرد، گفت که تمام بانک‌هایی که فعالیت ارزی دارند مشمول این اقدام بانک مرکزی شده‌اند.

منبع: روزنامه اطلاعات و اقتصاد نیوز