مولاد اوکویا-توماس، بازرگان نیجریه‌ای

اوکویا توماس در ۸ ژوئن ۱۹۳۵ در لاگوس به‌دنیا آمد، پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی باپتیست در لاگوس، از ۱۹۵۶ به مدت سه سال وارد کالج بازرگانی بالهام‌اند توتینگ در لندن شد و در نهایت در ۱۹۸۱ از دانشگاه کلمبیا در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شد. او پس از اتمام تحصیلاتش در لندن به سال ۱۹۵۹ به نیجریه بازگشت و به‌عنوان حسابدار به استخدام شرکت CFAO درآمد. او بعدتر مدیریت شرکت‌هایی چون «ترنسکاپ» و «صنایع نیجریه موتورز» را بر عهده گرفت و به ریاست شرکت «استودیو پرس» نیجریه نیز رسید اما از سال ۱۹۸۷ رئیس شرکت CFAO نیجریه بود.

سایر شرکت‌هایی که او در راس آنها قرار گرفت به شرح ذیل هستند:«CICA»، «سرمایه‌گذاری آکتوم»، «ایتوچو»، «چیودا» و «سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار آنچوریا». او همچنین مدیر‌عامل شرکت بیمه ان‌اف‌ای و بانک‌گیت‌وی نیز بود.

اوکویا توماس با عضویت در شماری از نهادها به توسعه شهر لاگوس کمک زیادی کرد که از آن میان باید به عضویت در شورای‌شهر لاگوس از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ و«شرکت توسعه و دارایی‌های لاگوس» اشاره کرد. او در نهایت توانست بالاترین نشان دولتی فرانسه یعنی نشان لژیون را دریافت کند. مولاد اوکویا‌توماس در دوم فوریه ۲۰۱۵ درگذشت.