کارل آیکان

او در سال ۱۹۶۱ واسطه‌گری سهام در وال‌استریت را شروع کرد. در سال ۱۹۶۸ با ۱۵۰ هزار دلاری که خودش جمع کرده بود و ۴۰۰ هزار دلار سرمایه‌ای که از دایی خود گرفته بود، یک کرسی در بورس نیویورک به دست آورد و شرکت بورسی آیکان را تاسیس کرد. او به تدریج با خرید اکثریت سهم شرکت‌ها، حق رای اصلی آنها را به‌دست آورد و با دستکاری تصمیم‌های هدفمند شرکت، کاری می‌کرد که ارزش سهام به نفع خودش بالا برود. او بر ترکیب مدیریتی خیلی از شرکت‌هایی که مالکیت آنها را به دست می‌آورد، تاثیرگذار بود و آنها را برای تغییر قوانین متقاعد می‌کرد که باعث شد برخی از آنها بدهی‌ بالا بیاورند و برخی دیگر بازسازی شوند.

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ او به خرید و فروش سهام در شرکت‌های داروسازی و بیوتکنولوژی بزرگ مشغول شد و بعد از آن، به شرکت‌های تکنولوژی روی آورد؛ از جمله شرکت‌های بلک‌باستر و نت‌فلیکس.

در فوریه ۲۰۱۳ مجله فوربس آیکان را جزو یکی از ۴۰ مدیر پردرآمد صندوق پوشش ریسک در دنیا معرفی کرد. در مه ۲۰۱۵ او سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در سرویس تاکسی اینترنتی لیفت داشت. او در شرکت اپل هم سهام داشت که در سال ۲۰۱۶ به‌دلیل نگرانی از روابط این شرکت با دولت چین، سهامش را فروخت.

آیکان در سال ۱۹۷۹ با یک بالرین اهل چکسلواکی سابق ازدواج کرد. آنها در سال ۱۹۹۹ با داشتن دو فرزند و بعد از چند سال کشمکش قانونی از هم جدا شدند. او در همان سال برای بار دوم، ازدواج کرد.

آیکان چند بنیاد و موسسه خیریه برای توسعه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و همچنین برای کودکان و افراد بی‌خانمان تاسیس کرده است.

در فوریه ۲۰۱۳ مجله فوربس آیکان را جزو یکی از ۴۰ مدیر پردرآمد صندوق پوشش ریسک در دنیا معرفی کرد. در مه ۲۰۱۵ او سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در سرویس تاکسی اینترنتی لیفت داشت