الی ویتنی بلیک؛ مخترع ماشین سنگ‌شکن

بلیک در واقع به درخواست عمویش الی ویتنی تحصیلات حقوق را ناتمام گذاشت زیرا عمویش خواهان همکاری او در تاسیس و سازماندهی یک کارخانه اسلحه‌سازی در ویتنی ویل بود. او در آنجا توانست ماشین‌آلات را ارتقا داده و پروسه‌های تولید اسلحه را بهبود بخشد.

با مرگ عمویش در ۱۸۲۵، بلیک برادرش فیلوس را همکار خود کرد و کارخانه مزبور را همراه با وی مدیریت کرد. در ۱۸۳۶ برادر دیگرشان جان ای. نیز به آنان پیوست و آنها کارخانه‌ای را با نام برادران بلیک در وست ویل در زمینه تولید قفل و بست -که اختراع خودشان بود- راه‌اندازی کردند. این کسب و کار بعدتر توسعه یافت و به تولید چرخک، لولا و سایر ابزارآلات انجامید که بسیاری از این ابزارها به‌عنوان اختراع به ثبت رسید. در این شاخه از تولیدات برادران بلیک را باید در زمره پیشگامان برشمرد.

در ۱۸۵۲ بلیک مسوول نظارت بر سنگفرش کردن خیابان‌های شهر شد و این مسوولیت او را به فکر ساخت یک ماشین سنگ‌شکن انداخت. او در ۱۸۵۷ ماشین سنگ‌شکن خود را اختراع کرد و کارآیی و سهولت کاربرد آن را متخصصان منحصر‌به فرد دانستند.

بلیک از موسسان - و به مدت چندین سال-رئیس آکادمی علوم کنتیکت نیز بود. وی مقالات ارزشمندی برای «مجله دانش آمریکا» و سایر مجلات نوشت و مجموعه‌ای از مهم‌ترین مقالات خود را در کتابی با عنوان «راه‌حل‌های اصولی چندین مشکل در حوزه آیرودینامیک» در ۱۸۸۲ نشر داد. بلیک در ۱۸ اوت ۱۸۸۶ در نیوهیونِ کنتیکت درگذشت.