ماسایا ناکامورا موسس نامکو

ناکامورا در ۲۴ دسامبر ۱۹۲۵ در توکیو به دنیا آمد و در ۱۹۴۸ از انستیتو تکنولوژی یوکوهاما در رشته کشتی‌سازی فارغ‌التحصیل شد. او در ۱۹۵۵ کمپانی خود را تاسیس کرد و در این کمپانی بخشی ایجاد کرد تا بازی‌های آرکید را رشد دهد. این امر به ساخت بازی موفق پک-من انجامید؛ بازی‌ای که پرفروش‌ترین بازی آرکید سراسر جهان شد. او در ۱۹۷۴ بخش ژاپنی آتاری را از نولان باشنل خرید. در ۱۹۷۷ کمپانی وی به «نامکو» تغییر نام داد و یک سال بعد نخستین بازی ویدئویی ساخت خود را ارائه کرد. با رهبری ناکامورا، نامکو در کنار نینتندو، سگا و کونامی به یکی از شرکت‌های بزرگ ژاپن در حوزه بازی‌های ویدئویی بدل شد.

ناکامورا در ۱۹۹۳ استودیو فیلم‌سازی نیکاتسو را خرید و در تولید چندین فیلم سرمایه‌گذاری کرد. ناکامورا همچنین در تشکیل توسعه‌دهنده«Monolith Soft» ژاپن نقش داشت و به ریاست «بنیاد ماشین‌های سرگرمی ژاپن» نیز رسید. با ریاست وی نامکو پارک‌های سرگرمی بزرگی در سراسر ژاپن ساخت. در ۲۰۰۲ از ریاست نامکو کناره گرفت؛ اما پس از ادغام نامکو با «باندای» در ۲۰۰۵ در راستای شکل‌گیری هلدینگ باندای نامکو، وی در بخش بازی‌های ویدئویی این شرکت جایگاهی افتخاری یافت.

از ناماکورا به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت بازی‌های ویدئویی و یکی از موثرترین چهره‌های این عرصه یاد می‌شود. در ۲۰۰۷ بالاترین نشان دولتی ژاپن به وی اعطا شد و در ۲۰۱۰ به تالار مشاهیر بین‌المللی بازی‌های ویدئویی راه یافت. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۷ درگذشت.