وینسنزو بورگ، بازرگان مالتی

سنزو بورگ با لقب برارد در ۱۱ ژانویه ۱۷۷۷ در شهرک بیرکرکارا در جزیره مالت به دنیا آمد. او یکی از تاجران برجسته کتان و چهره‌ای سرشناس در این جزیره به شمار می‌رفت. در سال ۱۷۹۸ با شورش اهالی مالت در برابر فرانسویان اشغالگر، برارد از سوی اهالی بیرکرکارا و موستا به‌عنوان رهبرشان برگزیده شد و مسوولیت بزرگترین گردان شورشیان را بر عهده گرفت.

او در کنار امانوئل ویتل و فرانچسکو ساوریو کاروانا یکی از رهبران اصلی این قیام ملی شد و در جریان این شورش از شماری از سربازان حمایت مالی به عمل آورد.

در جریان این شورش، نیروهای تحت فرمان وی، با ساخت شماری توپخانه مواضع فرانسوی‌ها را بمباران کرده و مانع پاتک آنها شدند. برارد طی این دوران در خانه‌ای روستایی در «Ta’ Xindi» اقامت داشت؛ بنایی که امروزه از معدود آثار به جای مانده از آن دوران به شمار می‌رود.

در فوریه ۱۷۹۹ برارد به کاپیتان الکساندر بال گفت که مالت باید تحت محافظت بریتانیا قرار گیرد و خود نخستین پرچم بریتانیا را در این جزیره برافراشت. دو سال بعد، به پاس خدماتش در دوره شورش، «مدال در راه وطن» به وی داده شد و تا سال ۱۸۰۴ یک پست ارشد نظامی در ناحیه بیرکرکارا و موستا به وی داده شد. اما در این سال با بال اختلاف پیدا کرد و با یک دسیسه‌چینی سیاسی، در بازداشت خانگی قرار گرفت. در ۱۸۳۳ به رتبه شهسواری سنت مایکل و سنت جورج رسید و چهار سال بعد در ۱۸ جولای ۱۸۳۷ در زادگاهش درگذشت.