ساموئل کیونارد، فعال عرصه کشتی‌سازی

ساموئل کیونارد طی جنگ موسوم به ۱۸۱۲، داوطلبانه وارد میلیشیای هنگ‌ هالیفاکس شد و در آنجا به درجه سروانی دست یافت. او شغل‌های زیادی در پیش گرفت که از آن جمله می‌توان به آتش‌نشان داوطلب و مامور فانوس دریایی اشاره کرد. او نه تنها بازرگانی زیرک که شهروندی درستکار و بخشنده هم بود.

بعدتر وی در عرصه کشتیرانی ‌هالیفاکس کارآفرینی موفق و یکی از دوازده تنی شد که عهده‌دار امور تجاری نووسکوشیا بودند. کیونارد قرارداد پاکت‌های پستی را به‌دست آورد و در زمینه شیلات ناحیه نیز فعالیت کرد. او کسب‌‌وکار خانوادگی خود در حوزه چوب‌بری و کشتیرانی را با سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه صید نهنگ، واردات چای و استخراج زغال سنگ و نیز کمپانی بانکداری‌ هالیفاکس و... توسعه داد. کیونارد که ابتدا رویکردی محتاطانه نسبت به نیروی بخار در پیش گرفته بود، بدل به یکی از مدیران موسس کمپانی کشتی بخار‌ هالیفاکس شد. این کمپانی در ۱۸۳۰ نخستین کشتی بخار نووسکوشیا را ساخت. کیونارد در ۱۸۳۶ به ریاست این کمپانی رسید و با هدایت وی نخستین کشتی با نام باکسر در ۱۸۳۸ ساخته شد. با تلاش‌های وی سرمایه‌گذاران ‌هالیفاکسی در تجارت ناحیه کبک مشارکت کردند و در ۱۸۳۱ کشتی بخار رویال ویلیام برای پیمودن مسیر میان کبک و‌ هالیفاکس ساخته شد.

تجربه او در حوزه کشتی‌های بخار و مشاهداتش در زمینه شبکه رو به رشد راه‌آهن در انگلستان او را به فکر ایجاد ناوگان فراآتلانتیک کشتی‌های بخار انداخت. به همین منظور در ۱۸۳۷ و به‌منظور یافتن سرمایه‌گذار راهی بریتانیا شد. کیونارد همراه با چند تاجر دیگر شرکتی بر‌ای ارائه خدمات پستی بین بریتانیا و آمریکای شمالی تاسیس کرد.

در ۱۸۴۰ نخستین کشتی بخار این کمپانی با نام بریتانیکا از لیورپول راهی ‌هالیفاکس شد. کیونارد همراه با ۶۳ مسافر دیگر در این کشتی حضور داشتند. سر ساموئل کیونارد در ۲۸ آوریل ۱۸۶۵ در لندن درگذشت.