چارلز تنانت، صنعتگر و کاشف کلرید آهک

وی در سوم مه ۱۷۶۸ در الووِیِ اسکاتلند به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات نزد پدرش که در زمینه تولید پارچه‌های دستباف استاد بود، به شاگردی پرداخت. تنانت در حین فعالیت به محدودیت‌های سفیدکردن پارچه با استفاده از روش‌های سنتی و زمان‌بر پی برد. در ۱۷۸۸ خود شروع به سفیدسازی پارچه کرد و ذهن و انرژی خود را معطوف به یافتن راهی برای کاهش زمان این پروسه کرد. وی در حوالی سال ۱۷۹۴ با چهار تن از دوستانش در زمینه صنعت سفید‌سازی پارچه یک شراکت تشکیل داد. از دیدگاه وی ترکیب کلر و آهک بهترین نتایج را در زمینه شست‌وشو و سفیدسازی منسوجات به بارمی‌آورد. وی پس از چندین سال موفق به کشف و پیاده‌سازی این روش شد و در ۱۷۹۹ کشف پودر سفیدکننده را به نام خود ثبت کرد. 

بلافاصله پس از دریافت حق انحصاری اختراع، چارلز و شرکایش زمینی را در نزدیکی گلاسگو خریدند و در آن کارخانه‌ای برای تولید عصاره و پودر سفید‌کننده تاسیس کردند و طی پنج سال از 52 تن تولید به 9200 تن رسیدند. 

در 1798 یکی از شرکای چارلز تنانت همراه با برادرش رابرت، راهی ایرلند و با سفیدکنندگان پارچه برای استفاده از این روش وارد مذاکره شدند. هر چند فعالان ایرلندی در این صنعت با استفاده از این روش موفق به صرفه‌جویی 160 هزار پوندی شدند، اما هرگز به قرارداد خود عمل نکرده و برای استفاده از این روش به تنانت و شرکایش پولی پرداخت نکردند. به این ترتیب این چهار شریک درآمد زیادی از دست دادند. آنان با چالش‌های دیگری در زمینه ثبت انحصاری اختراع در انگلستان و ایرلند نیز مواجه بودند، اما با وجود این همه دشواری آزاردهنده این شرکت در نوع خود یک موفقیت به شمار می‌رفت و تا چهارده سال بعد و منقضی شدن انحصار فعالیت‌های آن ادامه یافت. با پایان یافتن شراکت تنانت شرکت را خرید و آن را توسعه داد. کمپانی وی با نام سنت رولکس طی دهه‌های 1830 و 1840 بزرگ‌ترین کارخانه تولید محصولات شیمیایی در جهان بود که در زمینی به مساحت 4 هکتار و 23 هزار متر مربع فضای اشکوب فعالیت داشت. بیش از هزار کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند. چارلز تنانت در اول اکتبر 1838 در خانه خود در گلاسگو درگذشت.