همچنین سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد بورسی حداکثر ۱۵۰ سهم است. نکته دیگری که در این‌خصوص باید بدانید هم این است که این سهم در محدوده قیمت ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ تومان عرضه می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مشارکت‌کنندگان در این عرضه بین ۵ تا ۶ میلیون نفر برآورد شده‌اند که اگر این پیش‌بینی‌ها را مبنا قرار دهیم، بر این اساس حدود ۷۰ تا ۹۳ سهم به هر کد بورسی تخصیص داده می‌شود. بنابراین در نظر داشته باشید که حدود ۱۳۰ تا ۱۷۳ هزار تومان برای شرکت در این عرضه اولیه نقدینگی نیاز دارید.

«بپیوند» چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

شرکت برق و انرژی پیوند‌گستر پارس که در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با خرید نیروگاه قم آغاز کرده، مدعی است که اولین شرکت فعال بخش خصوصی در صنعت برق است.

این شرکت از زیرمجموعه‌های گروه برق و انرژی صبا است که با مالکیت ۱۰۰ درصدی بنیاد مستضعفان، به‌عنوان یکی از شرکت‌های صنعت برق کشور با ۱۰ شرکت زیرمجموعه در رشته فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از نیروگاه فعالیت دارد. البته باید بدانید که مالکیت پنج نیروگاه مهم با ظرفیت جمعا ۳۵۰۰ مگاوات و بهره‌برداری از ۶ نیروگاه حرارتی به ظرفیت مجموع ۵۰۹۱ مگاوات را در اختیار دارد. محسن احمدزاده پورناکی، مدیرعامل شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس است که در عین ‌حال مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران‌سنا، شرکت عمران‌گران میهن‌یار، شرکت تولید نیروی زاگرس و شرکت اورین پترو‌سهند است. او همچنین عهده‌دار سمت رئیس هیات‌مدیره تولید نیروی آذرخش هم است. البته پورنارکی بازرس اصلی خیریه‌ای فرهنگی به اسم المهدی هم است. رئیس هیات‌مدیره این شرکت هم کریم افشار است. او هم تنها عهده‌دار این سمت نیست و عضو هیات‌مدیره سرمایه نوآوری احیا است و در شرکت تولید و توسعه ایستگاهی نیرو پارسه هم حضور دارد.

هم‌گروه‌های بپیوند

«بپیوند» در گروه برق، گاز، بخار و آب‌گرم در بازار اول فرابورس ایران قرار دارد و هم‌گروه‌های خوبی مثل بزاگرس، بکهنوج، مبین، بفجر، ونیرو، بمپنا، دماوند و آبادا دارد که البته آبادا و بگیلان نیز به‌تازگی عرضه اولیه شده‌اند.

پیش‌بینی هفته‌های آینده

بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که می‌خواهد بخشی از سهام خود در بانک «سینا» را در بورس عرضه کند اما امروز که در هفته دوم شهریور ماه هستیم، یکی از شرکت‌های بنیاد در بورس عرضه شد و بعید است که تا آخر شهریور ماه خبری از این عرضه بشود. اما شرکت توسعه عمران امید که در بخش املاک و مستغلات در فرابورس درج نماد شده و شرکت تامین‌سرمایه تمدن که در زمینه ارائه خدمات تامین مالی، خدمات مشاوره مالی و خدمات مدیریت دارایی‌ها فعالیت می‌کند و شرکت صنایع غذایی کورش، جزو سه شرکتی هستند که احتمال عرضه آنها در هفته‌های آینده زیاد است.

 

عرضه‌های اولیه رفتاری توده‌وار شده است

حمید میرمعینی/  کارشناس بورس

الگویی که در رابطه با عرضه‌های اولیه در بورس ایران شکل گرفته است، ربطی به ارزندگی و غیر‌ارزندگی سهم‌ها ندارد. مساله‌ای که وجود دارد این است که موضوع عرضه‌های اولیه در رفتار عمومی افراد حاضر در بورس به این‌صورت درآمده است که عرضه‌ها حتما باید ۱۰۰ درصد بازده بدهند و برای همین هم همه در عرضه‌های اولیه سعی می‌کنند که مشارکت داشته باشند. نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که عرضه‌های اولیه این چند وقت به نحوه قیمت‌گذاری و میزان عرضه هم ارتباطی پیدا نمی‌کند و بر اساس دو نکته‌ای که بیان کردم، این ذهنیت برای فعالان بورس پیش آمده است که حتما عرضه اولیه‌ها بازده‌های خوبی خواهند داشت. اما در گذشته و قبل از اینکه میزان مشارکت در بورس تا این اندازه رشد کند، عرضه‌های اولیه به نحوه مدیریت سهم‌ها توسط سهامداران کلان ارتباط پیدا می‌کرد اما در حال‌حاضر بازار به‌قدری پرحجم و پرگردش است که خیلی نیازی به بازارگردانی نیست.

البته این صحبت‌ها به این معنا نیست که همیشه عرضه‌های اولیه در سودآوری باشند و شاید در آینده الگوهای معاملاتی و حجم گردش معاملاتی تغییر کند و نقش سهامداران عمده اثرگذار شود، اما تصویری که امروز ما شاهد آن هستیم این است که نقش این مسائل خیلی در روند بورس اثرگذار نیست. در کل بحث عرضه‌های اولیه در چند وقت اخیر، خارج از اصول ارزش‌گذاری و روال معمول کشف قیمت انجام شده است و این موضوع شاید باعث شود، تغییر قوانین معاملاتی و تغییر در روند عرضه‌های اولیه را در آینده شاهد باشیم. اما در حال‌حاضر مساله این است که عرضه‌های اولیه در بورس به‌صورت رفتاری توده‌وار درآمده است و اقبال عمومی که به این سهم‌ها می‌شود، فارغ از نوع سهامدار، صنعت و شرکتی است که در بورس عرضه شده‌اند. برای همین هم اکثر عرضه‌های اولیه امسال مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است اما در کل معتقدم که این روند خیلی نمی‌تواند پایدار باشد. اما در رابطه با عرضه اولیه «بپیوند» باید این مساله را مطرح کنم که با وجود اینکه در گذشته، بنیاد خیلی روی سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که در بورس داشت خوب عمل نکرده بود اما فعلا نظر بازار نسبت به سهم‌های بنیادی مثبت شده است. برای همین هم خرید عرضه‌های اولیه فعلا به ضرر سهامداران خرد نیست، چراکه اولا اقبال‌عمومی نسبت به آنها وجود دارد و ثانیا بازار از عرضه‌های اولیه استقبال می‌کند و مساله دیگر هم رفتار توده‌وار عرضه‌های اولیه است. اما در مجموع اگر بازار کمی منطقی‌تر از اصول ارزش‌گذاری و اصول اولیه عرضه‌های اولیه عمل کند، در آینده بازار سرمایه کمتر از جهت عرضه‌های اولیه مورد تنش قرار می‌گیرد.