«تمامی مقامات بلند‌پایه و حکام ایالات موظف هستند مبلغی بابت حق امتیاز مسوولیت و مقامی که به عهده دارند بپردازند. مجموع این درآمدها در صندوق‌های سلطنتی واریز می‌شود. علاوه بر آن هر دفعه‌ای که عواید حاصل از عوارض و مالیات‌ها به تهران حواله می‌شود، ناصرالدین‌شاه شخصا سهمی را که باید به او تعلق گیرد، کنار می‌گذارد و از مازاد آن درصورتی‌که داشته باشد، سهم وزیران خود را تعیین می‌کند. از این مازاد باید هزینه‌های ارتش و سایر وزارتخانه‌ها پرداخت شود که گاهی پرداخت مواجب این عده ماه‌ها عقب می‌افتد. پولی که از این ممر عاید شاه می‌شود فرض بر این است که اختصاص به صرف هزینه‌های وی دارد؛ اما مبلغ اعظم آن به گاو صندوق‌هایی در زیر زمین کاخ می‌رود و مرتب روی هم انباشته می‌شود؛ چون خیلی کم اتفاق می‌افتد که شاه به آنها دست بزند.به این ترتیب می‌توان گفت که اگر ناصرالدین‌شاه با تکیه بر اریکه سلطنت احساس راحت و آرامش نمی‌کند؛ ولی با تکیه بر سکه‌های طلا خاطرش آسوده است. برای اینکه از محل نگهداری خزانه‌اش هیچ‌وقت دور نباشد، او جایگاه زندگی خود را بر بالای تمام ثروت و نقدینه‌اش مستقر کرده است.

در برابر درهای مهر شده‌ای که پشت‌سر آن یک در مفرغی است و به زیرزمین باز می‌شود قراول‌ها شب و روز کشیک می‌دهند. در این مکان سال‌های دراز است که مبالغی طلا و نقره، همچنین شمش‌هایی از این قبیل فلزات قیمتی در کیسه‌های در بسته، آرام و بی‌حرکت جا گرفته‌اند. در قسمت ورودی زیرزمین، با الهام از گفتار دانته می‌توان این کلمات را حک کرد: «ای کسانی‌که وارد اینجا می‌شوید، تمام آرزوهای خود را در آستانه در بگذارید و بعد وارد شوید!»علاوه بر این ثروت بی‌حساب، شاه خزانه پر ارزش دیگری نیز در یکی از تالارهای کاخ دارد و الماس‌ها، مرواریدها یاقوت‌ها، زمردها و سایر سنگ‌های قیمتی گرانبها، از جمله الماس «دریای نور» در آن خزانه نگهداری می‌شوند. کره جغرافیایی از طلا با شصت سانتی‌متر قطر، از قطب شمال تا قطب جنوب مزین به سنگ‌های قیمتی، یکی دیگر از اشیای نفیس خزانه یادشده است.

روی این کره، هندوستان با لعل‌های کبود تلألو خاصی دارد و آفریقا با یاقوت نشان داده شده است. انگلستان با بهترین برلیان‌های دنیا، همچنین نقشه فرانسه و سایر کشورها و دریاها با زمرد روی کره نمایان شده‌اند.افزون بر آنها، تخت باشکوه قابل حمل از مرمر که در بالای آن خورشید بزرگ جواهر نشانی می‌درخشد و در زیر اشعه خورشید پرندگانی با لعل‌هایی از سنگ قیمتی تعبیه شده است، چشم را خیره می‌کند. قالیچه و نازبالش‌های روی تخت منگوله‌هایی از مروارید غلتان دارند. بالاخره تعداد زیادی اسلحه و «سرداری»(نوعی لباس مردانه)های مجلل که مزین به انواع جواهرات و سنگ‌های بسیار قدیمی هستند، از اشیای دیگر این خزانه است. »

منبع: مادام کارلاسرنا، آدم‌ها و آیین‌ها در ایران، ترجمه علی‌اصغر سعیدی، انتشارات کتابفروشی زوار، ۱۳۶۲.