رونق بازار سیاه و دلالی نوار تست قند خون

در همین راستا رئیس انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور گفت: به دنبال انتشار اطلاعیه سازمان غذا و دارو در فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت فروش نوار تست قند خون در مراکز کالای پزشکی طبق ادعای خود سازمان کنترل و مدیریت بهتر تامین و توزیع این نوع کالا در دستور کار قرار گرفت. ما به‌‌‌عنوان انجمن صنفی تجهیزات پزشکی با این بخشنامه مخالفت کردیم و تقریبا تمام تشکل‌ها، تامین‌‌‌کنندگان و واردکنندگان نیز مخالفت خود را اعلام کردند. ضمن اینکه کارزاری نیز جهت مخالفت با این بخشنامه تشکیل دادیم.

احمد مسلمی گفت: چند دهه است که واردات و توزیع نوار تست قند خون از طریق شبکه‌‌‌های مختلفی انجام می‌شود و فقط محدود به داروخانه‌‌‌ها نیست. به باور ما محدود کردن روند توزیع به داروخانه‌‌‌ها دسترسی مردم را به این کالای حیاتی محدود می‌کند. مراکز بسیاری در سراسر کشور برای فروش تست قند خون وجود دارد و چند واحد صنفی در حال توزیع این کالا هستند. از سویی یک سیستم مشخص و منظمی در حال انجام این کار هستند و اجرایی شدن این فرآیند نفعی برای مردم ندارد.

این بخشنامه به نفع داروسازان و داروخانه‌‌‌ها است

رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور در ادامه گفت: بر اساس قوانین بهبود فضای کسب و کار هر بخشنامه و فعالیت دولتی که مانع کسب و کار جاری یا مانع گسترش کسب و کارهای آزاد و خصوصی شود؛ با روح آن قانون تناقض دارد. نباید صدها و هزاران کسب و کار که در این حوزه فعالیت دارند و زحمت می‌‌‌کشند را کنار بگذاریم و بخش خاصی را وارد میدان کنیم. به نظر می‌رسد در برخورد با این مساله صنفی برخورد می‌شود؛ شائبه‌‌‌ای وجود دارد که این طرح برای حمایت از داروسازان و داروخانه‌‌‌ها مطرح‌‌‌ شده باشد. در کل این طرح را همسو با منافع دولت و صنعت تجهیزات پزشکی نمی‌‌‌بینم. مسلمی تاکید کرد: دنیای امروز دنیای رقابتی است. باید دسترسی مردم زیاد باشد و این روند که همراه با محدودیت است، در واقع نوعی برگشت به عقب است. اینکه این چرخه گسترده دسترسی راحت مردم به کالای مورد نظر را محدود به داروخانه‌‌‌ها کنیم باعث محرومیت مردم خواهد شد.

سازمان غذا و دارو قدرت کافی در مدیریت تامین و توزیع کالا و داروها را ندارد

وی ضمن اشاره به این موضوع که بیماران دیابتی مدعی هستند، باید مشخصات خود را برای دریافت تست قند خون در سامانه ثبت کنند، گفت: سازمان غذا و دارو از حدود یک سال قبل تا به امروز نتوانسته، تامین خیلی از داروها و کالاها را به‌‌‌ خوبی مدیریت کند. به‌‌‌طور مثال بحران تهیه سمعک را در سال گذشته داشتیم. در مورد تامین دارو نیز بسیار مشکل داریم که تا به حال همچنان درگیر سهمیه‌‌‌بندی و نبود بسیاری از داروهای ساده و معمولی هستیم.

نظام جیره‌‌‌بندی و سهمیه‌‌‌ای ناشی از مدیریت ضعیف است

رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور در پایان خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو قدرت کافی برای تامین به‌‌‌موقع و نظارت را ندارد؛ پس با محدود کردن توزیع کنترل خود را بیشتر می‌کند. این روش نظارت خوبی نیست وظیفه این سازمان، واردات به‌‌‌موقع دارو و کالای موردنیاز است. همچنین اگر تولیدات داخلی هستند باید به‌‌‌موقع توزیع شود. در مورد مجوز مواد اولیه نیز باید به‌‌‌موقع روند در دستور کار قرار گیرد.. در طول سالیان گذشته نوار تست قند خون بدون مشکل و دردسر در اختیار مردم قرار داشته است.