بازگشت کسب‌و‌کارها با رعایت پروتکل بهداشتی

این گفته حسین محمدی، رئیس اتحادیه کباب و حلیم تهران اگر چه بلافاصله در میان خبرهای کرونایی ناپدید شد اما بیانگر کابوسی ست که دامنگیر بیش از ۱۳ رسته شغلی کشور شده است. رستوران داری دیگر گفته است طی نیم قرن فعالیت هرگز با چنین بلایی مواجه نشده که مجبور شود چند تن از کارگران مجرب خود را از کار برکنار کند؛ آن هم کارگرانی که به شام شب محتاج هستند. اگر چه رستوران‌ها و واحد‌های فروشنده مواد غذایی از بعد از عید سعید فطر بازگشایی شدند اما تمامی رستوران‌ها برای بازگشت به کسب و کار باید از وزارت بهداشت کد رهگیری دریافت کنند. بر اساس پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا فعالیت این رستوران‌ها مشروط به استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت پذیرش مشتریان و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌‌گذاری اجتماعی است. همچنین آشپزها و تمامی کارکنان ملزم به استفاده از دستکش، ماسک و سفره‌های یک بار مصرف در میزهای سرو بوده و ظروف مورد استفاده نیز باید به‌طور مرتب شست وشو و ضد عفونی شوند. در عین حال رستوران‌داران و عرضه‌کنندگان مواد غذایی با هزینه‌های فراوانی رو‌به رو شده‌اند.

 فرجه ۵ تا ۶ ماهه

سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس‌ها در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که چه زمانی رونق گذشته به رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها باز می‌گردد می‌گوید: «بازگشت به وضعیت گذشته حداقل ۵ تا ۶ ماه زمان می‌برد.» او با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستو‌ران‌ها می‌گوید: تلاش ما بر این است که رستوران‌ها توسط مواد گندزدا، ضدعفونی و استرلیزه شود و پرسنل رستوران‌ها از دستکش و ماسک استفاده کنند و برای میزهای پذیرایی سفره یک بار مصرف استفاده شود و سعی می‌کنیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. میرابراهیمی در پاسخ به این سوال که، «برای جلوگیری از شیوع کرونا قرار شد اصناف برای آغاز فعالیت خود در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند و کد رهگیری بگیرند، احتمال می‌دهید چند درصد از اصناف در این سایت ثبت‌نام کرده باشند و آیا ممکن است اعضایی وجود داشته باشند که بدون ثبت‌نام و گرفتن کدرهگیری آغاز به فعالیت کرده باشند»، گفت:‌ اکثر اصناف در این سایت ثبت‌نام و ضمن دریافت کدرهگیری‌شان آن را روی شیشه مغازه‌هایشان نیز نصب کرده‌اند. هیچ صنفی وجود ندارد که بخواهد بدون دریافت کدرهگیری فعالیت خود را آغاز کند. میرابراهیمی همکاری وزارت بهداشت با اصناف را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وزارت بهداشت نیز در جریان کرونا با اصناف حمایت کافی و لازم را داشته است.

او ادامه می‌دهد: اتاق اصناف در پیشگیری از کرونا از اصناف خیلی حمایت کرده است و نامه‌نگاری‌های زیادی نیز انجام شد واحدهای صنفی نظیر نانوایی‌ها، بقالی‌ها، میوه‌ فروشی‌ها، گوشت و مرغ که وابسته به صنف ما هستند، همه درگیر این بحران شده‌اند.  رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌ها در ادامه تصریح می‌کند: قبل از موضوع کرونا گرانی بنزین مطرح شد که روی معیشت مردم تاثیر گذاشت و بعد از موضوع کرونا هم سه ماه کشور تعطیل بود. از طرفی مردم آن اعتماد لازم را هنوز به دست نیاورده‌اند. در نتیجه زمان زیادی لازم است تا مردم اعتماد کنند و به روال قدیم برگردیم.

 ادامه نگرانی‌های بهداشتی

نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا همچنان وجود دارد و همین موضوع همچنان میزان تقاضا برای رستوران‌ها را پایین نگه داشته است.

زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به شروع فعالیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها می‌گوید: همزمان با آغاز فعالیت رستوران‌ها، برای پیشگیری از کرونا، هموطنان باید نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند و توصیه کلی ما این است که مواد شیرینی، غذاهای چرب، قند، نمک و چربی به دلیل آنکه عاملی است برای تضعیف سیستم ایمنی بدن، زیاد استفاده نشود. مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهتر است توزیع مواد قندی، شیرینی، نمک، غذاهای سرخ‌شده و چرب در رستوران‌ها محدود شود می‌گوید: برای اینکه سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتری داشته باشد، توصیه می‌شود در تغذیه روزانه از موادی که حالت آنتی‌اکسیدان دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، استفاده کرد. عبداللهی ادامه می‌دهد: مصرف روزانه سبزی و میوه حتما توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود اصول تغذیه صحیح بیشتر رعایت شود و بر مصرف همه گروه‌های غذایی و رعایت بهداشت در شرایط فعلی که همه جا باز هستند، تاکید می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: به هموطنان توصیه می‌کنیم مکان و رستورانی را برای تغذیه خود انتخاب کنند که مطمئن باشند پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و همچنین غذاهایی که سفارش می‌دهند نیز مواردی که گفته شده، در آنها وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی می‌توان از کرونا پیشگیری کرد.

 تسریع تامین اجتماعی در پرداخت حقوق بیکاری

محمدرضا باباخانی، مدیر عامل شرکت تعاونی تامین نیاز تولید‌کنندگان چلو کباب و چلو خورشت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در سه ماه اخیر فشار زیادی به اعضای این صنوف و فعالان این عرصه وارد شده است.  باباخانی ادامه می‌دهد: محدودیت‌ها با شدت متفاوت آسیب‌های اقتصادی زیادی را به فعالان اقتصادی وارد کرده و این خطر وجود داشت که بیکاری، ‌فقر و گرسنگی نیز مانند کرونا جان انسان‌ها را تهدید کند. او در ادامه می‌گوید: اما خوشبختانه از چندی پیش رستوران‌ها، ‌فروشندگان مواد غذایی‌، ‌کبابی‌ها و... امکان فعالیت پیدا کرده‌اند.  او در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت این صنوف در کوتاه‌مدت بهبود می‌یابد، می‌گوید: بی‌شک زمان طولانی نیاز داریم تا رونق اقتصادی سابق برگردد و این قاعده در همه‌ بازار‌ها وجود دارد.  این عضو اتحادیه رستوران‌داران درباره‌ شیوه‌ حمایت صنوف آسیب‌دیده می‌گوید: بسیاری از رستور‌ان‌ها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند بر این اساس از تامین اجتماعی تقاضا دارم بیمه بیکاری را به فوریت پرداخت کنند.  او در ادامه می‌گوید: متاسفانه بسیاری از رستوران‌ها و واحد‌ها ورشکسته شده‌اند؛ تنها یک میلیارد تومان چک اعضای تعاونی برگشت خورده است؛ چاره‌ای وجود ندارد آنها با زیان‌های سنگینی رو‌به رو بوده‌اند و توان پرداخت نداشته‌اند. او در ادامه می‌گوید: بانک‌ها نیز باید شرایط لازم را برای ارائه تسهیلات مناسب به بنگاه‌های آسیب‌دیده فراهم کنند.  او در پاسخ به این سوال که چه میزان از واحد‌ها ورشکسته یا برای همیشه تعطیل شده‌اند، می‌گوید: برآورد من این است که حدود ۳۰ درصد از واحد‌های صنفی از جمله رستوران‌دار‌ها، ‌کبابی‌ها، ‌تالار‌داران و... ورشکسته شده‌اند. او در ادامه می‌گوید: بیشتر این آسیب نیز متوجه واحد‌هایی بوده‌ است که اجاره‌ای بوده‌ و با از دست رفتن یکی از بهترین زمان‌های فروش ضرر و زیان غیر قابل جبرانی متحمل شده‌اند.

 روز از نو، روزی نو

نایب رئیس اتحادیه رستوران‌ داران کرمانشاه با اشاره به آغاز فعالیت ۱۰۰ رستوران در کرمانشاه پس از حدود سه ماه تعطیلی می‌گوید: تعدادی از رستوران‌ها برای همیشه تعطیل شدند و مغازه‌های خود را برای فروش گذاشتند. سیروس گل‌عنبر در گفت‌وگو با «ایسنا»، ضمن اشاره به تعطیلی حدود سه ماهه رستوران‌های کرمانشاه ادامه می‌دهد: از اسفندماه فعالیت رستوران‌ها محدود شد و برخی از آنها تنها به‌صورت بیرون‌بر غذا عرضه می‌کردند که با وجود این هم فروش رستوران‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شرایط عادی بود و با کاهش درآمد چشمگیری مواجه شدند. از گفته‌های رستوران‌داران چنین برمی‌آید که کسب و کار این صنف نیز در فقدان حمایت‌های روشمند دولتی، همچنان بحران‌زده است، اگر چه آنها که ورشکست نشده و مانده‌اند نیز چاره‌ای جز ادامه فعالیت ندارند، حتی اگر آینده بر وفق مرادشان نباشد.