فرهاد دژپسند در مراسم افتتاح رسمی «راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار» که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با اشاره به افتتاح پنجره واحد،  گفت: امروز بواسطه گسترش نقش، سهم و دامنه فعالیت بخش خصوصی روز مبارکی است. 

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان داشت: امروز آغاز یک فعالیت مهم است و بخشی از ملت ایران  که دارنده سهام عدالت بودند  و مالکیت آن را داشتند به مدیریت آن رسیده‌اند و امروز می‌توانند با انتخاب یا به سهام‌داری آن تداوم ببخشند و یا افرادی که نیاز دارند با تبدیل سهم به ریال و یا تبدیل به سهام دیگر اقدام کنند. 

* باید کاهش زمان راه‌اندازی کسب‌و کار به سه روز را جشن گرفت

وی با اشاره به طولانی بودن فرآیند آغاز یک کسب و کار بیان داشت: ما برای کوتاه کردن زمان این فرآیند با ولع بحث می‌کنیم در حالی که کشورهایی را سراغ داریم که فرآیند راه‌اندازی و اخذ مجوزهای یک کسب و کار فقط نیم روز طول می‌کشد. 

دژپسند  با اشاره به اینکه بطور متوسط پیش از این  72 و نیم روز لازم بود که یک فعال اقتصادی کسب و کار خود را راه‌اندازی کند بیان داشت: با راه‌اندازی پنجره واحد امروز این زمان به سه روز کاهش یافته و باید این مساله را جشن گرفت. 

وی افزود: من در 22 بهمن سال گذشته قول دادم که در اردیبهشت 99 این پنجره واحد راه‌اندازی می‌شود اما با توجه به طولانی شدن مراسم امروز این اتفاق افتاده است، لذا  خواهش داریم  هر کس از این پس بیشتر از سه روز کارش طول کشید شکایت کند. 

* باید موانع کسب‌وکار را به حداقل برسانیم

دژپسند با اشاره به نامگذاری‌های 10 سال اخیر مقام معظم رهبری برای عناوین سال که عناوین اقتصادی و در سال‌های اخیر تولید و جهش تولید بود اشاره کرد و بیان داشت:  باید به این سمت حرکت کنیم که فعال اقتصادی ، منابع را به بهترین گزینه یعنی سرمایه‌گذاری تولید  اختصاص دهد و با کمترین دغدغه و موانع این کار را انجام دهد. 

وی افزود: در کشوری که  در 10 سال اخیر شرایط خوبی به لحاظ رشد سرمایه‌گذاری نداریم، در شرایطی که کشور با انواع و اقسام حیله‌ها، تحریم‌ها و مشقت‌ها مواجه است تا طی مسیر رشد آن به سهولت صورت نگیرد و  انواع سختی‌ها بر سر راه آن وجود دارد ما باید آستین‌ها را بالا بزنیم و موانع را به حداقل وسرعت را به حداکثر برسانیم. 

دژپسند بیان داشت: سرمایه‌گذاری مثل نان شب برای ما واجب است  و استفاده از ظرفیت اسمی تولید در کشور مانند نان شب برای ما واجب است و اگر می‌خواهیم با پدیده بیکاری مواجهه کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم و با پدیده افزایش سهم ایران در اقتصاد بین‌الملل همراهی کنیم و اگر می‌خواهیم سهممان را در اقتصاد بین‌المللی به حداقل مورد نیاز برسانیم و اگر می‌خواهیم در رونق تولید نقشی را ایفا کنیم باید تمام امکانات را فراهم کنیم که سرمایه‌گذاری و تولید با سهولت به جریان بیفتد. 

* در چند سال اخیر به جز دو یا سه سال رشد سرمایه‌گذاری مثبت نبود

وی افزود: سرمایه‌گذار برای تخصیص منابع برای سرمایه‌گذاری تولید هیچ دغدغه‌ای  نداشته باشد بجز اینکه برنامه‌هایش مطابق زمانبندی طی طریق شود و محیط بگونه‌ای برای وی فراهم باشد که در طی مسیر آن قدر روان حرکت کند که به جلب سرمایه‌گذار خارجی اقدام کند. زیرا با شراکت سرمایه‌گذاری می‌توان به کاهش شکاف سرمایه‌ای کمک کرد. 

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در چند سال اخیر به جز دو سه سال رشد سرمایه‌گذاری ما مثبت نبود و اگر به ما  خبر دهند که میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک کمتر بوده حتما باید در غصه فرو رویم پس برای اینکه به آن مرحله نرسیم راه این است که تمام دغدغه‌هایمان را معطوف کنیم به اینکه که راه را برای سرمایه‌گذاری هموار کنیم و این یکی از اقدامات و یک اقدام اساسی است و البته آخرین اقدام نیست و ما این سلسله اقدامات را حتما ادامه خواهیم داد. 

* تا پایان سال همه استان‌ها باید به پنجره واحد مجهز شوند

وی افزود: باید حتما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تا پایان سال همه استان‌ها مجهز به پنجره واحد شود، اکنون 5 استان هدف‌گذاری شده است ولی  تا پایان سال آن را باید گسترش دهیم و هیچ سرمایه‌گذاری نباید طی مسافت کند و به چند استان و اداره مراجعه کند.

دژپسند بیان داشت: برای دستیابی به رشد اقتصادی مقبول امسال  حداقل هزار هزار میلیارد تومان منابع  لازم داریم و این  منابع طبیعتا از بخشی از  منابع شرکت‌های دولتی و بخشی از منابع بانک‌ها تامین می‌شود ، بانک اکنون دنبال منابعی است که ریسک نداشته باشد و نرخ سود 18 درصد داشته باشد  ولی هنر آن است که منابع بانکی را برای سرمایه‌گذاری ببریم ولی بخشی  دیگر این است که سپرده‌گذاران خرد را به سمت سرمایه‌گذاری  هدایت کنیم  لذا مجرای دیگری بهتر از بازار سرمایه  نداریم و این بازار سرمایه  و بازار پول و منابع دولتی در حد امکان باید دست در دست هم دهند و منابع مورد نیاز حداقل رشد را تامین کنند. 

* باید مالیات را ابزاری برای تشویق سرمایه‌گذاری قرار دهیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت:  امسال و البته از اول اسفند سال گذشته که بحث کرونا مطرح شد یکی از رویکرد‌های  ما این است  که مالیات را ابزاری برای سرمایه‌گذاری پول قرار دهیم و تا کنون هم تصمیمات خوبی گرفته شده و همچنین  مالیات را ابزاری را برای ورود بیشتر بخش خصوصی به بازار سرمایه قرار دهیم که این کار انجام شده و اخیرا یک مصوبه خوبی شورای هماهنگی اقتصاد داشته که منتظر ابلاغ و در نهایت اطلاع رسانی آن هستیم ضمن اینکه برنامه‌های دیگری هم برای افزایش سرمایه‌گذاری داریم و امیدواریم بتوانیم به مصوبات مورد نیاز دست یابیم. 

وی افزود: من امیدواریم برای جامه عمل پوشانیدن به اهداف رشد و  توسعه و رفاه و اعتلای اقتصاد ایران یکی از راه‌ این است که من و تو را کنار گذاریم و همه با هم ما شویم و مصداق آن این جلسه است که بخش خصوصی و حاکمیت یعنی قوای مجریه، مقننه و قضاییه با هم هماهنگ باشند. 

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان داشت: اگر ما شدیم می‌توانیم اقتصاد را به جایی برسانیم که با سربلندی از آن یاد کنیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.