خسارت 2هزار میلیاردی کرونا به کرمانشاه

وی درباره راهکارهایی که می‌تواند به کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا کمک کند گفت: عمده اقداماتی که باید انجام شود به‌صورت ملی است که اتاق بازرگانی ایران ۳۰ پیشنهاد را در این زمینه ارائه داده است. اما در بعد استانی تنها راهکار حمایت بیشتر بانک‌ها و دستگاه‌هایی همچون امور مالیاتی از فعالان اقتصادی است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران از برخی برخوردهای سلیقه‌ای درباره امهال تسهیلات بانکی انتقاد کرد و ادامه داد: اگر می‌خواهیم بحران اقتصادی کرونا را مدیریت کنیم باید با روندی متفاوت نسبت به شرایط عادی کارها را پیش ببریم. وی خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای آنها شد. رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه با اشاره به رتبه ۱۷ استان در زمینه شاخص فضای کسب و کار بین استان‌های دیگر تاکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته همواره جزو بدترین استان‌ها در زمینه شاخص فضای کسب و کار بودیم اما طی دو، سه فصل اخیر جایگاه استان بسیار ارتقا پیدا کرده و اکنون به ثبات رسیده است. وی معتقد است: بهبود فضای کسب و کار تنها راه حل مشکل بیکاری کرمانشاه و جذب سرمایه‌گذار به استان است. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه از بهبود شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه خبر داد و افزود: امیدواریم تلاش‌ها ادامه پیدا کند و شاهد بهبود بیش از پیش فضای اقتصادی استان باشیم.

استاندار با بیان اینکه اتاق بازرگانی می‌تواند پرچم‌دار جهش تولید در استان باشد، تاکید کرد: در سال‌های اخیر این تشکل بخش خصوصی نقش بسزایی در تحقق شعارهای هر سال داشته است.

بازوند نکته اساسی درباره رونق بازار مسکن را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست و افزود: اگرچه دولت اقداماتی برای حل مشکلات حوزه مسکن انجام می‌دهد و برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد، اما قرار نیست ساخت و ساز مسکن را دولت انجام دهد، بلکه بخش عمده کار بر عهده بخش خصوصی است. استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم تشکل‌های مرتبط با بخش ساختمان، خصوصا سازمان نظام مهندسی ساختمان دولتی شوند، تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در کنار تصمیم‌گیری‌های مستقل، بخش دولتی و مسکن و شهرسازی را نیز یدک بکشد، نه اینکه خود وابسته به بخش‌های دولتی باشد. هدایت حاتمی، معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز به اهمیت بهبود فضای کسب و کار برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و گفت: باید روند اصلاحی بهبود فضای کسب و‌کار را که از سال گذشته آغاز شد امسال نیز ادامه بدهیم.

بیژن رضایی، مسوول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز به بیان مشکلات صنعت ساختمان کرمانشاه از دیدگاه مالکان، سرمایه‌گذاران، مردم، مهندسان و شهرداری پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی این صنعت بالا بودن تخلفات ساختمانی است به گونه‌ای که بیشتر پرونده‌های ساختمانی به کمیسیون ماده 100 ارجاع می‌شود. وی استفاده از تراکم‌های شناور در پهنه‌های شهر کرمانشاه، تجمیع زمین‌های متراژ کوچک، توجه ویژه به بافت فرسوده و ارائه مشوق‌ها و تخفیفات قانونی برای این بخش و خصوصا بازنگری طرح تفصیلی شهر را از مهم‌ترین راهکارهای کمک به صنعت ساختمان استان دانست.