علی‌بابا که یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های فروش آنلاین در چین است، نخستین شرکتی است که از این نیروها دعوت به همکاری کرده. به دنبال این اقدام، بیش از ۵ هزار پیک‌موتوری به نیروهای این شرکت اضافه شده. به تشویق دولت چین، سایر شرکت‌ها نیز دست به اقدامات مشابهی زده‌اند. به گفته مقامات این کشور، این اقدامات کمک می‌کند که مشکل بیش از ۴ میلیون کارمند رستوران که در حال حاضر به‌دلیل بحران کرونا بیکارند، حل شود. در ژاپن نیز سوپرمارکت‌‌های زنجیره‌ای «مای بسکت» برای جبران کمبود نیرو از کارکنان رستوران‌ها دعوت به همکاری کرده‌اند. طبق گزارش وب‌سایت کاریابی «دیپ»، در ماه گذشته تنها در عرض ۴ روز، فرصت‌های شغلی جدید و آگهی‌های دعوت به همکاری در سوپرمارکت‌ها ۵۰ درصد افزایش یافته. «هیساشی یامادا»، عضو موسسه تحقیقات ژاپن می‌گوید: «اگر شرکت‌ها برای مدت طولانی تعطیل بمانند، هم به دولت فشار وارد خواهد شد، هم به مردم. در کشور ما، کارکنان تمام‌وقت اجازه ندارند به سایر شرکت‌ها بروند، مگر برای ماموریت موقت.

به نظر من باید در مورد این قوانین، تجدیدنظر شود.» در آمریکا که محدودیت‌های اعمال شده در راستای مهار ویروس کرونا، به بیکاری بیش از ۳۰ میلیون نفر منجر شده، شرکت‌ها سعی می‌کنند نیروهای کار را به جایی بفرستند که نیاز وجود دارد. شرکت هتلداری هیلتون که کارکنانش را به مرخصی اجباری ۹۰ روزه فرستاده یا ساعات کار یا حقوقشان را کاهش داده، وب‌سایتی راه‌اندازی کرده تا این کارکنان بتوانند در شرکت‌هایی که با هیلتون همکاری دارند، شغل موقت پیدا کنند. این سایت، لیستی از بیش از یک میلیون فرصت شغلی جدید در ۸۰ شرکت را در اختیار کارکنان قرار داده، از جمله مشاغلی در شرکت‌های آمازون و فدکس که این روزها برای رسیدگی به تقاضای مردم به پرسنل بیشتری نیاز دارند. این به کارکنان کمک می‌کند که حقوق از دست رفته خود را جبران کنند و در عین حال، رابطه‌شان با هیلتون حفظ شود. در ایالات‌متحده، مثل بقیه کشورها، بسیاری از فعالیت‌ها به‌خصوص در حوزه گردشگری و رستوران‌داری کاملا متوقف شده. این در حالی است که خرده‌فروشی‌های اینترنتی، شرکت‌های خدمات پیک‌موتوری و سواری، داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها به‌شدت سرشان شلوغ است و از عهده رسیدگی به همه کارها برنمی‌آیند. آمازون تا حالا بیش از ۱۷۵ هزار کارمند اضافی استخدام کرده است. اینستاکارت که یک شرکت خدمات تحویل خواربار است نیز اخیرا ۵۵۰ هزار نفر نیرو به نیروهایش اضافه کرده. در این کشور، چون کارفرماها برای اخراج کارمندها، آزادی عمل بیشتری نسبت به سایر کشورها دارند «همرسانی کارکنان» برای عبور از بحران، یک قدم بزرگ است. آلمان نیز تحت‌تاثیر این اقدام چین قرار گرفته. این کشور برای حفظ مشاغل در شرایط بحرانی، کارکنان را به خانه می‌فرستد یا ساعات کارشان را کم می‌کند. حالا آنها نیز تحت‌تاثیر اقدام چین قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «آلدی» از کارکنان مک‌دونالد که فعلا بیکارند دعوت به همکاری کرده‌اند. 

البته این استخدام‌ها موقتی است و بیشتر شبیه «قرض گرفتن» است. آمازون اعلام کرده: «ما می‌خواهیم این افراد بدانند که قدمشان در تیم آمازون، روی چشم ماست، البته تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد و کارفرمای قبلیشان از آنها بخواهد که برگردند.»