نشست کمیسیون آب و کشاورزی اتاق بازرگانی برای پیشنهاد یک بسته حمایتی به سازمان توسعه و تجارت برگزار شد. بسته‌ای که به گفته محمدرضا مودودی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، باید در آن نیازهای حمایتی حقوقی و مادی بیشتری دیده شود. با این حال مودودی با پیشنهاد شورای ملی زعفران مبنی بر تخصیص یک درصد از ارز صادراتی زعفران به توسعه زیرساخت‌های این محصول موافقت کرد و گفت: یک درصد از بسته‌های مشوق صادراتی برای این منظور به بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف برنامه جهش صادراتی تخصیص داده می‌شود. علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: خشکسالی و عدم‌سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی موجب افزایش بهای کالای صادراتی شده است. تغییر قوانین و آزاد و ممنوع شدن صادرات و واردات برخی کالاها و همچنین محدودیت‌های ارزی بر سنگینی تحریم‌ها افزوده است. اکنون به علت کاهش منابع توسعه صادرات انـتظارات در خصوص جهش صادراتی به محاق رفته است.

در جلساتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، تصمیم بر این شد که زعفران پیشقراول صادرات محصولات کشاورزی باشد و بسته‌ای برای رفع مشکلات و ساماندهی مسائل مربوط به آن تدوین شود. پس از وی غلامرضا میری، نایب شورای ملی زعفران از سیاست بانک مرکزی مبنی‌بر الزام صادرکنندگان به بازگرداندن بخشی از ارز حاصل از صادرات خود به کشور گلایه کرد و گفت: زمینه واردات ارز حاصل از صادرات به کشور باید فراهم شود. مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز در این نشست تاکید کرد: در بازار امروز دنیا، این برند است که خرید و فروش می‌شود نه کالا. اینکه تصور کنیم پسته و زعفران از آن ما است و همین کفایت می‌کند، صحیح نیست. سرمایه‌گذاری اصلی ما باید درحوزه برند باشد و با برندهای معروف دنیا وارد سرمایه‌گذاری مشترک شویم. هنوز در کشور ما روشن نیست سیاست‌های تجاری اصل است یا سیاست‌های صنعتی.

محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کرد: ۱۵ درصد از صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی و غذا است که ۶۰ درصد بازار کشور را نیز شامل می‌شود. با این حال بیشترین آسیب را همین بخش به دلیل ورود افراد غیرحرفه‌ای دیده است. البته دولت برای ساماندهی این مسائل در حال اعمال برخی سیاست‌ها است که شاید با برخی نقایص همراه باشد که البته این سیاست‌ها در شرایط ویژه دنبال می‌شود و صادرکنندگان باید این مساله را درک کنند.