تداوم مشکل بی آبی در همدان

وی اظهار کرد: خوشبختانه در باران‌های سیل‌آسای اخیر مدیریت خوبی صورت گرفت و خسارات ناشی از سیل در استان بسیار کمتر بود به طوری که ذخیره‌سازی‌های خوبی انجام شد هرچند این مساله به این مفهوم نیست که چاه‌های با عمق ۲۵۰ متر سریع تغذیه شوند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان ضمن تاکید بر اینکه با وجود بارش‌های زیاد نیاز به صرفه‌جویی داریم، افزود: یکی از مشکلاتی که آبفای روستایی با آن مواجه است، اینکه قنات و چشمه‌ها از دسترس خارج شده و همه نیازهای مردم از شبکه آبرسانی تامین می‌شود. وی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های روستانشین است، افزود: نسبت جمعیت روستایی به شهری در کشور ۲۶ درصد و در همدان ۳۶ درصد است که این نشان می‌دهد باید تلاش‌ها نسبت به کشور مضاعف باشد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان منابع تامین آب در روستاهای همدان را آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در استان ۸۸۰ حلقه چاه، ۲۲۹ دهنه چشمه و ۶۲ رشته قنات وجود دارد. وی کل ظرفیت منابع تامین آب را ۳۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: ۲ هزار و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال آب وجود دارد که از چاه‌ها و سایر منابع آبرسانی دارند.

هاشمی با تاکید بر اینکه عمده تجهیزات آبفای روستایی طی ۴۰ سال اخیر انجام شده است، اظهار کرد: مقدار زیادی از عمر تجهیزات آبفار به سر آمده و نیاز به تامین و تجهیز دارند که همین موجب شکستگی‌های بالایی می‌شود. وی با بیان اینکه در استان ۱۲۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره وجود دارد، افزود: مخازن ذخیره آب برای پایداری در خدمات آب‌رسانی ایجاد می‌شود و نسبتا وضعیت خوبی حاکم است که وجود مخازن ذخیره در تاسیسات آبرسانی فرصت می‌دهد که خدمات قطع نشود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان ۴۶ایستگاه پمپاژ وجود دارد که ظرفیت پمپاژ آنها ۲۲۰ هزار مترمکعب است که برای ارائه خدمات پایدار و استمرار خدمات چاره‌ای نیست جز اینکه بتوان از مجتمع‌های آبرسانی در روستاها استفاده کنیم. وی اضافه کرد: تعدادی مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری رسیده، تعدادی اجاره شده و تعدادی در حال بهره‌برداری است که اگر همه آنها آماده شود به ۵۵ درصد روستاها با ۵۲۲مجتمع آبرسانی می‌شود. هاشمی با اشاره به اینکه ۱۹مجتمع در اولویت است ، اضافه کرد: این تعداد مجتمع آبرسانی ۵۰ درصد جمعیت  روستایی را پوشش می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ توانستیم از اعتبارات ملی و استانی بهره خوبی ببریم، گفت: جزو معدود استان‌هایی هستیم که تمام اعتبارات را صرف اصلاح، بازسازی و راهبری تاسیسات موجود می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته از محل منابع استانی ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مصوبه داشتیم که صرف بازسازی، تامین و بهداشت آب شد افزود: از اعتبارات ملی نیز ۲۷میلیارد تومان از محل‌های متفاوت مصوبه اخذ شد که به این منظور طرح‌های خوبی اجرا شد. وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ حلقه چاه با حدود ۳ هزار متر حفاری شد،  افزود: ۳۴۰ لیتر در ثانیه آب به ظرفیت تامین آب اضافه شد، ۱۱ حلقه چاه لایروبی و کف‌کنی و ۲۳ حلقه چاه نیز تجهیز شدند. هاشمی با اشاره به اینکه ۲۵۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال جدید احداث و ۷کیلومتر خط برق ایجاد شده است،  گفت: در سال ۹۷، ۱۳ باب مخزن ذخیره ایجاد شد که ۳هزار و ۷۰۰ متر حجم داشت.