موانع تولید و تجارت در تبریز

نخستین موضوع مورد بحث در جلسه، گزارش دبیر شورا از جلسه تخصصی با واحدهای صنایع غذایی استان و جمع‌بندی مسائل و ارائه راه‌حل‌های اجرایی مربوطه بود. ژائله، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس انجمن صنایع غذایی استان با اشاره به فعالیت ۵۶۰ واحد تولیدی صنایع غذایی و سهم بالای اشتغال زایی استان، اظهار کرد: متاسفانه کارخانه تولید شکر در استان نداریم.  وی از موافقت تخصیص ۲۹هزار تن سهمیه شکر برای مصرف واحدهای تولیدی استان در فروردین و ۵۰ هزار تن برای اردیبهشت گزارشی ارائه و از عدم اجرای دستور وزارتخانه بعد از گذشت دو هفته گلایه کرد. ژائله اظهار کرد: سیل‌های اخیر موجب کاهش ۳۰۰ هزارتنی نیشکر خواهد شد و یک هزار تن کمبود شکرخام برای مصرف داخلی داریم و در این بخش از خودکفایی خارج و به وارد‌کننده تبدیل شده‌ایم و ضروری است در سال ۹۸ سطح زیرکشت چغندر را افزایش دهیم. رئیس اتاق تبریز با تقدیر از جهاد کشاورزی استان برای مساعدت نسبت به واردات بذر لازم برای افزایش سطح کشت چغندر، به ضرورت واردات مواد اولیه صنایع برای جلوگیری از اختلال در تولید تاکید کرد. وی در ادامه خواستار تشکیل جلسه با مسوولان بانک مرکزی برای توجیه ((موضوع لزوم تغییر قیمت ارز حاصل از صادرات به قیمت بازار آزاد جهت جلوگیری از افت صادرات در مقطع فعلی)) شد.

 دبیر شورای گفت‌وگوی استان به مساله تامین مالی صنایع توسط بانک‌ها پرداخت و اعلام کرد: در تامین مالی، بانک‌های دولتی در استان فعالیت خوبی دارند اما بانک‌های خصوصی تنها ۳ درصد از منابعی که از داخل استان جذب کرده‌اند را در داخل استان مصرف می‌کنند. محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در بحث تامین مالی صنایع استان، پایبندی به دو حکم قانونی برنامه ششم توسعه توسط بانک‌ها و معادن را خواستار شد که بر اساس احکام مذکور تمام بانک‌ها موظفند 40 درصد منابع خود را به بخش صنعت و معدن تسهیلات بدهند و همچنین تمرکز حساب‌های بانکی معادن مذکور (طبق قانون برنامه توسعه) در استان که با توجه به حجم بالای گردش مالی آنها (حدود ۳۰هزار میلیاردی) را در تامین مالی صنعت و معدن استان موثر برشمرد. فرهنگی، خواستار مساعدت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در اجرای مواد قانونی مذکور و اعلام گزارش از وضعیت معادن مربوطه استان در متمرکز کردن حساب‌هایشان در استان شد.

نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز درخصوص سهمیه شکر صنایع استان اظهار کرد: اواخر سال ۹۷، توزیع شکر مورد نیاز صنایع استان را به انجمن صنایع غذایی محول کردیم و سهمیه ۲۰ هزار تنی فروردین، سهمیه‌ای استانی است که باید با نظارت سازمان صمت استان توزیع شود.   در ادامه، ابوالحسن‌زاده، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ با اشاره به اینکه این شرکت معین استان‌های همجوار نیز است، اظهار کرد: هنوز حواله‌ای از طرف سازمان صمت استان برای تامین شکر به ما ارائه نشده است. پورمحمدی استاندار و رئیس شورای گفت‌وگو نیز گفت: مسوولیت توزیع ۱۹هزار تن سهمیه شکر فروردین ۹۸ مربوط به صنف و صنعت استان با لزوم رعایت شیوه‌نامه تنظیمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان (موضوع مصوبه جلسه 4/ 2/ 98 ستاد تنظیم بازار استان) به انجمن صنایع غذایی استان محول شود. در ادامه، ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، خواستار مساعدت گمرک در بحث ورود موقت شکر برای واحدهای صادرات‌گرا شد.