تبعات سیل برای اقتصاد «گلستان»

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: قطعا آثار منفی سیل فقط به تخریب خانه‌ها، پل‌ها، جاده‌ها و دیگر ابنیه‌ها محدود نمی‌شود. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم این حادثه تاثیر بسیار زیادی بر کاهش درآمد و افت شدید مالی و نقدینگی و زیرساخت‌های اقتصادی استان گذاشته است. دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان ادامه داد: ممکن است بتوانیم هزینه تخریب منازل، مزارع کشاورزی، پل‌ها و ابنیه را تاحدودی جبران کنیم، ولی چگونه می‌توان جبران خسارات ناشی از بیکاری هزاران نفر را که در بخش‌های مختلف اقتصادی کار می‌کردند جبران کرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: بیکاری مرتبط با سیل در بخش‌های مختلف، بسیار وسیع است و اکنون که فصل برداشت محصولات کشاورزی گندم، کلزا و سویا است، طبیعی است که کارگران باید در آن مزارع کار می‌کردند و اکنون تعداد زیادی از آنها بیکار شده‌اند و این موضوع می‌تواند نرخ بیکاری را در استان تحت تاثیر قرار دهد. محمدولی روزبهان گفت: طبق آمارهای دقیق درصد اشتغال استان در سه بخش کشاورزی (۲۶درصد)، صنعت (۲۷/ ۶درصد)، گردشگری و خدمات (۴۶/ ۴درصد) است که آمار مقایسه‌ای ما با کشور نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی حدود ۱۰درصد بیشتر از میانگین کشوری اشتغال داریم و این در حالی است که بیشترین خسارت سیل در استان مربوط به بخش کشاورزی است.  ‌

روزبهان تاکید کرد: به رغم اینکه در سال ۹۷ و سال‌های ماقبل آن طبق آمارها همواره ما در اشتغال به سمت بهبود حرکت داشتیم با توجه به اتفاقات مربوط به خسارت سیل، قطعا امسال با بیکاری گسترده‌ای در تمام بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشوری مواجه خواهیم شد واحتمال می‌رود به خاطر نبود کار، بخش عمده‌ای از نیروی کار در روستاها به سمت شهرها مهاجرت کنند. دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه ۴۷ درصد از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، گفت: میانگین کشوری درآمدهای حاصل از ارزش افزوده در بخش کشاورزی حدود ۱۱ درصد است درحالی‌که این آمار در استان گلستان عدد ۲۲درصد را نشان می‌دهد که نشان دهنده اتکای اقتصاد استان به این بخش است. روزبهان گفت: درخواست ویژه ما از وزیر تعاون به‌عنوان یک وزیر دلسوز، پرتلاش و خوشفکر، این است که درخصوص تخصیص مناسب اعتبارات تملکی و هزینه‌ای استان و همین‌طور ردیف‌های ملی و ردیف‌های متفرقه پیگیری‌های لازم را داشته باشد تا امسال اعتبارات خوبی را با تخصیص‌های مناسب برای استان داشته باشیم و بتوانیم تخریب‌های گسترده سیل را به نحومطلوب جبران کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان افزود: بر اساس مصوبات دولت پرداخت خسارت‌های مربوط به سیل در هر سه زمینه، هزینه‌ای- تملکی و تسهیلات بانکی است که دولت به رغم همه مشکلات و تنگناها مبلغ ۲۵۰۰میلیارد تومان مصوبه برای استان گلستان گذرانده است که بخش عظیمی از آن یعنی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی است. روزبهان در ادامه اظهار کرد: بیش از ۱۰ درصد گندم و ۴۴ درصد سویا و ۲۷ درصد کلزا و ۱۰ درصد گوشت مرغ کشور در استان گلستان تامین می‌شود که اگر این روند در اسرع وقت به شرایط طبیعی برنگردد می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری بر استان بگذارد و آثار تورمی نیز در کشور داشته باشد.