موانع تجارت بین ایران و ترکیه

علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به اهمیت روابط دو کشور ایران و ترکیه در شرایط خاص جهانی و منطقه‌ای اظهار کرد: مردم ایران رفتار ملت ترکیه در برهه‌های حساس کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به روابط گسترده سیاسی میان دو کشور ایران و ترکیه، بر توسعه و بسط مناسبات بین‌بخشی و مالی و تجاری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و ترکیه دارای زمینه‌های زیادی برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری هستند که استفاده از این فرصت‌ها و توسعه آن برای هر دو کشور مهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، نقش توسعه روابط ایران و ترکیه را در ثبات منطقه مهم دانست و گفت: کشور ما در شرایط سخت در کنار مردم ترکیه بوده و مطمئنیم که ترکیه نیز در شرایط سخت تحریم‌ها در کنار ما خواهد بود.

معاون استاندار در ادامه افزود: ایران برای دسترسی به بازارهای غربی و ترکیه و برای ورود به بازارهای شرقی همچون هند و چین به همدیگر نیاز دارند و به همین منظور گسترش زیر‌ساخت‌های حمل‌و‌نقل دو کشور بیش از پیش مهم به‌نظر می‌رسد.

 وی گفت: شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه در کشور و آذربایجان‌شرقی فراهم است و بخش خصوصی ترکیه نیز مثل بخش خصوصی ایران از فضای کسب‌وکار مناسب در استان برخوردار خواهد بود.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز با اظهار خرسندی از برگزاری چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه در محل اتاق تبریز به‌عنوان مرکز اقتصادی استان افزود: ایران و ترکیه روابط بسیار دیرینه‌ای با هم دارند و فعالان اقتصادی آذربایجان ارتباط چند سده‌ای با فعالان اقتصادی ترکیه دارند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری روسای جمهوری ایران و ترکیه برای افزایش روابط اقتصادی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار خاطرنشان کرد: امیدواریم این همکاری‌ها بسترهای لازم را برای گسترش روابط دو کشور ایجاد کند.

رئیس اتاق تبریز با تبریک جشن جمهوریت به مناسبت ۹۵ سالگی تاسیس جمهوری ترکیه که در ترکیه و کنسولگری این کشور در تبریز برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: استراتژی‌های تبیین شده در این نشست‌ها سبب گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی- گردشگری دو کشور شود.

سلیمان شن‌سوی، رئیس هیات ترک و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه نیز با اشاره به برگزاری نخستین دوره مجمع همکاری‌های بین بخشی در شهر وان گفت: گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه بسیار مهم بوده و به همین مناسبت شاهد برگزاری چهارمین دوره از این نشست‌ها در تبریز هستیم.

شن‌سوی با تاکید به اینکه اقتصاد متکی به علم برای تمام جوامع به‌خصوص ایران و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: دو کشور ایران و ترکیه برای حفظ اقتصاد و رابطه باید با علم و تکنولوژی هم‌سو بوده و اهداف خود را بر آن متکی سازند.

رئیس مرکز مطالعاتی استراتژی آسیایی ترکیه با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دنیا متکی به علم و فناوری نوین بوده و سال‌ها است از وابستگی به نفت رها شده‌اند، افزود: اقتصاد متکی به علم ظرفیت بسیار بزرگی برای کشورها است و به همین دلیل بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی دنیا خود را از اتکا به نفت جدا ساخته و به علم و تکنولوژی و فناوری نوین متکی شده‌اند.

رئیس هیات ترکیه‌ای با تاکید بر این نکته که برای ایجاد رفاه اجتماعی و قدرت ملی نیاز به اقتصادی متکی به دانایی و اطلاعات داریم خاطرنشان کرد: در عصر حاضر شرکت‌های فراملی به تنهایی از طریق اقتصاد دانایی و اطلاعاتی به ثروتی بیش از کشورهای دارای نفت وگاز دست یافته‌اند که امیدواریم دو کشور ایران و ترکیه با اصلاح ساختار اداری و بوروکراسی‌های زائد بتوانند در این خصوص گام‌های اساسی بردارند تا به اهداف و چشم‌انداز ترسیم شده از طرف روسای‌جمهور دو کشور نایل شوند. علی‌اصغر عباس‌زاده، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این نشست اظهار کرد: فرآیند جهانی شدن با ویژگی‌هایی همچون افزایش ارتباطات جهانی، تحرک‌پذیری منابع مالی و کالاها همراه است.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه با رفع موانع تجاری به‌صورت تدریجی با کشورهای مشابه، می‌توان توانایی رقابتی تولیدکنندگان در عرصه بین‌المللی را ارتقا داد، اظهار کرد: نزدیکی فاصله جغرافیایی و مشابهت‌های فرهنگی و اجتماعی جزو عواملی هستند که می‌تواند شانس تجارت آزاد را افزایش دهد، چراکه این موضوع می‌تواند به ایجاد رونق پایدار منجر شده و اقتصاد دو کشور را در هم گره‌زده و اتحاد استراتژیک را به ارمغان آورد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار کرد: گسترش روابط اقتصادی اثر مستقیم در بهبود روابط سیاسی کشورها دارد به‌طوری‌که موقعیت جغرافیایی و همسایگی ایران و ترکیه و وجود حوزه‌های مشترک در زمینه همکاری‌های مختلف و برخی تهدیدات که اخیرا پیش آمده همراه با چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برای دو کشور، ظرفیت و شرایطی را فراهم کرده تا دو کشور در چشم‌انداز بلند مدت به‌عنوان دو متحد تاریخی ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: روابط اقتصادی دو دولت ایران و ترکیه را در وضعیت ویژه‌ای قرار داده و دوره‌ای از مناسبت‌ها را فراهم آورده است که بهره‌مندی از این مناسبت‌ها حمایت بخش خصوصی را می‌طلبد.

عباس‌زاده با ارائه آمار سال ۲۰۱۷ میزان تجارت دو کشور ایران و ترکیه، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷، ترکیه با جمعیت ۸۰ میلیون نفری توانسته تولید ناخالص برابر با ۸۵۱ میلیارد دلار و نرخ تورم ۱۱/ ۴ درصد داشته باشد در حالی که ایران با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت در سال میلادی گذشته تولید ناخالص ۴۳۹ میلیارد دلار و نرخ تورم نزدیک به ۱۰درصد را داشت. وی متذکر شد: مطابق پیش‌بینی صورت گرفته، سال‌های آینده نشان از افزایش نرخ تورم برای هر دو کشور دارد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه موقعیت منطقه شمال‌غرب ایران و ترکیه و مسیر تاریخی جاده ابریشم ظرفیت ممتازی در تجارت جهانی دارد، تصریح کرد: البته این جایگاه زمانی اهمیت دارد که چین با در اختیار داشتن ۱۳ درصد از تجارت جهان، برای دسترسی به بازارهای جهانی از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک ایران و ترکیه استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: با جهت‌گیری اقتصاد جهانی دو کشور در زمینه اقتصادی و کالا و تجارت بین دو کشور می‌توان در زمینه هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین همکاری لازم را داشت که از این بین می‌توان به توان فنی و مهندسی ربع رشیدی استان اشاره کرد.

وی در ادامه به دو مشکل عمومی تجار ایران و ترکیه که با آن درگیر هستند اشاره کرد و گفت: بالا بودن تعرفه‌های تجاری طی سال‌های اخیر درخصوص بازنگری صورت گرفته هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نداشت و این در حالی است که روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه تجارت ۳۰ میلیارد دلار را مطرح کرده‌اند که متاسفانه رقم تجاری واقعی خیلی پایین‌تر از آن است که امیدواریم این نشست‌ها سبب بهبود و افزایش میزان تبادلات تجاری دوکشور شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در خاتمه متذکر شد: بانک‌های ترکیه مدتی است که با فعالان اقتصادی ایران همکاری نمی‌کنند و حتی از گشایش حساب برای شرکتی که توسط سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه ثبت شده اجتناب می‌کنند و این در حالی است که مسیر اصلی تجارت از طریق تراکنش امکان‌پذیر است، از این‌رو ضرورت دارد مشکلات مربوط به این موارد از میان برداشته شود.

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه نیز در این نشست با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و ترکیه همواره حسنه و برپایه دوستی و صلح بوده است، گفت: مرزهای ایران و ترکیه همواره مرز صلح، دوستی و آرامش بوده که تاکنون زمینه مناسبی را برای همکاری‌های بین دو کشور ایجاد کرده است.

معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ادامه داد: همواره شاهد ارتباط خوب بین دو طرف مرز بوده‌ایم به‌طوری‌که در دوران جنگ تحمیلی ارتباطات روزانه بین دولتمردان دو کشور در شهرهای مرزی انجام می‌گرفت.

انصاری با اشاره به اینکه در کنار روابط حسنه بین ایران و ترکیه، حجم روابط ایجاد شده راضی‌کننده نیست، اظهار کرد: با وجود مرزهای مشترک و ظرفیت‌های دو کشور باید روابط بین دو طرف افزایش یابد که در این خصوص لازم است حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی دو کشور به منظور گسترش روابط همه جانبه بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در حوزه اقتصادی با مشکلاتی مواجه است که باید با همکاری ترکیه نسبت به رفع آن اقدام شود، گفت: ایران با برخی مشکلات اقتصادی مواجه است که دلیل آن وابستگی سیستم‌های اقتصادی به نفت است، اگرچه تلاش گسترده‌ای برای کاهش این وابستگی انجام می‌گیرد ولی همچنان وابسته بوده که با استفاده از ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور می‌توان آن را کاهش داد.

انصاری با تاکید بر اینکه موقعیت جغرافیایی ترکیه و ایران تکمیل‌کننده همدیگر است، توضیح داد: در شرق کشورهای چین و هند و در غرب کشورهای توسعه یافته اروپایی وجود دارد از این‌رو ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که می‌توانند از مراودات دو سوی سرزمین قاره آسیا سود فراوان ببرند.

وی متذکر شد: در حوزه اقتصاد و تجارت ظرفیت‌های دو کشور بسیار بالا بوده و دو دولت تلاش دارند تا با گسترش ظرفیت‌ها و رفع موانع اداری و ساختاری ظرفیت بیشتری برای همکاری دو جانبه ایجاد کنند. انصاری با اشاره به اینکه یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های دو جانبه وجود مناطق آزاد تجاری است که کمتر با قوانین و مقررات ملی درگیر هستند، تصریح کرد: مناطق آزاد فرصت‌های بهتری را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که امیدواریم مورد توجه قرار فعالان اقتصادی دو طرف قرار گیرد.