اولویت اول شهردار اصفهان

قدرت‌الله نوروزی در نخستین نشست خبری افزود: به‌تازگی با گروهی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه قراردادهایی به‌منظور ساخت هتل و توسعه امکانات و تاسیسات گردشگری منعقد شده است. نوروزی بر افزایش تعاملات با هیات‌های خارجی برای تقویت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: البته گردشگری زمانی رونق می‌یابد که امنیت گردشگر فراهم شود و این موضوع در گرو امنیت جهانی است.شهردار اصفهان گفت: برای رونق بخشیدن به حضور مردم و فعالیت آنها در زمینه‌های گردشگری، هنری، فرهنگی، ورزشی و سایر عرصه‌ها زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود.

شهردار اصفهان در ادامه گفت: توسعه پایدار در همه حوزه‌های شهری به‌ویژه در حوزه عمران در سیاست‌گذاری‌های شهری جایگاه اول را دارد، زیرا هدف اصلی ما دستیابی به توسعه پایدار شهری است. نوروزی افزود: اگر بخواهیم شهر را بسازیم نباید آینده شهر را به خطر اندازیم، زیرا ساختن آینده به قیمت از دست دادن آینده اقدامی غیر توسعه‌ای است که اگر هم محقق شود یک توسعه صرفا فیزیکی است و پایدار نیست.وی اضافه کرد: تضمین حقوق مردم و شهروندان در حال و آینده باید برای دستیابی به توسعه پایدار در نظر گرفته شود، زیرا بدون این سیاست‌ها دستیابی به توسعه پایدار ممکن نیست.شهردار اصفهان ادامه داد: انسان‌محوری مبنای توسعه پایدار در برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان است.اقدام‌ها و پیشرفت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری‌های شهری باید به صورتی باشد که همه افراد از فرصت ایجاد شده منتفع شوند.نوروزی تصریح کرد: توجه ما بیشتر به طرح‌های تاثیرگذار  بر زندگی مردم همچون قطار شهری است که از زیر زمین عبور می‌کند و به چشم نمی‌آید.

نوروزی بر حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی شهر تاکید کرد و گفت: هیچ توسعه پایداری در اصفهان به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه از آثار باستانی، میراث تاریخی و فرهنگی آن صیانت و پاسداری شود. وی اضافه کرد: همیشه به دنبال توسعه متوازن خواهیم بود و عدالت‌محوری مبنای برنامه‌های مدیریت شهری قرار می‌گیرد.به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی و توسعه آن اقدامی است که همه از آن منتفع می‌شوند و بیشتر اهداف توسعه پایدار مانند هوای پاک، حقوق شهروندی و... را قابل دستیابی می‌کند.

وی گفت: تاکنون جلسات زیادی برای افزایش و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری در سطوح شهری، استانی و با مسوولان کشور برگزار شده است و تا رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه می‌یابد. در توسعه پایدار باید حقوق شهروندی رعایت شود و اولین حق یک شهروند بهره‌مندی از هوای پاک است. شهردار اصفهان اضافه کرد: شاید نشود در اجرای برنامه‌ها تک تک افراد را راضی کرد اما برای کسب رضایت شهروندان تلاش می‌کنیم.نوروزی افزود: تعداد زیادی نیروی کار، بدهی بسیار زیاد، تعدد زیاد سازمان‌ها و رسوب برخی مدیران مانع چابک‌سازی شهرداری اصفهان شده بود. شهردار درباره انتخاب همکاران خود و مسوولان شهرداری اصفهان اضافه کرد: انتخاب‌ها براساس شایسته سالاری بوده است و سعی کرده‌ایم افرادی که شایسته‌تر هستند اعم از مرد و زن را انتخاب کنیم و در جایگاه مناسب خود قرار دهیم.وی ادامه داد: در حوزه انتصاب مدیران شهرداری اصفهان ۲۲ انتصاب انجام شده است که از بین آنها فقط ۲ نفر سابقه فعالیت در شهرداری اصفهان را نداشته‌اند و ۱۱ نفر از آنها در شهرداری و ۹ نفر دیگر نیز در سازمان‌های تابعه شهرداری فعالیت داشتند. نوروزی همچنین به انتخاب یک زن به‌عنوان مدیر یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری اصفهان در دوره جدید اشاره کرد.

نوروزی با بیان اینکه باید از جوانان در اداره امور شهری بهره ببریم، افزود: اما باید زمینه تجربه اندوزی جوانان برای اداره امور شهر را فراهم کنیم، زیرا برای اداره این امور نمی‌توان از افرادی که اطلاعات و تخصص لازم را ندارند، استفاده کرد.وی با اشاره به اینکه سه ماه از تصدی‌اش به‌عنوان شهردار اصفهان می‌گذرد، گفت: البته این زمان برای اجرای همه برنامه‌ها و شعارهایی که در نظر گرفته‌ایم کافی نیست اما طی این مدت نیز هیچ طرحی متوقف نشده، بلکه با توان بیشتر در حال اجرا است. نوروزی حذف هزینه‌های غیر ضرور را از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری اصفهان اعلام کرد و افزود: برای دستیابی به این هدف از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.وی افزود: حکمرانی خوب شعار ما است و به آن پایبندیم و برای تحقق آن، توسعه مشارکت را یک اصل مسلم می‌دانیم. شهردار اصفهان اداره امور شهری را نیازمند مشارکت شهروندان دانست و افزود: به این منظور به صورت هفتگی جلساتی را با اقشار متخلف مردم برگزار می‌کنیم.

 پیگیری تعاملات بخش خصوصی، مردم و رونق  بازارها

وی افزود: مسوولیت و سرمایه‌گذاری بازارهای روز کوثر باید به بخش خصوصی واگذار شده و شهرداری تسهیلگر این کار باشد.نوروزی اعلام کرد: شهر اصفهان را باید زمینه رشد کارآفرینی را فراهم کند؛ زیرا توسعه کارآفرینی با خلق ثروت و اشتغال‌زایی همراه است.شهردار اصفهان گفت: در حوزه آب و زاینده‌رود شهرداری این کلان‌شهر، یک مطالبه گر است و برای به نتیجه رسیدن این موضوع باید دستگاه‌های دیگری وارد عمل شوند. وی توجه به روستاها و بهبود امکانات مناطق حاشیه‌نشین اصفهان را یکی از برنامه‌های شهرداری اصفهان دانست و گفت: هرچه روستاها و اطراف شهر اصفهان آبادتر باشد، اصفهان نیز آبادتر است.

نوروزی درباره کمک به سازمان‌های مردم‌نهاد و هیات‌های مذهبی شهر اصفهان نیز گفت: شهرداری بر اساس قانون می‌تواند به افراد مختلف همچون هیات‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کند اما اکنون با مشکلات مالی مواجه است از این رو اولویت ما تامین حقوق کارکنان و پیمانکاران شهرداری است.وی درباره تحویل گرفتن ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری از شرکت اسکانیا سمنان نیز گفت: قرارداد ساخت ۵۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری اصفهان در دوره گذشته با شرکت اسکانیا سمنان منعقد شده است و در این‌خصوص اختلاف‌های مالی بین شهرداری اصفهان و شرکت یاد شده وجود دارد که به این موضوع رسیدگی خواهد شد.نوروزی همچنین گفت: هویت چهارباغ بالا در شهر اصفهان باید حفظ شود و ادامه طرح‌های این ناحیه در اصفهان با رویکرد و برنامه‌هایی دیگر پیگیری می‌شود. آرزوی ما این است که اصفهان شهر دوچرخه‌ها شده و به جای همه موتورهایی که با سوخت کار می‌کنند از موتور‌های برقی بهره گرفته شود.