بومی‌سازی 68 درصد صنعت حفاری

 بومی‌سازی محور کلیدی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه یکی از محورهای کلیدی در شرکت ملی حفاری ایران بومی‌سازی است، تصریح کرد: در شرکت ملی حفاری ایران فعالیت‌های سازمان یافته‌ای به منظور سند چشم‌انداز شرکت، ماموریت و اهداف سازمان در همه جنبه‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری انجام شده است.   سپهری اظهار کرد: این فعالیت‌ها در شرکت ملی حفاری ایران به‌طور کلی تکنولوژی و دانش فنی ساخت، به‌کارگیری، تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات را با کاربست ابزارآلات مختلف از دو جنبه نرم‌افزای و سخت افزاری در بر می‌گیرد.   وی ادامه داد: در بخش بومی‌سازی، آموزش‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی به منظور تجهیز نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نیاز شرکت، اقدامات بسیار خوبی در شرکت ملی حفاری ایران انجام گرفته است.

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: این شرکت در توسعه فرهنگ بومی‌سازی اقدامات بسیار خوبی انجام داده و چشم‌انداز بسیار خوبی نیز پیش روی خود دارد و در این زمینه تاکنون با همراهی و همکاری سازندگان بیش از هزاران قلم از کالاهای مورد نیاز صنعت حفاری در درون کشور ساخته و بومی‌سازی شده است.  سپهری با بیان اینکه نمایشگاه صنعت حفاری یک رویداد بزرگ اقتصادی است، اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران نقش بسیار اثرگذاری در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ساخت داخل در ۱۰ سال اخیر ایفا کرده است.  وی ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند بستر مناسبی را برای تعامل و تبادل دانش فنی، نمایش توانمندی داخلی، تبادل کالا و ارائه خدمات تخصصی، ایجاد اشتغال مولد با استفاده از ظرفیت صنعت حفاری، بازاریابی و بازارسازی و توسعه منابع ساخت داخل فراهم کند.مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: مهم‌ترین راهکار اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعتماد به نیروها و سازندگان داخلی است و این افقی روشن از خودباوری و خوداتکایی روی ما باز می‌کند.

 نقش مهم شرکت ملی حفاری

سپهری اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران به ‌عنوان یکی از ارکان اساسی فعالیت تولید نفت و گاز، نقش بسیاری در تحقق برنامه‌های صنعت نفت دارد. این شرکت به منظور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه دانش فنی بومی، بررسی منابع داخلی، حمایت از مراکز دانش‌بنیان درخصوص طراحی بسیار پیچیده قطعات حفاری برنامه‌های بسیار زیادی دارد.  مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان بازوی توانمند صنعت، همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و با نگاهی به درون فعالیت می‌کند، گفت: در انبارهای ملی حفاری بیش از ۶۵هزار قلم کالا به ارزش ۲۳۳میلیارد تومان وجود دارد که از این مقدار کالا حدود ۴هزار قلم به ارزش ۴۴میلیارد تومان ساخت داخل است.

 صرف سالانه ۸۰میلیارد تومان

سپهری تصریح کرد: از این ۶۵هزار قلم موجود در انبارهای شرکت ملی حفاری ایران، حدود ۴۳۰۰قلم آن از اقلام پرمصرف است که از این تعداد بیش از هزار قلم ساخت داخل است؛ یعنی ۲۵درصد از کالای پرمصرف در صنعت حفاری ایران ساخت داخل شده است.   وی گفت: اگر کالای پرمصرف را به دو دسته کالایی که می‌تواند در داخل ساخته شود یا کالایی که توجیه فنی و اقتصادی ساخت داخل ندارد، تقسیم کنیم، تنها ۱۵۷۳ قلم کالا است که باید ساخت داخل شود که هم پرمصرف هستند و هم دارای توجیه فنی و اقتصادی است.  مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: بیش از ۶۸ درصد از عمده کالای مورد نیاز ما که توجیه ساخت و تولید داخل دارد، در درون کشور تولید می‌شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته امیدواریم این میزان به ۱۰۰درصد برسد.  سپهری خاطرنشان کرد: حجم ریالی خرید از ساخت داخلی کشور، بیش از ۴۰۰میلیارد تومان طی پنج سال اخیر بوده است. به نوعی سالانه بیش از ۸۰میلیارد تومان تزریق مالی به صنعت ساخت داخل انجام می‌دهیم.  وی ادامه داد: سال ۹۴ بیش از هزار کالای طبقه‌بندی شده استاندارد به ارزش ۳۷ میلیارد تومان، سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان و در سال جاری تاکنون ۴۰ میلیارد تومان داشتیم و امیدواریم امسال تا پایان سال بیش از ۶۰میلیارد تومان کالای طبقه‌بندی شده استاندارد را تولید کنیم.

 وام کم‌بهره برای صنایع

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: امسال با توجه به پیگیری‌های استاندار خوزستان، قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به واحدهای تولیدی با پیشرفت بالای ۶۰درصد اختصاص پیدا کند. نورالله حسن‌زاده با بیان اینکه ارتباط خیلی خوب و نزدیکی با حفاری داریم و امیدوارم با این ارتباطات بتوانیم مشکلات واحدهای سازنده را مرتفع کنیم، اظهار کرد: بالای ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کشور کوچک هستند که ضمن آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به واحدهای بزرگ اما اشتغال‌زایی خوبی دارند. شکل‌گیری این واحدها به دلیل وجود شرکت‌های بزرگی است که در استان خوزستان فعال هستند. وی افزود: ۵۰درصد از حجم سرمایه‌گذاری‌ها در استان متعلق به صنایع پتروشیمی، بیش از ۳۰ درصد مربوط به صنایع فولاد و نیشکر و باقی‌مانده این میزان که ۲۰ درصد است، مربوط به سایر صنایع است. هر زمان که حال شرکت‌های نفتی خوب بوده، حال صنایع استان نیز خوب بوده است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: از مجموعه نفت تقاضا داریم تا در این شرایط اقتصادی دست تولیدکنندگان و صنعتگران استان را بگیرند و با توجه به اینکه این سازندگان طلب‌هایی از شرکت‌های نفتی دارند، کمک کنند این طلب‌ها به آنها پرداخت شود تا این شرکت‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند. وی ادامه داد: با موافقت وزیر نفت ساخت یک شهرک بزرگ تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی با وسعت ۳هزار مترمربع در مسیر امیدیه به ماهشهر را در دست اقدام داریم. در این زمینه یک کارگروه ویژه تشکیل شده تا اقدامات اجرایی این شهرک آغاز شود.