روابط سیاسی کلید بهبود  روابط اقتصادی

آرتاشس تومانیان در دیدار با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد با اعلام این موضوع که ایران و ارمنستان در زمینه تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک چیزی برای افتخار ندارند، تصریح کرد: متاسفانه از ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور استفاده نمی‌شود، اگر گاز و انرژی برق از مبادلات تجاری دو کشور حذف شود شاید سهم هر شهروند ایرانی از این مبادلات نیم دلار هم نباشد.

وی با اشاره به شرایط مساعد اقتصادی کشورش خاطرنشان کرد: ارمنستان با ۳ میلیون جمعیت در حوزه اقتصاد از ثبات بالایی برخوردار است به‌طوری‌که در سال‌های اخیر نرخ تورم در ارمنستان از ۳ درصد بیشتر نشده است. تومانیان خطاب به فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی ایران اعلام کرد: اگر برای ثبت شرکت در ارمنستان اقدام کنید بین ۲ تا ۳ روز کاری به نتیجه خواهید رسید.وی ادامه داد: در زمینه کسب‌وکار هیچ محدودیت و منع قانونی برای خارجی‌ها وجود ندارد. ارمنستان دارای جایگاه نهم در سهولت کسب‌وکار است.سفیر ارمنستان در ایران گفت: در حوزه‌های آی‌تی، صنعت طلا و جواهر و مواد غذایی جایگاه خوبی داشته و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی با اشاره به عضویت ارمنستان در «اتحادیه اوراسیا» گفت: ارمنستان قرارداد ویژه‌ای با ۲۸ کشور اروپایی و نیز آمریکا، کانادا و ژاپن دارد که طبق آن امکان ورود کالا به آن کشورها با مالیات و عوارض نازل برایش وجود دارد. از این‌رو این امتیاز می‌تواند زمینه‌ای برای کار و سرمایه‌گذاری مشترک در ارمنستان باشد. سرپرست امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اصول و سیاست خارجه ایران مبتنی بر برقراری روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه است.  فرشید منوچهری با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در ۵ ماه نخست سال جاری ۵۷ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: با توجه به توانمندی و امکانات اقتصادی دو کشور این رقم راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد.وی موانع نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی و موانع احتمالی در بیمه و گمرک را از دلایل تضعیف روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی علاقه‌مندی و آمادگی فعالان اقتصادی استان را برای همکاری با کشور ارمنستان اعلام می‌کند.منوچهری ادامه داد: خراسان بزرگ نقطه اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است و می‌تواند در زمینه صدور محصولات ارمنستان به آن کشورها اقدام کند.