آغاز دادگاه رسیدگی به اتهامات اخلاقی برلوسکونی

عکس:‌AFP دیروز و در شهر میلان

دادگاه رسیدگی به اتهامات اخلاقی نخست‌وزیر ایتالیا آغاز به کار کرد

احسان ابطحی

دادگاهی در میلان دیروز برای رسیدگی به اتهامات علیه سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا در میان هیاهو و غوغای شدید رسانه‌ها آغاز به کار کرد. برلوسکونی متهم است که با یک دختر زیر ۱۸ سال ارتباط نامشروع داشته و از نفوذش برای آزادی این دختر از بازداشت پلیس سوء‌استفاده کرده است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در جلسه استماع دادگاه دیروز، نه برلوسکونی حضور داشت و نه کریمه محروق، دختر ۱۸ ساله متولد مراکش که با نام هنری روبی روباکوری - رباینده قلب - مشهور است. پس از آن بود که قاضی دادگاه جلسه را تا ۳۱ ماه مه به تعویق انداخت.

برلوسکونی هرگونه اقدام خلاف قانون را رد کرده و وعده داده‌است تا هم در دادگاه و هم در رسانه‌های‌ ملی با اتهاماتی که علیه او مطرح شده‌است، مبارزه کند. این در شرایطی است که کنترل بیشتر رسانه‌های ایتالیا برای سال‌هایی طولانی است که در اختیار شخص برلوسکونی قرار دارد. از سوی دیگر و در حالی که ائتلاف گروه‌های چپ میانه که مخالف دولت به شمار می‌روند بار‌ها از برلوسکونی خواسته‌اند تا از سمت خود استعفا کند، ائتلاف حاکم راست‌میانه در کنار نخست‌وزیر ایتالیا قرار گرفته‌است و به شدت از او حمایت می‌کند.

در واقع، این موضوع که با وجود اتهامات علیه برلوسکونی او همچنان اصرار دارد که در قدرت باقی بماند نشان‌دهنده این واقعیت است که ارتباط بسیار عجیب و غریبی میان نگرانی‌های داخلی ایتالیا و رویداد‌های بزرگتر جهانی وجود دارد.

دادگاه و تلاش‌های ائتلاف برلوسکونی برای اصلاح نظام نا‌کار‌آمد قضایی ایتالیا فضای بسیار بیشتری در مناظره‌های ملی به خود اختصاص داده‌است تا مشارکت ایتالیا در مداخله نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- در لیبی و یا سیل مهاجران شمال آفریقا که هر روز خود را به ایتالیا می‌رسانند.دادگاه رسیدگی به اتهامات برلوسکونی همزمان با دومین سالگرد زلزله ویرانگر شهر لوآکوییلا در مرکز ایتالیا که به کشته شدن ۳۰۰ نفر منجر شد، برگزار می‌شود و این در حالی است که اقتصاد ایتالیا در حال دست‌وپنجه نرم کردن با رکود است.با وجود آنکه هم برلوسکونی و هم محروق تاکید می‌کنند که با یکدیگر ارتباط نامشروع نداشته‌اند، اما نخست‌وزیر ایتالیا تایید کرده‌است اولین باری که محروق در بهار گذشته در مهمانی او در ویلایی خارج از شهر میلان حضور یافت به او مبلغ هفت هزار یورو معادل ۹ هزار و پانصد دلار پرداخت کرده‌است.

برلوسکونی همچنین گفته‌است که با پلیس تماس گرفت تا به آزادی محروق از بازداشت که به دلیل یک دزدی جزئی انجام شده‌بود کمک کند به این دلیل که به او گفته شده‌بود که محروق خواهر‌زاده حسنی مبارک، رییس‌جمهوری وقت مصر است.

محروق در ماه ژانویه به تلویزیون ایتالیا گفته‌بود که او یک زندگی موازی برای خود تعریف کرده و به مردم گفته‌بود که اهل کشور مصر است در حالی که واقعا یک مراکشی است.

جزئیات مکالمه تلفنی میان محروق، برلوسکونی و شمار دیگری از شخصیت‌های مشهور که توسط دستگاه ضبط شده‌بود در هفته‌های اخیر در رسانه‌های ایتالیا منتشر شده‌است. در میان این شخصیت‌های مشهور یک نماینده تلویزیون و یک دندانپزشک حضور دارند و انتشار جزئیات این مکالمات چهره این سیاستمداران را تغییر داده‌است، سیاستمدارانی که هر دو با پرونده‌های مشابه فساد جنسی مواجه هستند.

از زمان آغاز تحقیقات درباره ارتباط نامشروع برلوسکونی با محروق و اولین حضورش در رسانه‌ها در پاییز گذشته، این دختر مراکشی‌الاصل به چهره محبوب و شماره یک رسانه‌های ایتالیا تبدیل شده و همه روزه تصاویر تمام صفحه او در مجلات مختلف منتشر می‌شود. این دختر ۱۸ ساله ماه گذشته به عنوان میهمان در مراسم سالانه مشهور رقص اپرای وین شرکت کرد و در ساختمان معروف این شهر حاضر شد.

در همین حال وکلای برلوسکونی از جورج کلونی ستاره سرشناس هالیوود و شماری از ستاره‌های هنری ایتالیا خواسته‌اند تا در دادگاه دفاع برلوسکونی شهادت دهند. محروق پیشتر گفته بود که کلونی را در یکی از میهمانی‌های خانه نخست‌وزیر ایتالیا دیده‌‌است. دادگاه هنوز حکمی درباره اینکه چه افرادی باید در دادگاه شهادت دهند صادر نکرده‌است.

در ماه فوریه گذشته و زمانی که دادگاه علیه برلوسکونی اعلام جرم کرد و خواستار رسیدگی به پرونده او شد بسیاری گمان می‌کردند که ائتلاف راست میانه او دچار فروپاشی خواهد شد و انتخابات زود‌هنگام برگزار می‌شود. با این وجود، قدرت شخصیتی برلوسکونی، زدوبندهای پشت پرده و فشرده‌اش و نبود ائتلاف و یکپارچگی در ائتلاف احزاب مخالف چپ میانه، باعث شد تا او همچنان با اکثریتی هرچند بسیار اندک در قدرت باقی بماند.

نخست‌وزیر ایتالیا پیشتر گفته‌بود که در همه جلسات استماع دادرسی شرکت خواهد کرد اما دیروز به میلان نرفت و در رم باقی ماند تا در نشستی درباره بحران لیبی شرکت کند.

***

سیلویو برلوسکونی متولد ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۳۶ میلادی در شهر میلان است و در ایتالیا با نام مستعار ایل کاوالیه به معنای شوالیه شهرت دارد.

او سه بار بین‌سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ تاکنون سمت نخست‌وزیری را در اختیار داشته‌است. برلوسکونی از نظر زمان در اختیار داشتن سمت نخست‌وزیری، دومین نخست‌وزیر ایتالیا به شمار می‌رود. او همچنین در میان رهبران کنونی کشورهای عضو هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ هم بیشترین دوران زمامداری را در اختیار دارد. برلوسکونی رهبر جنبش سیاسی راست میانه «‌مردم برای آزادی» است و این جنبش را در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی تاسیس کرده‌است.

مجله فوربس در ماه مارس ۲۰۱۱ او را به عنوان صد و هجدهمین مرد ثروتمند جهان با دارایی خالص ۸/۷ میلیارد دلار معرفی کرد.

برلوسکونی همچنین سومین شخص ثروتمند ایتالیا است. او غول رسانه‌ای ایتالیا است و رسانه‌های بسیاری را در اختیار دارد. نخست‌وزیر ایتالیا همچنین مالک باشگاه فوتبال مشهور و پرافتخار آث‌میلان است. با این همه برلوسکونی به دلیل اتهامات مختلف از جمله ارتباط با مافیا در دادگاه‌های پر‌شماری شرکت کرده است و زمانی در مصاحبه با شبکه ای.‌بی.‌سی ادعا کرد که از نظر حضور در دادگاه رکورد‌دار است و در ۲۵۰۰ جلسه دادگاه شرکت و بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار برای پرونده‌هایش هزینه کرده است.

او دانش‌آموخته دانشگاه میلان است، از همسرش جدا شده و صاحب پنج فرزند است.

تظاهرات در مقابل دادگاه رسیدگی به اتهامات برلوسکونی/ عکس: AFP