یک سیاره قابل سکونت کشف شد+جزییات

جستجوی حیات فرازمینی یک حوزه جذاب از علوم فضایی است و ستاره‌شناسان با وظیفه‌شناسی این مسیر را ادامه می‌دهند.

خبر مرتبط
کشف عجیب سیاره‌ای از جنس زمین با ابعاد بزرگتر

گروهی بین‌المللی و بزرگ از پژوهشگرها از کشف سیاره‌ای خبر دادند که مدل‌ها قادر به توصیف آن‌ها نیستند.

به نقل از اسپیس، ستاره‌شناسانی که از «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا»(CXO) ناسا و رصدخانه «ایکس‌ام‌ام-نیوتون»(XMM-Newton) آژانس فضایی اروپا استفاده می‌کنند، در یک پژوهش جدید شرکت دارند و امیدوارند که زمینه لازم را برای پروژه‌های آینده فراهم آورند.

پژوهشگران از چاندرا برای مطالعه پرتوهای ساطع‌شده از ستاره‌های مجاور استفاده می‌کنند تا بفهمند آیا سیاره فراخورشیدی که به دور آن ستاره‌ها می‌چرخد، ​​می‌تواند قابل سکونت باشد یا خیر. پرتو ایکس و پرتو فرابنفش می‌توانند در سطوح بسیار بالا به جو سیاره فراخورشیدی آسیب برسانند و احتمال حمایت از حیات را به آن شکلی که ما می‌شناسیم، کاهش دهند.

«بریانا بایندر»(Breanna Binder)، ستاره‌شناس «دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا»(Cal Poly) و سرپرست این پژوهش گفت: بدون مشخص کردن پرتوهای ایکس ساطع‌شده از ستاره میزبان، ما یک عنصر کلیدی را درباره اینکه آیا یک سیاره واقعا قابل سکونت است یا خیر، از دست خواهیم داد. ما باید ببینیم که این سیارات چه مقداری را از دوزهای پرتو ایکس دریافت می‌کنند.

این گروه پژوهشی تاکنون ۵۷ ستاره مجاور را مورد بررسی قرار داده‌اند و روشنایی و انرژی انتشار پرتو ایکس آنها را به همراه سرعت تغییر خروجی پرتو ایکس ناشی از شراره‌های ستاره‌ای تجزیه و تحلیل کرده‌اند. «سارا پیکوک»(Sarah Peacock)، پژوهشگر «دانشگاه مریلند در بالتیمور»(UMB) و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما ستاره‌ها را در جایی شناسایی کرده‌ایم که محیط تابش پرتو ایکس منطقه قابل سکونت، مشابه یا حتی ملایم‌تر از محیط تکامل زمین است. چنین شرایطی ممکن است یک نقش کلیدی را در حفظ اتمسفر غنی مشابه اتمسفر زمین بر عهده داشته باشند.

اگرچه تنها برخی از این ۵۷ ستاره، سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت شناخته‌شده را شامل می‌شوند، اما به احتمال زیاد سیارات فراخورشیدی قابل سکونت بیشتری وجود دارند که هنوز پیدا نشده‌اند. بیش از ۵۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند، اما نزدیک به ۱۰ هزار گزینه دیگر نیز در حال ارزیابی هستند. احتمالا میلیاردها سیاره فراخورشیدی فقط در کهکشان راه شیری وجود دارند.

«ادوارد شویترمن»(Edward Schwieterman)، اخترزیست‌شناس «دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید»(UC Riverside) گفت: ما نمی‌دانیم که چه تعداد سیاره شبیه به زمین در تصاویر نسل بعدی تلسکوپ‌ها کشف خواهد شد، اما می‌دانیم که رصد کردن آنها پرهزینه و بسیار دشوار خواهد بود. این داده‌های پرتو ایکس به اصلاح و اولویت‌بندی فهرست اهداف و همچنین به دست آوردن اولین تصویر از سیاره‌ای شبیه به زمین کمک می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.