سفر پوتین به ویتنام آمریکا را شاکی کرد

آمریکا از ویتنام به خاطر دعوت از ولادیمیر پوتین برای سفر به این کشور انتقاد و ادعاهایش علیه این رئیس‌جمهور روسیه را تکرار کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در پاسخ به دعوت‌های مکرر رهبران ویتنام از او، سفری به شهر هانوی، پایتخت این کشور آسیایی داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفارت آمریکا در هانوی در آستانه انجام این سفر به انتقاد از دعوت دولت ویتنام از ولادیمیر پوتین برای سفر به این کشور پرداخت.

خبر مرتبط
کامالا هریس: پوتین به دنبال تسلیم شدن اوکراین است

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: پوتین به دنبال تسلیم شدن اوکراین است، نه مذاکره.

آمریکا در پی شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ سردمدار وضع چندین دور تحریم‌های غربی‌ها علیه روسیه بوده است. این در حالی است که دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در شهر لاهه، مارس سال گذشته میلادی یک حکم بازداشت علیه رئیس‌جمهور روسیه با متهم ساختن او به اتهام ادعایی جنایت جنگی صادر کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا در شهر هانوی درباره سفر پوتین به پایتخت ویتنام مدعی شد: «هیچ کشوری نباید زمینه‌ را برای آنکه پوتین از جنگ تجاوزگرانه خود حمایت کند، فراهم کرده و از این طریق به او اجازه عادی ساختن قساوت‌گری‌هایش را بدهد.»

این ادعای سخنگوی سفارت آمریکا در ویتنام در حالی مطرح می‌شود که غرب به رهبری آمریکا علاوه بر آنکه با حمایتش از اوکراین باعث دامن زدن به آتش جنگ در این کشور شده، حمایت‌های بی‌حدوحصری از جنگ جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به عمل آورده که با موج فزاینده اعتراضات در پایتخت‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان مواجه شده است.

سخنگوی سفارت آمریکا در ویتنام در ادامه ادعاهایش علیه رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اگر او بتواند آزادانه سفر کند، این می‌تواند نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی روسیه را عادی‌سازی کند.»

سال گذشته میلادی آمریکا سطح روابطش با هانوی را ارتقا داد و هم‌اکنون به عنوان شریک تجاری اصلی ویتنام محسوب می‌شود.

هنوز سفر پوتین به ویتنام اعلام رسمی نشده، اما به نوشته رویترز چندین مقام این سفر او را که به‌عنوان اولین سفرش به ویتنام از سال ۲۰۱۷ مطرح است، تایید کرده‌اند. ۲ کشور همواره روابط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.  پوتین همچنین قرار است به کره‌شمالی سفر کند و گفته می‌شود مقام‌های این کشور برای استقبال رسمی از او تدارک می‌بینند. کره‌جنوبی هم نگران است که سفر پوتین باعث تشدید روابط نظامی بین کره‌شمالی و روسیه شود.

سخنگوی سفارت آمریکا در ویتنام مدعی شد: «ما نمی‌توانیم به روال سابق برگردیم یا چشممان را به روی نقض فاحش قوانین بین‌المللی توسط روسیه در اوکراین ببندیم. باید پاسخگویی برای کسانی که مسوول جنایات جنگی هستند، وجود داشته باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.