وزارت تعاون
در مسکن مهر موفق عمل کرده است
نماینده مردم رودسر و نائب‌رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی گفت:

در سال 88 و مخصوصاً در شش ماهه اول سال 89، زمانی که سیستم بانکی به دلایل کمبود اعتبارات، قادر به کمک به تولیدکننده‌ها اتحادیه‌ها و کسانی که به نحوی تشکل‌های مردمی بودند نبود و همچنین نوساناتی هم در ورود کالاها، به‌خصوص کالاهایی که از کشور چین وارد می‌شدند، ایجاد شده بود، وزارت تعاون تلاش بسیاری کرد که از تولیدکنندگان و تعاونی‌ها حمایت کند و این کار بسیار مثبتی بود که وزارت تعاون انجام داد.
در بخش دیگری هم کسانی که مایل بودند در تعاونی‌ها ایجاد اشتغال کنند، وزارت تعاون با همسویی با صندوق مهر امام رضا (ع) تحرکات بسیار خوبی داشت و در این مورد هم عملکرد مثبتی ارائه نمود.
این وزارتخانه درخصوص مسائل خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی نیز گام‌های بسیار موثری برداشته و این کار در شرایطی انجام شده که شاید به تنهایی نتوان از این وزارتخانه انتظار این مهم را داشت و نهادها و ارگان‌های مختلف دیگری مثل جهاد کشاورزی و ... می‌توانند در این خصوص نقش موثری داشته باشند.
تعاونی‌هایی هستند که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند و به نظر من برای رونق دادن به این تعاونی‌ها باید آنها نیز زیر نظر وزارت تعاون قرار بگیرند. متاسفانه این تعاونی‌ها که بیشتر تشکل‌های مردمی هستند، از حمایت خوبی برخوردار نیستند.
اسدا... عباسی ادامه داد:به نظر من آقای عباسی یکی از وزیران موفق و پرتلاش کابینه در دولت دهم است. نقش موثر وی در حمایت از تعاونی‌ها و ایجاد اشتغال بسیار مشهود است . به‌ویژه درخصوص برنامه چهارم توسعه وی گام‌های موثری در وزارتخانه برداشته است. بنده در فراکسیون تعاون حضور دارم و شاهد بوده‌ام که هر گاه در این فراکسیون اختلاف‌نظرهایی درخصوص عملکرد آقای عباسی وجود داشته، وی با صبر و تامل خیلی خوبی با آنها برخورد کرده است، ولی بعضا بعضی از تشکل‌ها هم انتظارات غیرقابل انجامی از وی داشته‌اند که این مساله هم باید حل شود.
وی همچنین درباره عملکرد وزرات تعاون در خصوص مسکن مهر اضافه کرد:وزارت تعاون در این بخش نیز مثل سایر بخش‌ها موفق عمل کرده است.
به طور دقیق می‌توان گفت که با توجه به اینکه این طرح به صورت کامل به این وزارتخانه محول نشده بود، اما در جاهایی که از این وزارتخانه انتظار بود خوب و دقیق عمل شده است، چراکه آنها توانسته‌اند در مناطق کمتر توسعه‌یافته موفق عمل کرده و روند ساخت‌و‌ساز در این بخش را تسریع داده است.
همچنین در اینجا باید از نقش وزارت تعاون در بخش تحقق سهام عدالت به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر یاد کرد که این مورد بسیار خوب مدیریت شد.
عباسی در مورد لایحه قانون جدید به منظور سرعت بخشیدن به توسعه بخش تعاون و رسیدن آن به سهم 25 درصدی در اقتصاد نیزگفت: یک بخش از این موضوع به کلان کشور مربوط می‌شود و اگر به درستی اتفاق بیفتد وزارت تعاون هم می‌تواند نقش خودش را ایفا کند و آمار هم نشان می‌دهد که این وزارتخانه نقش خود را خوب انجام داده است.
امیدواریم براساس آن چیزی که در قانون و سند چشم‌انداز مشخص شده است، وزارت تعاون در سال‌های آینده نقش پررنگی را درخصوص اقتصاد کلان و رفع بیکاری با استفاده و حمایت صحیح از تعاونی‌ها انجام دهد.


گسترش فرهنگ تعاون در کشور


نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد وزارت تعاون گفت: وزارت تعاون یا بخش تعاون در گذشته، یعنی از هنگامی که شکل گرفت، تقریبا دهه هفتاد، زیاد آنچنان که باید فعال نبود، اما طی چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی نظیر مسکن مهر، بانک توسعه تعاون، صندوق توسعه و کارهایی نظیر بسترسازی برای ایجاد اشتغال انجام شده است.
همچنین طی سال‌های اخیر فرهنگ تعاون در کشور گسترش پیدا کرده است و تعاونی ها در بخش‌های تولیدی و صنعتی بسیار فعال‌تر از گذشته شده‌اند و اگر دولت از محل بودجه اعتبار تخصیص‌یافته را بتواند تمام و کمال به این بخش تزریق کند که بخش تعاون می‌تواند عملکرد و فعالیت بیشتر و بالاتری پیدا کند.
چون همان طور که می‌دانید، بخش تعاون دو رقیب بسیار پرقدرت بخش دولتی و بخش خصوصی دارد و دولت با تخصیص اعتبارات بیشتر می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلات این بخش را بکاهد تا این بخش نیز بتواند بسترهای لازم را ایجاد کند.
دکتر هادی قوامی همچنین درخصوص لایحه قانونی جدیدی که وزارت تعاون جهت تسریع در رسیدن به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد به مجلس داده است، اضافه کرد: این لایحه به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ ارجاع شده که هم در کمیسیون اصلی و هم در کمیسیون‌های فرعی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این لایحه را به صورت یک قانون کارآ و تاثیرگذار و به‌روز شده مصوب کنیم تا این بخش با توجه به وسعت فضای فعالیت و همچنین عملکرد مثبتی که داشته است، بتواند به ظرفیت لازم برسد. ما در این قانون سعی خواهیم کرد سازوکارها و ابزارهای به‌روز شده را تعریف و تصویب کنیم.
وی درخصوص عملکرد وزارت تعاون با اشاره به اینکه در ابتدای کار با توجه به حجم بالا و برخی از کاستی‌ها گفت: وزارت تعاون پس از عبور از دوران گذار و مسلط شدن بر کار توانست سرعت بسیار خوبی به این پروژه مهم بدهد.
هر چند که در ابتدای کار مشکلاتی داشتند که آن هم بیشتر به ابزارها و سازوکارها مرتبط می‌شد، اما در حال حاضر می‌توان در تمام استان‌ها تعاونی‌های پویای مسکن مهر را دید.
همچنین وزارت تعاون با همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط توانسته است که این پروژه را به بهره‌برداری برساند. اکنون نیز ما شاهد اعتماد به تعاونی‌های مسکن مهر هستیم.
نماینده مردم اسفراین در خانه ملت در ادامه درخصوص بهتر شدن عملکرد وزارت تعاون اظهار کرد: باید در قانون سازوکارها و ابزارهایی دیده و تعریف شود که این بخش بتواند در حضور رقبای قوی و قدرتمند با افزایش سرعت، به کار بپردازد و دولت نیز باید حمایتش از این بخش را افزایش دهد. از سوی دیگر با حمایت در بخش‌ تعاون گذشته از اینکه اقتصاد ملی در قالب تعاونی‌ها شکوفاتر خواهد شد، فرهنگ تعاون نیز گسترش بیشتری خواهد کرد.
قوامی همچنین در خصوص اینکه آیا موافق سپردن فعالیت‌های اجرایی بخش تعاون به اتاق‌های تعاون هست یا خیر، گفت: اتاق‌های تعاون به عنوان تشکل‌هایی اقتصادی باید حضور داشته باشند، اما حتما باید تحت نظارت باشند. یعنی در بخش اجرایی دولت باید خط مشی‌ها را تعیین و زیرساخت‌ها را فراهم کند تا آنها در آن چارچوب حرکت کنند.

وزارت تعاون در مسیر خوبی گام برمی‌دارد


نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت تعاون گفت: این سفارش صریح قرآن کریم است که می‌گوید اقتصاد را به صورت خیر انجام دهید و این مشمول آیه شریفه « تعاونو علی البر و تقوا » می‌شود.
مقیمی ادامه داد: قبل از انقلاب متاسفانه افراد نامتجانس با گرایش‌های فردی دور هم جمع می‌شدند و تشکیل تعاونی می‌دادند که این تعاونی‌ها به هیچ وجه در راستای کمک به اقتصاد کشور نبود و بیشتر منافع برخی رجال را تامین می‌کرد.
بعد از انقلاب تعاونی‌ها ابتدا با نام تبصره (۳) تشکیل شد که این طرح در ابتدا شکست خورد و باعث شد خیلی‌ها از جمله مجلسی‌ها توجه جدی به این موضوع نداشته باشند، اما با سفارش و تاکید امام (ره) درخصوص فعال‌تر شدن تعاونی‌ها، این نهاد جان تازه‌ای گرفت و نقش پررنگ‌تری در اقتصاد ما ایفا کرد.
احمد علی مقیمی همچنین افزود: معتقدم وزارت تعاون در حال حاضر بسیار فعال است و با بودن آقای عباسی در راس، این وزارتخانه در مسیر خوبی گام برمی‌دارد و اگر منابع مالی دولت به صورت واقعی در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد می‌توان به نقش موثرتر این وزارتخانه در عرصه فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور امیدوارتر بود. که در این راستا خوشبختانه بانک توسعه تعاون شکل گرفت و توانست کمک‌های شایانی را به این وزارتخانه بکند.
وی همچنین درباره بهتر شدن عملکرد وزرات تعاون افزود :به غیر از کمک دولت، عناصر دیگری مانند یکدست بودن افراد در یک تعاونی و آموزش درست این افراد می‌تواند کمک زیادی در موثر بودن تعاونی‌ها باشد.
علاوه‌بر این باید سنجش شود که آیا مدیرانی که می‌توانند نقش راهبردی در این تعاونی‌ها ایفا کنند وجود دارند یا نه. مقیمی در ادامه در خصوص عملکرد وزارت تعاون در پروژه بزرگ ومهم وملی مسکن مهر اضافه کرد:به نظر من عملکرد وزارت تعاون درخصوص فعالیت‌های عمرانی و مشارکت در مسکن مهر، با اینکه تعاونی‌های ساختمانی زیادی نداریم و فقط امتیازی به آنها داده شده است، در حد خوبی بوده است و بهترین ارگانی که می‌توانست این مهم را هدایت کند، همین وزارت تعاون است .
اما متاسفانه در حال حاضر وزارت تعاون قدرت اجرایی کاملی ندارد و اگر این قدرت به آن داده شود، کارها و فعالیت‌های مثمرتری شکل خواهد گرفت.


وزارت تعاون براساس برنامه‌های مدیریتی خوب عمل کرده است

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت تعاون گفت: وزارت تعاون براساس برنامه‌های مدیریتی خوب عمل کرده و آقای عباسی فردی پر تلاش، مومن و صادق است که با انرژی زیادی در این وزارتخانه مشغول کار است. منتها در حیطه وزارت تعاون باید کارهای بیشتری انجام شود.
محمد حسن دوگانی گفت: وزارت تعاون درخصوص اصل 44 قانون اساسی یکی از ارگان‌های تاثیرگذار و فعال است و در مسیر قانون برنامه پنجم توسعه نیز به سمت و سوی فعالیت‌های روشن و درخشانی می‌رود. وی گفت: اگر قبول داریم که دولت باید از تصدی‌گری کنار برود و به سمت کوچک شدن گام بردارد، یکی از بهترین گزینه‌ها در این خصوص افزایش اختیارات وزارت تعاون است.
معتقدم که در حوزه‌های حاکمیتی مثل سلامت، آموزش و صنایع مادر، وزارت تعاون باید نقش تاثیرگذاری داشته باشد که تشکیل تعاونی‌ها توسط ملت و تقویت و واگذاری بخش خصوصی در همین حوزه می‌گنجد.
نماینده مردم فسا افزود: الان درخصوص اصل 44 نقش تعاونی‌ها بسیار پررنگ است و هرچه به این سمت قدم برمی‌داریم این نقش پررنگ‌تر نیز خواهد شد و ماموریت‌های بیشتری به تعاونی‌ها داده می‌شود.
وی افزود: اگر مدیریت جامع‌تری انجام شود، تعاونی‌ها نقش اساسی‌تری را در شکوفایی اقتصاد غیردولتی ایفا خواهند کرد. در عین حال وزارت تعاون باید حامی تعاونی‌ها باشد و نظارت و برنامه‌ریزی کند تا فعالیت‌های اقتصادی در قالب تعاونی برگزار شود.


دکتر دوگانی ادامه داد: خوشبختانه در بخش تعاون نیروهای خلاق و متخصصی هست که در پیشبرد اهداف این وزارتخانه کمک زیادی می‌کنند. با قبول این موضوع که وزارت تعاون یک وظیفه سنگین را بر عهده دارد باید این وزارتخانه از طریق ایجاد تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران، از آنها حمایت کند تا آنها نیز تشویق به مشارکت در شکوفایی اقتصاد کشور شوند.
باید گفت که متاسفانه تا الان وزارت تعاون فعالیت‌های چشمگیری در زمینه خصوصی‌سازی نداشته که شاید به این دلیل است که ما در ابتدای راه اصل 44 هستیم و طبیعتا در گام‌های بعدی این فعالیت‌ها پررنگ‌تر خواهد شد.
وی گفت: بحث اشتغال در حال حاضر یکی از موضوعاتی است که وزارت تعاون می‌تواند به خوبی دراین بخش کمک بزرگی بکند.
امروز انتظار همه این است که این وزارتخانه در بحث اشتغال سرمایه‌گذاری کند و با همکاری وزارت کار این مشکل را تا حدودی برطرف کند. طبق آمارها ما حدود 5 تا 7 میلیون بیکار در کشور داریم و از این تعداد حدود 4 میلیون دانشجوها و فارق‌التحصیل‌هایی هستند که در بازار کار منتظر یک فرصت شغلی هستند و وزارت تعاون با یک برنامه‌ریزی مدون می‌تواند سالی 2 میلیون شغل ایجاد کند.
همان طور که قبلا هم اشاره کردم، آقای عباسی در این وزارتخانه عملکرد مثبتی داشته است، ولی به نظرم این وزارتخانه باید یک دید جدید نسبت به تعاونی‌ها و مسائل اقتصادی کشور داشته باشد تا در آینده نزدیک نقش موثر و پررنگ‌تری در این زمینه‌ها داشته باشد.