تلاش دبی برای احیای بازار مسکن

ناامیدی تحلیلگران اقتصادی به برگشت اعتماد سرمایه‌گذاری در دبی

ابرساختمان جدید دبی ۷۶۳ واحد مسکونی را در ۱۰۷ طبقه جای می‌دهد گروه مسکن- مینا یوسفی: شرکت‌های ساختمانی مقیم امارات برای برگرداندن سرمایه‌گذاران خارجی به بازار مسکن دبی که طی سه سال گذشته تحت تاثیر افت شدید قیمت ملک دچار رکود و فرار سرمایه‌ها شده بود، تصمیم به احداث ابرساختمان‌های مسکونی در این شیخ‌نشین گرفته‌اند.

هر چند مشخصات عجیب و غیرطبیعی این ساختمان‌ها تردید تحلیلگران اقتصادی نسبت به جذب خریدار را در پی داشته است، اما در حال حاضر اولین ابرساختمان مسکونی با ارتفاع ۴۱۴ متر دارای ۷۶۳ واحد مسکونی در دبی مراحل میانی ساخت را طی می‌کند. پیش‌بینی شده هر واحد از این برج مسکونی که بلندترین برج مسکونی جهان به حساب می‌آید، بیش از ۷۰ میلیون دلار قیمت داشته باشد.

سیاست‌گذاران بازار مسکن تصور می‌کنند تغییر شکل ظاهری ساختمان‌های مسکونی و ارتفاع دادن به آنها می‌تواند تصویری که طی سال‌های اخیر درباره عاقبت خرید ملک در این منطقه بین خارجی‌ها بروز کرده را تغییر دهند.

دولت محلی دبی قصد دارد این منطقه را به جزیره بلندترین‌ها تبدیل کند، اما آنچه هم‌اکنون به عنوان ضعف اصلی در تحقق این رویا خودنمایی می‌کند بی‌میلی سرمایه‌گذاران خارجی به پیش‌خرید برج‌های معمولی ساخته‌شده است که این موضوع از هم‌اکنون زمینه عدم استقبال از ابرساختمان‌ها را فراهم کرده است. شیخ نشین دبی در تلاش است تا با ساخت بلندترین برج مسکونی جهان بار دیگر خبرساز شود.

برج پرنسس، با ارتفاع ۴۱۴ متر قرار است بلندترین برج مسکونی جهان شود و به این ترتیب رکوردی را که اکنون در اختیار برج ۳۲۳ متری استرالیا است، بشکند.

برج پرنسس در حال حاضر در زمینی به مساحت ۳۷ هزار و ۴۱۰ مترمربع در حال احداث است. در واقع جانمایی این برج به گونه‌ای است که ساکنان آن بتوانند در کمترین زمان به بهترین مراکز خرید و تفریحی شهر دسترسی داشته باشند.

البته در حال حاضر برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۳ متر بلندترین برج دبی محسوب می‌شود، اما از آنجایی که خلیفه یک برج مختلط شامل واحدهای تجاری، اداری و مسکونی است، برج پرنسس به عنوان یک برج تک منظوره مسکونی و همچنین بلندترین در نوع خود معرفی شده است. این برج ۱۰۷ طبقه و ۷۶۳ واحد مسکونی دارد و در منطقه ماریان(marian) دبی که از مناطق اعیان‌نشین امارات محسوب می‌شود، واقع شده است.

برج پرنسس برای جذب هر چه بیشتر مشتریان ثروتمند امکاناتی از جمله استخر روباز و سرپوشیده، زمین بازی بچه‌ها، سالن ورزشی، سونا و لابی‌های لوکس را در خود جا داده است بر اساس زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازندگان، این بر ج تا پایان سال جاری میلادی به بهره برداری خواهد رسید.

این در حالی است که برج کوینزلند ۱ (Q۱) واقع در استرالیا تنها ۷۸ طبقه را در خود جا داده است.

گزارش‌های منتشره از آخرین جزئیات بلندترین برج مسکونی جهان حاکی است، قرار است در کنار برج پرنسس یک ساختمان مسکونی دیگر نیز به طور همزمان با ۹۲ طبقه ساخته شود. این ساختمان نیز تا پایان سال ۲۰۱۱ افتتاح خواهد شد.

خانه‌های ۸۵ میلیون دلاری

آپارتمان‌های پرنسس پس از تکمیل، به گران‌ترین واحدهای مسکونی جهان تبدیل می‌شوند به طوری که پیش‌بینی‌ها حاکی است که بهترین واحدهای این برج حتی تا ۸۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری خواهند شد. این برج آنقدر تجملاتی است که درگاه ورودی آن از طلای سفید ساخت شده و با سنگ‌های قیمتی نظیر الماس و برلیان تزئین شده است.

بلندترین ساختمان‌های جهان در دبی

البته به زودی لقب بلندترین ساختمان جهان از پرنسس گرفته خواهد شد. اما این لقب همچنان در اختیار دبی باقی خواهد ماند. برج پنتومینم با ارتفاع ۵۱۶ متر قرار است تا سال ۲۰۱۳ به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب با ۱۱۲ طبقه، بلندترین ساختمان مسکونی جهان شود.