بازار دیجیتال- آخرین ماه سال است و تقریبا رجوع مشتریان به بانک و استفاده از خدمات الکترونیکی بانک چند برابر شده است. اما شاید برای اکثر ما این روزها این اتفاق افتاده است که برای گرفتن وجه مورد نیاز مجبور به سپری کردن زمان زیادی شده باشیم و به دلیل عدم دریافت پول مورد نیاز از یک بانک به بانک دیگر یا از یک خودپرداز به خودپرداز دیگر در رفت و آمد باشیم. این داستانی است که هر سال و در پایان سال تک تک ما آن را تجربه کرده‌ایم. اما امسال مسوولان بانک مرکزی این قول را داده بودند که مشکلات در سیستم بانک‌های کشور به حداقل خواهد رسید و حتی در ابتدای ماه اسفند سال جاری و با ایجاد مشکل در سیستم شتاب بانک‌های کشور، بانک مرکزی ایجاد مشکلات در شبکه بانکی را تکذیب کرده و اعلام داشته بود که این مشکلات در حد ناچیز و قابل حل است. در حالی مسوولان بانک مرکزی کشور وجود هر‌گونه مشکلی در شبکه شتاب یا سیستم الکترونیکی بانک‌ها را رد می‌کنند، که شهروندان نظر دیگری دارند.

مشکل از پرداخت یارانه‌ها است

مسوولان بانک مرکزی معتقدند که تمام شرایط برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان را در نظر گرفته‌اند؛ اما اگر مشکلات در چند روز گذشته افزایش یافته است به دلیل چالش‌های جدید بانک‌ها همچون پرداخت یارانه‌های نقدی،پرداخت عیدی کارمندان، دریافت‌های مستمری بگیران، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و... است. ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در یک نشست خبری در واکنش به قطعی سیستم الکترونیکی بانک‌ها گفته بود که ۹۰ ‌درصد تراکنش‌های بانکی در اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها الکترونیکی و تنها ۱۰ درصد به‌صورت وجه نقد بوده است. همچنین ۵۰ درصد از تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های خودپرداز و به صورت نقدی بوده و تراکنش با مبالغ بالا از طریق پایانه‌های فروش«POS» اجرا شده است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به مردم توصیه کرد اسکناس و ایران چک را از دستگاه‌های خودپرداز فقط در مواقع ضروری برداشت کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد برای تسهیل در امر مبادلات، مردم بهتر است از طریق پایانه‌های فروش «POS» خرید کنند و وجه را نیز از طریق اینترنت و دستگاه‌های خودپرداز انتقال دهند.

وضعیت سیستم شتاب خوب است

در حالی مسوولان بانک مرکزی اظهار می‌کنند که با توجه به تجربه سال‌های پایانی در چند سال گذشته سعی کرده‌اند با برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهایی، به مشتریان کمک کنند تا زمان کمتری را برای دریافت مبالغ خود در بانک‌ها یا دستگاه‌های خود پرداز تلف کنند، اما همچنان مشتریان از سپری شدن زمان خود در بانک‌ها و ضعف سیستم بانکی کشور شکایت دارند. برای جویا شدن از علت دقیق به وجود آمدن مشکل در سیستم شتاب کشور آن هم در ماه پایانی سال، بارها با روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفته شد، اما به دلیل حضور در جلسه، صرف نهار یا طی کردن نامه‌نگاری‌های طولانی هیچ‌کدام قادر به پاسخگویی نبودند. در این بین اما یکی از کارشناسان بانک مرکزی معتقد است وضعیت سیستم شتاب بانکی کشور به هیچ وجه با مشکل مواجه نیست و اگر قرار باشد از ۲۰، نمره‌ای به سیستم شتاب کشور داده شود این نمره ۱۸ خواهد بود. وی در این خصوص می‌گوید: ‌«اگر به آمارها و گزارش‌هایی که منتشر می‌شود نگاه کنید متوجه می‌شوید که سیستم بانکی کشور به جز ماه پایانی سال (به دلیل پرداخت عیدی، پرداخت سنوات، حقوق و...) و همچنین شهریور ماه (به دلیل بازگشایی مدارس و خرید)، باقی سال سیستم بانکی کشور با هیچ مشکلی مواجه نیست.» وی معتقد است تنها راه از بین بردن این مشکل و کاهش شکایت کاربران ارتقای سیستم شتاب کشور است که آن هم چندان برای کشور به صرفه نخواهد بود. این کارشناس در خصوص به صرفه نبودن ارتقای سیستم شتاب کشور می‌گوید: «ارتقا پیدا کردن سیستم شتاب کشور نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد و این در حالی است که این ارتقای سیستم به نفع سرمایه گذاری کشور نخواهد بود؛ چرا که اگر این ظرفیت افزایش پیدا کند تنها برای زمانی چون شهریور یا اسفند ماه مناسب خواهد بود و سایر ماه‌های دیگر نمی‌توانند از این ظرفیت زیاد استفاده کنند، چون این ظرفیت بالا در مقابل با تراکنش‌های کم بدون استفاده خواهد ماند.» آن‌طور که از گفته‌های این کارشناس بر می‌آید، مشتریان کاری جز صبر و ساختن با این وضعیت که به گفته وی تنها به دلیل ترافیک بالای آخر سال است، ندارند.