تولید سالانه ۱۲۰ تن گوشت شتر در شهرستان اسکو

دنیای اقتصاد-تبریز: ابوالفضل فرشبافیان در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: اسکو با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، تغییر اقلیم و بافت پوشش گیاهی منطقه و به علت پایین بودن بارندگی و نزولات آسمانی و سابقه و قدمت طولانی در عرصه پرورش و فرآوری لبنیات این حیوان ارزشمند و وسعت زیاد مراتع برای پرورش، از پتانسیل کافی برای طرح توسعه و سرمایه گذاری پرورش شتر بهره مند است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ارزش غذایی و دارویی بالای این نعمت الهی مانند گوشت، شیر ، روغن، کرک شتر و نیز ارزآوری، مقاومت بالا به کم آبی، عدم نیاز به جایگاه و مقاومت به بیماری آن غیرقابل انکار است و ارزش تولید و توجه به این حیوان را دو چندان می‌کند. 

وی افزود: از هر نفر شتر در سال و در هر ۱۱ ماه دوره شیرواری حدوداً ۷۰۰ کیلو شیر و ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گوشت لخم تهیه و تولید می‌شود که در صورت تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد و تعریف نژادهای برتر شیری و گوشتی تولید چند برابری و امکان صادرات مهیا می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو، ادامه داد: نژادهای مورد پرورش در این شهرستان بیشتر نژاد لوک ادوانا (تک کوهان) و بوغور(دو کوهان) است که نژاد بوغور در کشور همسایه ترکیه خواهان زیادی نیز دارد.

وی بیان کرد: پرورش هر ۱۰ نفر شتر می‌تواند باعث اشتغال یک بهره بردار به صورت مستقیم و دو نفر به صورت غیرمستقیم شود که از طریق فروش و تهیه و فرآوری محصولات لبنی، بافندگی محصولات از کرک شتر، عرضه گوشت و سایر مشاغل صورت می‌گیرد.

 فرشبافیان افزود: متاسفانه فعلا در شهرستان اسکو صنایع بسته بندی و تبدیلی و تولیدات جنبی آن وجود ندارد و تولید شهرستان به صورت فله‌ای و یا به صورت بسته بندی نامتعارف به فروش می‌رسد ولی امید است در آینده نزدیک دیگر شاهد فروش به صورت فله‌ای نباشیم و بدین طریق ارزش افزوده محصول تولیدی نیز افزایش یابد. 

گفتنی است شهرستان اسکو از قطب‌های تولید و پرورش گوشت و لبنیات شتر در استان آذربایجان شرقی است.