شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در معاملات روز چهارشنبه 12 آبان‌ماه، مقاطع فولاد با افزایش قیمت 3هزار و 113تومان از سوی فولاد خراسان عرضه شد. در این روز، شمش فولاد کیمیا نیز با رشد 20تومانی در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت.
  • قیمت‌گذاری دستوری یکی از شیوه‌‌‌های نادرست مدیریت بازار است که تاکنون نتیجه آن در بازار مواد اولیه، نه‌تنها راه به جایی نبرده، بلکه خسارت‌‌‌های جبران‌ناپذیری نیز به همراه داشته است.
  • در هفته‌های اخیر، موضوع گرسنگی در افغانستان توجهات را به خود معطوف کرده است و نهادهای بین‌المللی و آژانس‌های کمک‌رسان معتقدند، اگر همین حالا راهی برای ارائه کمک به مردم این کشور پیدا نشود، در هفته‌ها و ماه‌های آینده شرایط بسیار هولناک خواهد شد؛ زیرا تقریبا نیمی از مردم، دچار بحران عدم‌امنیت غذایی هستند و ممکن است تعداد زیادی از آنها، به‌ویژه کودکان، در آینده به دلیل گرسنگی جان خود را از دست بدهند.
  • میت فرناندز سایمون واشنگتن‌پست
    افغانستان در آستانه بحران گرسنگی است. اگر اقداماتی برای کمک مستمر انجام نشود، در این کشور بیش از نیمی از جمعیت، یعنی 8/ 22میلیون نفر، زمستان امسال با کمبود و عدم‌امنیت قطعی غذایی مواجه خواهند شد. این جملات، بخشی از گزارشی است که به طور مشترک، از سوی برنامه غذایی سازمان ملل و فائو منتشر شده است. هم‌اکنون تقریبا ۱۹میلیون نفر، یعنی ۴۵درصد جمعیت افغانستان، به میزان زیادی دچار عدم‌امنیت غذایی هستند. در گزارش «طبقه‌بندی یکپارچه امنیت غذایی» آمده است؛ این رقم بین ماه جاری تا مارس سال آینده به 8/ 22میلیون نفر افزایش خواهد یافت؛ مگر اینکه فورا اقداماتی برای کمک غذایی به مردم این کشور انجام شود.
  • محمد قدم‌شاه د کانورسیشن
    دولت افغانستان و اقتصاد این کشور، قبل از ماه آگوست، یعنی زمانی که دولت به دست طالبان سرنگون شد، به‌شدت به کمک‌‌‌های خارجی وابسته بودند. اکنون این کمک‌ها متوقف شده‌اند و این توقف پیامدهای بسیار نگران‌کننده برای مردم داشته است و پیش‌بینی می‌شود شرایط در ماه‌های آینده بسیار بدتر شود؛ مگر آنکه راهی برای کمک‌رسانی به مردم پیدا شود. درباره کمک‌های بین‌المللی به افغانستان پرسش‌‌‌هایی مطرح است. در مطلب حاضر به پنج پرسش در این زمینه پاسخ داده می‌شود.
  • جاناتان لاندی رویترز
    بحران غذایی در افغانستان، شدت یافته و مسدود شدن دارایی‌‌‌های این کشور از سوی آمریکا، کمک‌رسانی را با مانع جدی مواجه کرده است. مقامات سازمان ملل می‌گویند، این نهاد نمی‌تواند منابع مالی کافی را برای ارائه کمک‌‌‌های انسان‌‌‌دوستانه به میلیون‌‌‌ها نفر از جمعیت افغانستان که در آستانه گرسنگی شدید هستند، فراهم کند. این نهاد تلاش کرده است، گزینه‌هایی را برای ثبات بخشیدن به اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان بیابد. یکی از مقامات ارشد سازمان ملل می‌گوید: «در نهایت باید راه‌‌‌حل‌‌‌های سیاسی پیدا شود.» منظور او رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌‌‌های افغانستان از سوی دولت‌ها و نهادهای وام‌دهنده است.
  • علی لطیفی الجزیره
    وضعیت بحران انسانی در افغانستان، در هفته‌‌‌های اخیر بدتر شده و با توجه به اینکه زمستان در پیش است، درباره آنچه رخ خواهد داد، نگرانی‌های عمیقی وجود دارد. حدود 5/ 9میلیارد دلار از دارایی‌‌‌ها و وام‌‌‌هایی که قرار بود به افغانستان داده شود، مسدود شده و بر برداشت از بانک‌ها محدودیت‌هایی اعمال شده است. بازرس ویژه بازسازی افغانستان، در گزارش جدید خود به کنگره آمریکا، جزئیات تصمیم دولت در حوزه قطع دسترسی دولت افغانستان به منابع مالی میلیارد دلاری را که سبب وخامت اوضاع این کشور شده، بیان کرده است.
  • مترجم: علی پورقاسمی
    مدیران منابع انسانی در سازمان‌ها باید طوری مدیریت کنند که کارکنان به بودن خود در مجموعه افتخار کنند نه اینکه آماده فرار به جای دیگر باشند. افراد کاربلد در مدیریت منابع انسانی«تاثیر محیط کار خوب بر بهره‌وری» را درک و مدام عملکرد خود را با چک‌لیست پنج‌مرحله‌ای پایش می‌کنند. کارکنان در این سازمان‌ها می‌توانند درباره کاستی‌ها به راحتی نظر بدهند.
  • مترجم: گروه اقتصاد بين‌الملل دنياي اقتصاد
    نشریه اکونومیست معتقد است که سیستم‌های حاکم بر جلسات هیات‌های منصفه حاوی نکته‌های مفیدی برای مدیران است. این نشریه با اشاره به اینکه جلسات بیش از هر فعالیت دیگری در شرکت‌ها وقت‌گیر هستند و روحیه را تحلیل می‌برند، افزود قبل از وقوع همه‌گیری کرونا، مدیران به طور متوسط 23 ساعت در هفته را در جلسات سپری می‌کردند. از آن زمان تاکنون اما محدودیت‌های دعوت افراد به برگزاری جلسات هم کاهش یافته است.
  • مترجم: مريم رضايي
    جانک استرویش، عکاسی که اولین‌بار در یک پنل تکنولوژی در مونیخ با فضای استارت‌آپی کنیا آشنا شد، می‌‌‌گوید شناختش از این کشور با تصاویری از فقر، جنگ و بیماری شکل گرفته بود؛ توصیفاتی که تصویر کاملی از این کشور نشان نمی‌‌‌داد. او می‌‌‌گوید: «در تصور قدیمی من از کنیا، هیچ فضایی برای نوآوری فنی وجود نداشت.»