شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • در نهایت پس از ماه‌ها مذاکره و تلاش، روز پنج‌شنبه سازوکار جدید برای تسهیل مبادلات تجاری ایران از سوی سه کشور اروپایی امضا‌کننده پیمان هسته‌ای سال 2015 یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان راه‌اندازی شد.
  • استیون ارلانگر نیویورک تایمز
    رهبران سه کشور اروپایی امضا‌کننده پیمان هسته‌ای ایران که پس از خروج آمریکا از این پیمان و اعمال مجدد تحریم علیه این کشور خشمگین شده بودند، وعده دادند راهی برای قادر کردن ایران به انجام مبادلات تجاری با جهان بیابند و پس از ماه‌ها تلاش یک سازوکار برای عمل به این وعده راه‌اندازی شده است. اما این سوال مطرح است که آیا کسی از این ساز و کار که یک کانال پرداخت غیرمستقیم است، استفاده خواهد کرد؟
  • دیوید رایزینگ واشنگتن پست
    سه کشور اروپایی که از امضا‌کنندگان پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران هستند طی ماه‌های اخیر روی سیستمی جدید کار کردند تا با راه‌اندازی آن شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌های آمریکا به معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دهند. این سیستم که شبیه یک سیستم مبادلات پایاپای است از سوی فرانسه، آلمان و انگلستان شکل گرفته و قرار است از طریق آن شرکت‌های اروپایی، خارج از سیستم مالی ایالات متحده عمل کنند. با این سیستم، آنها به‌طور مستقیم مبادلات مالی با ایران نخواهند داشت در نتیجه آمریکا نمی‌تواند آنها را مجازات کند.
  • کیث جانسون فارن پالیسی
    پس از ماه‌ها تلاش و مذاکرات متعدد بین مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در نهایت پنج‌شنبه گذشته طرحی از سوی این اتحادیه اعلام شد که تا اندازه‌ای می‌تواند تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را دور بزند و به باور کارشناسان این طرح تلاشی است برای جلوگیری از مرگ پیمان هسته‌ای ایران. اما ابزار پشتیبان مبادلات تجاری بیش از آنکه ارزش اقتصادی داشته باشد، یک نماد سیاسی است و بعید به نظر می‌رسد تمام خواسته ایران برای بهره بردن از پیمان هسته‌ای یاد شده و باقی ماندن در آن را تامین کند.
  • مایکل پیل فایننشال تایمز
    سه کشور اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان پایان هفته گذشته یک کانال ویژه تجاری را راه‌اندازی کردند که هدف آن مقابله با اثرات تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران و تشویق این کشور به باقی ماندن در پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. آنها امیدوارند این کانال تجاری که به «اینستکس» مشهور است، برخی خطوط تجاری بین اروپا و ایران را باز نگه دارد.
  • کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند نهاد سازمان برنامه به‌عنوان مغز متفکر مالی دولت در کنار بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست‌های پولی کشور مهم‌ترین نهادهای سیاست‌گذاری اقتصادی هستند.
  • فروهر فردوسی کارشناس اقتصادی
    قانون بودجه عمومی دولت در بر گیرنده برش سالانه از برنامه توسعه پنج‌ساله کشور به‌عنوان سند میان‌مدت نظام اقتصادی کشور و نقشه راه در مسیر حصول به اهداف متصوره است.
  • حسن خوشپور کارشناس ارشد اسبق سازمان برنامه
    رقم بودجه سال 1398 در لایحه دولت بالغ بر 17032هزارمیلیارد ریال است که در آن 4786هزارمیلیارد ریال مربوط به بودجه عمومی دولت و 12747هزار میلیارد ریال مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات عمومی وابسته به دولت است.
  • موسي شهبازي غياثي دانش آموخته دكتراي اقتصاد
    در عرف مشهور است که می‌گویند انسان در شرایط سخت است که رشد می‌کند و سختی‌ها را تحمل می‌کند و در خرج و مخارج خود با احتیاط عمل می‌کند. همین شرایط را انتظار داریم برای دولت نیز صادق باشد، یعنی اگر کشور در شرایط سختی قرار گرفت که نشانه‌های آن در کاهش درآمدها، افزایش هزینه‌ها، رکود بخش واقعی و نظایر آن نمایان می‌شود، انتظار بر این است که دولت (به معنای عام خود که شامل همه قوای کشور می‌شود)، در خرج و مخارج خود و سبک مدیریت کشور تغییر اساسی دهد و تصمیمات و تغییراتی را که در شرایط عادی کشور با حمایت‌های اجتماعی همراه نمی‌شود، با جدیت و همت اتخاذ کند. نمود این مجموعه از تصمیمات در درآمدها و مخارج دولت در لایحه بودجه، نمایان می‌شود. حال سوال این است که بودجه سال 1398 کشور، باتوجه به اقتضائات اقتصادی کشور، حاوی تغییرات…
  • طی ماه‌های اخیر تب و تاب‌ هیجانی ناشی از اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در گروه‌های مختلف بورس گردش می‌کند و روندهای مقطعی را نقش می‌زند. این موضوع سبب شده تا صنایع فعال در بازار سهام به‌طور متناوب تحت تاثیر قرار گرفته و رشد قیمت دوره‌ای را در هر کدام شاهد باشیم.