شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

آرشیو اخبار : %D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE %D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF

  • گروه تاریخ و اقتصاد: سازمان اسناد ملی قراردادی از تاریخ 18 فروردین ماه 1313 منتشر کرده است که این قرارداد، بین آقای فروغی، نماینده‌ انجمن آثار ملی ایران با ضمانت میرزا‌علی‌اکبرخان داور و بانک ملی ایران منعقد شده و دارای 6 ماده است که در آنها به مواردی چون میزان اعتبار پرداخت شده به آقای فروغی، اعلام سود 5درصد در سال به نفع بانک ملی، تعیین موعد پرداخت قرضه به مدت 6‌ماه از تاریخ انعقاد قرارداد تا 18مهر 1313، انحصار استفاده از این اعتبار، شرایط و امکان تمدید قرارداد و مسوولیت تضامنی آقایان فروغی و داور نسبت به پرداخت مبلغ قرضه و فرع آن، اشاره شده است.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: برج کپسولی ناکاگین، این ساختمان عجیب ۱۳ طبقه که در توکیو قرار دارد در مدت دو سال ساخته شده است. کیشو کوروکاوا معمار خلاق برج است. کوروکاوا فناوری‌ ایجاد کرد که براساس آن واحدهای این ساختمان که شبیه کپسول هستند به کمک تنها ۴ پیچ به هسته مرکزی متصل شوند به این ترتیب کل واحدهای این ساختمان قابل جدا شدن و تعویض هستند. کپسول‌ها با کارآیی مسکونی یا اداری تهیه شده‌اند، هر یک از آنها ابعاد ۲/ ۳ در ۳/ ۸ در ۲/ ۱ متر دارند و با متصل کردن چند تا از آنها می‌شود، فضای بزرگ‌تری برای کارها به وجود آورد.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: هفتم آوریل، زادروز کیشو کوروکاوا، معمار بزرگ ژاپنی است. کوروکاوا از جمله معماران صاحب ایده و اندیشه بود. از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معماران پست مدرن دنیا نام برده می‌شود. کوروکاوا برای نخستین بار مفهوم همزیستی مصالح و فرم و فضا را در معماری مطرح کرد و به‌صورت جدی در تحقق آن کوشید. او در سال 1934 در کیچی به دنیا آمد. در دانشگاه کیوتو مدرک کارشناسی معماری خود را گرفت، سپس در همان دانشگاه به دکترای معماری(سال 1964) دست یافت. همزمان با گذراندن دوره دکترا، وی در دفتر «کنزو تانگه» به کار معماری پرداخت و سپس دفتر خودش را در سال 1961 در توکیو دایر کرد.

  • مقدمه آگاهی ما از چگونگی برگزاری مراسم سیزده‌به‌در از دوره قاجار پیشتر نمی‌رود. گرچه در خوانده‌ها یا شنیده‌هایش به بیرون رفتن مردم از خانه در روز سیزده فروردین و جشن و پایکوبی در اماکن عمومی در دوران صفوی اشاره‌شده اما، از دوره قاجار به این سو، گزارش‌های بسیار فراوانی درباره جشن سیزده‌به‌در در دست است که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم.

    در دوره قاجار

    در دوره قاجار مراسم سیزده‌به‌در را بسیار مفصل و باشکوه خاص برگزار می‌کردند. پولاک، در شرح مفصلی که درباره نوروز نوشته، از مراسم سیزده نوروز نیز یاد می‌کند و می‌نویسد:

    «سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرا می‌رسد.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: ویلیام سی. دورانت، یکی از پیشگامان صنعت خودرو در آمریکا است. او از بنیانگذاران «بیوک»، «جنرال موتورز» و نیز شرکت «شورولت» محسوب می‌شود. او در 8 دسامبر سال 1861 در بوستون، ماساچوست به دنیا آمد. پدرش دست‌اندرکار فروش سنگ چخماق بود. کار و کاسبی‌اش در آغاز رونقی نداشت. پدر و مادرش در دهه 1960 از هم جدا شدند. مادرش نزد خانواده‌اش در میشیگان برگشت. ویلیام در کنار پدر و پدربزرگش کودکی خود را گذراند. در معادن سنگ و چوب میشیگان به کار مشغول شد و همزمان درس خواند. مدتی نیز به‌عنوان فروشنده سیگار برگ در یک کارخانه استخدام شد.

  • چنانچه عادت اهالی ایران، خاصه اصفهان، [در سیزدهم فروردین] به تفرج و گردش و تماشاست، در این روز طرف خیابان چهارباغ و کنار زاینده‌رود جمعیت فوق‌العاده بود خصوصا کوه صفه، که سال‌ها بود قرق و قدغن از ذهاب و ایاب بود، اغلب اهالی به کوه صفه حرکت داشته، به‌طوری جمعیت و ازدحام بود که خط بالا رفتن به کوه را که از دور سیر می‌‌کردند، خط سیاهی به نظر نمودار بود که از بالای کوه تا روی پل، که از بناهایی است که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده، اتصال داشت. در این جمعیت پنج شش نفر در حالت مستی بنای عربده و فحاشی نهاده و یک نفر را از بلندی به زیر انداخته که صورت او مجروح شده عابرین سبیل که این حرکت دیدند اطراف آنها را گرفته مستان را دستگیر کردند و بازوها بسته از طرف پل خواجو، به شهر می‌‌آورند.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: روز چهاردهم فروردین (2 آوریل) به مناسبت زادروزهانس کریستین اندرسون روز جهانی «کتاب کودک» نام‌گذاری شده است. هانس کریستین اندرسون در دوم آوریل 1805 در شهرک اودنسه در کشور دانمارک به دنیا آمد. مادرش رختشوی بود و پدرش پینه‌دوز. خانه‌ای که اندرسون در آن به دنیا آمد بر جا نمانده است؛ اما جایی که در آن بزرگ شده هنوز باقی است.

    در پیچ و خم کناره رودخانه همین شهر کوچک هانس با طبیعت عجین شد و راه و رسم زندگی ساده، قدیمی و روستایی مردم آنجا، بر غنای افسانه‌هایش افزود.

  • نوروز از آداب و رسوم ایرانیان قدیم به جا مانده است و درخشان‌ترین جشن ایرانیان به شمار می‌رود. همه در این روز جامه نو می‌پوشند. دوستان و آشنایان به دیدن یکدیگر می‌روند، میهمانی‌ها برپا می‌شود و به تفریح می‌پردازند. تازه پس از دو هفته و در بعضی موارد پس از سه هفته جشن‌ها و میهمانی‌ها به پایان می‌رسد. سفرنامه انگلبرت کمپفر، پزشک و طبیعی‌دان آلمانی دوره شاه سلیمان صفوی

    .
  • گروه تاریخ و اقتصاد - یاکوب ادوارد پولاک (زاده ۱۸۱۸ بوهم - در گذشته ۱۸۹۱ وین)، پزشک فرانسوی دربار ایران بود. او به دعوت امیرکبیر برای تدریس در دارالفنون همراه با ۶ استاد دیگر اتریشی در سال ۱۲۳۰ش قبل از گشایش دارالفنون به ایران آمد. پولاک با تربیت دانش‌آموزان دارالفنون و تالیف اولین کتب پزشکی مدرن نقشی کلیدی در معرفی پزشکی نوین به ایران ایفا کرد. دکتر پولاک در سال ۱۲۳۴ش پس از دکتر کلوله و قبل از استخدام دکتر طولوزان، طبیب مخصوص ناصرالدین شاه بود. او بیش از ۱۰ سال مقیم ایران بود. در مدرسه دارالفنون در آغاز به زبان فرانسه تدریس می‌کرد ولی نارسایی ترجمه او را واداشت تا به آموختن زبان فارسی بپردازد.

  • داستان مصدق در خاطره نسل ما به شاهنامه آزادی تبدیل شده است. این ماجرا برای مردم ما نه صرفا یک حدیث تاریخی که یک سرود آزادی است و سرود آزادی سر از قید زمان برمی‌کشد. چیزی را می‌سراید که هنوز اتفاق نیفتاده، یا به تمام و کمال اتفاق نیفتاده است و آرزو می‌‌شود که در آینده اتفاق بیفتد. . . وجدان جامعه در گذشته چیزی را می‌بیند و نشانی از گمشده خود در آن می‌جوید. قصه گذشته‌ای به بن‌بست رسیده؛ که امید فرجی برای آینده رقم می‌‌زند و بازگو کردن آن بهانه‌ای می‌‌شود برای بیان اشتیاقی شورانگیز که تحقق چیزی بسیار عزیز را در امروز و فردا آرزومند است.