ساختمانی که قطعاتش عوض می‌شود!

گروه تاریخ و اقتصاد: برج کپسولی ناکاگین، این ساختمان عجیب ۱۳ طبقه که در توکیو قرار دارد در مدت دو سال ساخته شده است. کیشو کوروکاوا معمار خلاق برج است. کوروکاوا فناوری‌ ایجاد کرد که براساس آن واحدهای این ساختمان که شبیه کپسول هستند به کمک تنها ۴ پیچ به هسته مرکزی متصل شوند به این ترتیب کل واحدهای این ساختمان قابل جدا شدن و تعویض هستند. کپسول‌ها با کارآیی مسکونی یا اداری تهیه شده‌اند، هر یک از آنها ابعاد ۲/ ۳ در ۳/ ۸ در ۲/ ۱ متر دارند و با متصل کردن چند تا از آنها می‌شود، فضای بزرگ‌تری برای کارها به وجود آورد. برج کپسولی ناکاگین بخشی از فرآیند رادیکال مهندسی اجتماعی یا همان پدیده‌ای است که می‌توان آن را تکنو اوتوپیا نامید. آنچه در پی می‌آید بخشی از گفت‌وگوی سایت توکیوآرت بیت با کیشو کوروکاوا است که کمی قبل از مرگش در سال ۲۰۰۷ انجام شده است:

چه حسی دارید وقتی می‌بینید می‌خواهند ساختمان برج کپسولی ناکاگین را تخریب کنند؟

برج کپسولی ناکاگین ماحصل جنبش متابولیسم است؛ من این برج را وقتی خیلی جوان بودم ساختم، سال ۱۹۷۲ بود. من خیلی شفاف نظریه‌ام را همان زمان مطرح کردم، اگر هر ۲۵ سال یک بار کپسول‌ها را تعویض کنیم، می‌توان این ساختمان را تا ۲۰۰ سال سرپا نگه داشت.

من این ساختمان را به‌عنوان مثالی از معماری پایدار مطرح کردم، این ساختمان در نوع خودش اولین ساختمان با این پرداخت معمارانه در جهان بود و یکی از دلایل پافشاری بسیاری از مردم برای حفظ آن دقیقا همین است.

جایگزینی کپسول‌ها برای هر یک از دو برج می‌تواند سه تا چهار ماه زمان ببرد، اما پس از اتمام این فرآیند می‌توان ساختمان را برای یک دوره ۱۰۰ ساله زیست‌پذیر ساخت.

وقتی برج کپسولی ناکاگین را تکمیل کردید، به آن احساس تعلق می‌کردید و نسبت به سرنوشت آن خود را مسوول می‌دانستید؟

همان‌طور که گفتم، من این ساختمان را با این پیش فرض طراحی کردم که هریک از کپسول‌هایش پس از ۲۵ سال تعویض شود، این خنده‌دار است که حدود ۳۲ سال گذشته (این گفت‌وگو در سال ۲۰۰۷ انجام شده است) و هیچ کدام از کپسول‌ها تعویض نشده‌اند. این یک اشتباه به شدت مضحک بوده است. ببینید، حتی ماهواره‌ها هم تعویض می‌شوند، این وضعیت در مورد خودروها‌ هم صادق است، هوندا اتومبیل‌های بی‌نظیری می‌سازد، تویوتا، بنز و پورشه هم، اما همه اینها نیازمند نگهداری ممتد و تعویض قطعات‌شان هستند. اگر این کار را انجام ندهید، شما حتما تصادف خواهید کرد. شما هر چیزی را طراحی می‌کنید تا از آن مراقبت کنید.

منبع: سایت معماری اتود