خیز هرمزگان برای صادرات گوشت سفید

محسن یکتاپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، در گردهمایی مرغداران مناطق مرکزی و شرق هرمزگان با اشاره به روند رو به رشد صنعت طیور گفت: اکنون ۳۲۰ واحد مرغداری با ظرفیت ۸.۶‌میلیون قطعه در استان فعال هستند. وی با مقایسه عملکرد سال گذشته و امسال اظهار کرد: سال گذشته ۲۹۱واحد مرغداری با ظرفیت حدود هشت‌میلیون قطعه فعال بودند که طی آن ۲۷‌میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد، اما امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرفیت جوجه‌ریزی سالانه به ۳۲‌میلیون قطعه رسیده است. وی ضمن قدردانی از فعالیت مستمر تولیدکنندگان هرمزگانی در تامین گوشت سفید به‌ویژه در ایام جنگ تحمیلی، به ظرفیت‌های تولیدی استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت جوجه‌ریزی استان در سال حدود ۳۲‌میلیون قطعه برآورد می‌شود که خروجی این میزان جوجه‌ریزی، تولید سالانه بیش از ۵۴هزار تن گوشت مرغ است که نشان‌دهنده توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی استان است.

یکتاپور با اشاره به چشم‌انداز صادراتی این بخش گفت: اکنون حدود ۱۰۰واحد مرغداری جدید با ظرفیت بیش از ۲‌میلیون قطعه در دست ساخت و تکمیل قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید بیش از پیش افزایش خواهد یافت. وی تاکید کرد: میزان تولید در استان از نیاز داخلی فراتر رفته و این موضوع زمینه صادرات گوشت مرغ به استان‌های همجوار را فراهم کرده است؛ ظرفیتی که می‌تواند نقش مهمی در تقویت اقتصاد منطقه داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این گردهمایی با ارائه گزارشی از عملکرد واحدهای تولیدی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره‌وری در مرغداری‌های استان در سطح قابل‌توجهی قرار دارد. محمد قریشی افزود: ۵۶درصد واحدهای فعال بیش از سه دوره جوجه‌ریزی در سال داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که ۱۰۷واحد چهار دوره، ۵۳واحد پنج دوره و سه واحد نیز موفق به انجام ۶دوره جوجه‌ریزی شده‌اند که بیانگر ظرفیت عملیاتی بالای این صنعت است. وی ادامه داد: استمرار این روند می‌تواند علاوه بر تثبیت تولید، زمینه افزایش عرضه و توسعه بازارهای مصرف در خارج از استان را فراهم کند. در این گردهمایی آخرین وضعیت تولید، برنامه‌های توسعه‌ای و چالش‌های پیش‌روی صنعت طیور بررسی شد.