کابل‌سازی ایران در مسیر رشد

 این شرکت از بدو تاسیس در سال ۱۳۴۴ تاکنون تحولات زیادی را در بخش مدیریتی و سهامداری پشت سر گذاشته است؛ از تاسیس توسط خانواده رحیم‌زاده خوئی و چایچیان با مشارکت حدود ۵۰ درصدی شرکت بایکای آلمان تا تبدیل شدن به سهامی عام در سال ۵۵ همچنین از سال ۹۳ با مدیریت کامل بخش خصوصی اداره می‌شود. هم‌اکنون یکی از پیشکسوتان صنعت برق کشور نیز در راهبری شرکت و سهامداری نقش موثری دارد و شرکت مهندسی و بازرگانی نیرو رامشیر و سپهر کابل ایرانیان و مدیران ارشد آن سهام عمده شرکت را در تملک خود دارند. یکی از مدیران سهامدار جواد عرفانیان مدیرعامل شرکت نیرو رامشیر نام دارد. وی سهامدار مدیریتی کابل‌سازی ایران است که با نماد «بایکا» در بازار سرمایه فعالیت دارد و نقش مهمی در موفقیت آن دارد. عرفانیان همکاری خود را با شرکت کابل‌سازی ایران در سال ۷۶  آغاز کرده و در زمینه پروژه‌های ملی صنعت برق کشور اعم از نیروگاه‌ها و طراحی پست‌های فشار قوی بیش از ۴۰ سال سابقه کار دارد. وی معتقد است: صنعت کابل‌سازی مشابه صنعت خودرو قدمت زیادی در کشور دارد و تقریبا همزمان با این صنعت به‌وجود آمده و خروج شرکت‌های خارجی بعد از انقلاب کمک شایان توجهی به تقویت و توسعه این صنعت در کشور کرده و از نظر تولید سیم و کابل به خودکفایی رسیده‌ایم. برای آشنایی با این شرکت بورسی و آگاهی از روند فعلی آن با عرفانیان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 


 روند فعالیت این شرکت در بازه‌های زمانی مختلف چگونه بوده است؟

بعد از ورود اولین نیروگاه‌های برق به کشور و با گسترش آن در سطح کشور نیاز به سیم و کابل افزایش یافت. تا قبل از سال 1342 تمام نیاز کشور در این زمینه از کشورهای اروپایی وارد می‌شد. اولین شرکتی که برای تولید سیم و کابل در ایران شروع به فعالیت کرد، شرکت کابل‌سازی ایران بود. کلنگ احداث کارخانه این شرکت در سال ۴۲ زده شد و در سال ۴۴ کارخانه‌ای به مساحت ۵ هکتار در تهران به بهره‌برداری رسید. این شرکت، کارخانه‌های کابل‌سازی ایران (بایکا) نام داشت؛ زیرا ۴۹ درصد سهام آن متعلق به شرکت بایکای آلمان بود و ۵۱ درصد به سهامداران حقیقی-حقوقی و عمدتا خانواده رحیم‌زاده‌خوئی و چایچیان تعلق داشت که بنیان‌گذار اصلی این شرکت هستند. در سال ۵۶ با توجه به نیازهای روزافزون صنایع و توسعه سیستم‌های مخابراتی کشور، این شرکت یک کارخانه دیگر در شهر شیراز به مساحت ۱۷ هکتار به منظور تولید کابل‌های مخابراتی، ابزار دقیق و کنترل و قدرت احداث کرد و به بهره‌برداری رساند که در ادامه کابل‌های دیتا، شبکه و سایر کابل‌های تخصصی را تولید کرد.

این کارخانه به تدریج توسعه یافت و سالن‌ها و خطوط تولید متعددی در آن احداث شده که در حال حاضر ۴۰ هزار متر مربع سالن‌های تولیدی دارد. کارخانه‌های کابل‌سازی ایران در سال ۵۵ سهامی عام شد و بعد از انقلاب با توافق به‌عمل آمده شرکت بایکا آلمان عمده سهام خود را به سازمان گسترش صنایع ایران واگذار کرد و سهامداران حقیقی و حقوقی اداره امور شرکت را به عهده گرفتند. از سال ۹۳ به بعد تغییرات عمده‌ای در سهامداران به‌وجود آمده و سهام سهامداران نظیر سرمایه‌گذاری ملی ایران، گروه بهمن و سازمان گسترش (پارس توشه) به سهامداران بخش خصوصی واگذار و عملا خصوصی‌سازی واقعی در شرکت انجام شد و هم‌اکنون این شرکت تحت مدیریت کامل بخش خصوصی است.

 چه برنامه‌هایی را برای توسعه فعالیت‌ها در دست اقدام دارید؟

در سال ۹۷ برای تمرکز بیشتر در تولید و کاهش هزینه‌های تولید، امکانات و ماشین‌آلات کارخانه شیراز توسعه و گسترش داده شد که این روند نیز در حال حاضر ادامه دارد و دارای طرح‌های تولید جدید در دست اقدام است. یکی از مزایای اصلی شرکت کارخانه‌های کابل‌سازی ایران، تکنولوژی پیشرفته کشور آلمان است و به عنوان اولین سازنده کابل، نقش بسیار کلیدی در انتقال تکنولوژی و توسعه سایر صنایع داشته است.   یکی از برنامه‌های اصلی شرکت، واردات ماشین‌آلات جدید و امکانات به روز کنترل کیفیت و آزمایشگاهی است. آزمایشگاه‌های این شرکت به دلیل سابقه کاری بالای آن، یک آزمایشگاه مرجع است. با توجه به تغییرات در موضوع کیفی و الزامات جدید استاندارد، برنامه شرکت، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدی برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش زمان تحویل است. هدف افزایش ظرفیت تولید باکیفیت است که برنامه‌ریزی شده میزان تولید انواع کابل‌ها و کابل‌های مخابراتی، ریلی را به ۲ تا ۳ برابر افزایش دهیم. در مجموع تولیدات شرکت نیز به دنبال افزایش ۱۲۰ درصدی تولیدات هستیم. در این زمینه نیز برنامه‌ریزی شده تا روزانه ۲ شیفت کاری کامل را برای کارخانه داشته باشیم.

 در بازار سیم و کابل و تولید این محصول چه موانع و مشکلاتی وجود دارد؟

کابل کالای مهمی است که در ساختمان‌ها، پروژه‌های انتقال نیرو، نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل و مخابرات استفاده شده و اگر از کیفیت تولید آن کاسته شود می‌تواند صدمات و خسارات جدی پدید آورد. بنابراین موضوع استاندارد تولید سیم و کابل باید در کشور جدی‌تر گرفته شود. کارخانه‌های کابل‌سازی ایران و چند شرکت مشابه با تجربه کافی، تولید خود را بر مبنای استاندارد و رعایت دقیق کیفیت انجام می‌دهند. متاسفانه تعدادی از تولیدکنندگان هستند که مطابق استاندارد تولید نمی‌کنند و برای کاهش قیمت و رقابتی کردن قیمت در بازار، کیفیت محصولات خود را کاهش می‌دهند. مصرف‌کنندگان باید به این موضوع توجه کنند که کیفیت را در درجه اول مدنظر قرار دهند و کیفیت را فدای قیمت نکنند. شرکت‌های بازرسی و مشاوران پروژه‌ها باید دقت لازم را دراین زمینه داشته باشند. همچنین باید از تولید سیم و کابل غیراستاندارد به‌ویژه در حوزه سیم و کابل ساختمانی جلوگیری شود. شرکت کابل‌سازی ایران، وارد تولید تولید سیم و کابل ساختمانی نمی‌شود، زیرا تولید با کیفیت این محصول سودآور نبوده و توان رقابت قیمتی با تولیدکنندگان بی‌کیفیت‌تر را نداریم.

با توجه به اینکه در زمینه تولید کابل‌های تخصصی فعالیت داریم، ناچاریم بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از خارج کشور تامین کنیم مثلا برای تولید کابل فیبر نوری بخشی از مواد اولیه موردنیاز از خارج کشور تامین می‌شود. از این رو نیاز به تسهیلات برای سرعت بخشیدن به ورود مواد اولیه و حمایت دولت، از نظر سرعت بخشیدن به ثبت سفارش و تخصیص ارز داریم. عدم حمایت در  این زمینه باعث توقف و کاهش تولیدات ما خواهد شد. به عنوان مثال حدود ۲ ماه است که در نوبت گرفتن کد ارزی هستیم. البته برای رفع این موضوع درصدد هستیم بخش بیشتری از مواد اولیه مورد نیاز را در داخل تولید کنیم که آن نیز نیازمند واردات ماشین‌آلات تخصصی، حمایت دولت و امکان ایجاد صادرات وسیع به کشورهای منطقه و جهان است.

 به وضعیت این شرکت در بورس اشاره‌ای کنید. معاملات و روند سودآوری این شرکت چگونه است؟

خوشبختانه سهام و نماد بایکا در بورس بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران است‌. با ورود سهامداران مدیریتی بخش خصوصی، تعهدات مالی و بدهی‌های شرکت تسویه شده و شرکت از ۲ سال گذشته هیچ‌گونه بدهی به بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین این شرکت از تسهیلات بانکی در حال‌حاضر استفاده نمی‌کند و از نظر مالی در موقعیت خوبی قرار دارد. سرمایه شرکت در سال ۹۸ به میزان ۱۲۹۴ درصد افزایش یافته و در حال حاضر مبلغ  ۵۰۴ میلیارد است. در حال‌حاضر ارزش بازار شرکت ۱۶۵۰ میلیارد تومان بوده و در مدت یک‌سال گذشته سهام شرکت رشد بسیار خوبی داشته که بسیار بالاتر از متوسط رشد بورس ایران است، ولی هنوز از جایگاه اصلی خود فاصله زیاد دارد و انتظار داریم افزایش بیشتری داشته باشد.