یک سال پس از تاسیس، این گروه موفق شد برای نخستین بار در ایران پودر قالب ریخته‌گری را تولید کند که در ریخته‌گری مداوم شمش فولادی کاربرد دارد. به همین دلیل این شرکت دانش‌بنیان شناخته شد. پودر قالب ریخته‌گری این شرکت مورد مصرف دائمی شرکت‌های فولادی ایران ازجمله ذوب‌آهن اصفهان است و به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و روسیه نیز صادر می‌شود. همچنین این شرکت موفق شده در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در ایران گرانوله را که در تولید اسلب فولادی به کار می‌رود در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید کند.

در ادامه فعالیت‌های این گروه، محصولات دیگری نیز برای نخستین بار در کشور ازجمله جرم‌نسوز ریختنی نانو باند و ملات آلومینایی سیستم اسلاید گیت تولید شد که در واقع ملات بومی‌شده از نمونه اروپایی آن است. امروزه این ملات‌های‌تک مورد مصرف فولادسازان بزرگ کشور ازجمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، ذوب‌آهن اصفهان و ... است.

یکی از محصولات پراهمیت گروه پاترون، الکوپات یا پوشش الکترود گرافیتی بود که در بحران افزایش قیمت الکترود گرافیتی، باعث کاهش مصرف الکترود گرافیتی در کوره‌های قوس الکتریکی کشور و جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز شد. محصولات دیگر پاترون انواع جرم‌های نسوز ریختنی، ملات‌ها، پودر پوشاننده سطح پاتیل و تاندیش و ... هستند که این محصولات نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در کشورهای هم‌جوار ازجمله ترکیه و عراق کاملا شناخته‌شده و مورد مصرف دائمی هستند. گروه پاترون در حال حاضر بیش از ۱۰ پروژه تحقیقاتی در دست دارد و فعالیت خود را در سال ۹۹ بر تولید داخل برخی مواد اولیه و محصولات جدید متمرکز کرده است.

تلاش‌های این شرکت با ۶۰ نفر نیروی انسانی مورد استقبال صنعت فولاد کشور قرار دارد، به‌گونه‌ای که در دومین جشنواره بومی‌سازی در سال ۱۳۹۸ جزو ۱۷ شرکت برتر صنعت فولاد کشور انتخاب شد.

 اولویت پاترون حفظ نیروی‌انسانی در شرایط کرونایی

این گروه دانش‌بنیان با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا اهداف خود را همچون سال‌های قبل به‌پیش می‌برد و حفظ نیروی انسانی را در این دوران مقدم بر هر امر دیگری می‌داند.

در همین راستا حسام ادیب، رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: به دلیل شرایط فعلی متاثر از شیوع کرونا، تقاضای محصولات به‌طورکلی کاهش‌یافته و تولید و فروش شرکت‌ها، ازجمله گروه پاترون افت کرده است. با توجه به افزایش هزینه‌ها، به‌ویژه هزینه حقوق و دستمزد در سال جدید و همچنین افزایش نرخ ارز واردات مواد اولیه، به نظر می‌رسد با تداوم این وضعیت و در صورت پررنگ شدن رکود، بحران‌هایی برای صنعت کشور به وجود خواهد آمد که این موضوع دامن‌گیر همه شرکت‌ها ازجمله گروه پاترون خواهد شد.

رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون افزود: با این وضع، گروه پاترون بازنگری‌هایی در برخی استراتژی‌های خود به عمل‌آورده است. به‌عنوان‌مثال پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت در حال حاضر متوقف‌شده و سیاست عدم استخدام جدید و حفظ کارکنان فعلی را در پیش‌گرفته‌ایم. زیرا پاترون اعتقاد دارد در این شرایط باید حامی نیروی کار بود و نباید گذاشت بحران‌ها منجر به تعدیل نیرو یا عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد شود. وی تاکید کرد: امیدواریم بتوان با سیاست‌های انقباضی و محافظه‌گرایانه، شرایط فعلی را حفظ کرد تا این دوران سخت بگذرد. البته توان تاب‌آوری شرکت‌های مختلف در بحران‌ها متفاوت است، اما گروه پاترون با تدابیری که اندیشیده، اعتقاد دارد می‌تواند از پس این بحران برآید، حتی اگر لازم باشد بودجه و سرمایه برنامه‌ریزی‌شده برای توسعه کارخانه صرف هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان شود.