وجود مراکز خدماتی در کشور ضروری و نیاز کشور است

کنترل بازار ورق و حمایت  از تولیدکنندگان کوچک از طریق مراکز خدماتی میسر است.

مجتبی مهدیان، مدیر عامل هلدینگ متیل معتقد است: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همواره مبلغ فروش شرکت‌های خدماتی گروه متیل پایین‌تر از قیمت‌های عرضه شده در بازار بوده است از این رو به‌ عنوان هلدینگ بر ۱۱ مرکز خدماتی خود نظارت داشته و همواره بر رعایت دستورالعمل‌ها و فروش ورق در محدوده استانی و خرده‌فروشی تاکید دارد.

وی  با اشاره به شیوه‌نامه ابلاغی معاون محترم اقتصادی رییس جمهور افزود:  باید جایگاه  مراکز خدماتی و قابلیت‌های این مراکز در جهت کنترل قیمت‌ها و حمایت از تولیدکنندگان کوچک کشور مشخص شود.

مهدیان با تاکید بر اینکه  هدف مراکز خدماتی از ابتدای شکل‌گیری  تامین ورق تولیدکنندگان کوچک به شکل خرده‌فروشی بوده، افزود: این رسالت کماکان ادامه داشته و با توجه به این مطلب که اولا: ورق توزیعی مراکز از نوع ورق درجه دو و بسیار متنوع لحاظ کیفیت، رنگ و ابعاد تولیدی شرکت فولاد مبارکه  است که قابلیت و امکان  ارایه و عرضه در بورس را ندارد، ثانیا  حجم و تناژ مورد تقاضای تولیدکنندگان کوچک معمولا پایین بوده به نحوی که امکان خرید از بورس برای ایشان میسر نیست و ثالثا: با توجه به نقدی بودن خرید و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی برای اغلب تولیدکنندگان کوچک امکان تامین ورق موردنیاز ایشان از طریق بورس وجود ندارد؛ این وظیفه تحت‌نظر شرکت فولاد مبارکه ادامه خواهد داشت.

وی  تصریح کرد: چنانچه مراکز خدماتی در شهرها و اقصی نقاط کشور وجود نداشته باشند، تولیدکنندگان  کوچک دچار مشکل تامین شده و به ناچار باید به سراغ واسطه‌ها بروند. 

مدیرعامل هلدینگ متیل با بیان اینکه هم‌اکنون کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد، خاطرنشان کرد:  تولیدکنندگان کوچک در این شرایط به سختی ادامه فعالیت می‌دهند و برای پرداخت هزینه‌های خود ازجمله نیروی انسانی و تولید با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، در چنین شرایطی مراکز خدماتی هلدینگ موظفند با تامین ورق مورد نیاز به کمترین قیمت ممکن و تسهیل شرایط پرداخت از تولیدکنندگان کوچک کشور حمایت کنند.

وی تاکید کرد: مراکز خدماتی این وظیفه را دارند که از تولیدکننده واقعی و کوچک حمایت کنند و ورق را به مناسب‌ترین قیمت و با توجه به توان پرداخت آنها در اختیارشان قرار دهند.

به گفته مهدیان، از سه جنبه ذکر شده فوق، وجود مراکز خدماتی برای حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان کوچک الزامی و ضروری است که این ضرورت باید  در شیوه‌نامه، دستورالعمل لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سهم و حجمی که  ۳۴ مرکز خدماتی در سطح کشور زیر نظر فولاد متیل، آتیه فولاد  و بخش خصوصی در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند حجم ورق توزیعی کل این مراکز کمتر از ۵ درصد تولید فولاد کشور است و با افزایش این سهم و نظارت و مدیریت دقیق بر این ظرفیت و این توان بالقوه موجود در کشور، می‌توان عرضه محصولات فولادی به تولیدکنندگان با شرایط مناسب را بهبود بخشید.

مدیرعامل هلدینگ متیل افزود: هم اکنون بالغ بر ۲ هزار نفر نیروی انسانی در مراکز خدماتی  مشغول کارند و این مراکز موظف به رعایت کامل تمامی دستورالعمل‌های مصوب و ابلاغی از سوی  سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندکان و شرکت فولاد مبارکه  هستند و شرکت فولاد متیل به سهم خود  نظارت لازم را بر این مهم دارد.

به گفته مهدیان نگاه متیل به شرکت‌های خدماتی تحت پوشش خود از منظر انتفاع و سودآوری نیست و همواره تکلیف و وظیفه این شرکت‌ها بر رعایت کامل دستورالعمل‌های ابلاغی و خرده فروشی محصولات متمرکز بوده است و امید است با حمایت  دستگاه‌های نظارتی، سازمان حمایت و وزارت صمت، جایگاه  مراکز خدماتی در راستای خدمت‌رسانی به صنعت کشور  ارتقا یابد. 

وی با اشاره به تولید سالانه ۷میلیون ‌تن ورق از سوی فولاد مبارکه گفت: سهمی‌ که مراکز شرکت متیل از این میزان تولید ورق در بازار دارند طی سال گذشته حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن و امسال نیز تاکنون حدود یکصد هزار تن بوده است؛ بر این اساس سهم شرکت متیل از عرضه ورق تولیدی مبارکه در بازار دارد کمتر از ۲ درصد است و این حجم عملا نمی‌تواند بر نوسانات بازار تاثیرگذار باشد. 

مهدیان به  مسوولیت جدید فولاد متیل و آغاز فصل جدید توسعه در این شرکت اشاره کرد و افزود:  از بهمن سال گذشته بنا به دستور مدیرعامل فولاد مبارکه شرکت فولاد متیل از رسته کاملا نظارتی و مالی تبدیل به یک هلدینگ نظارتی عملیاتی شد و وظیفه تامین قسمتی از مواد اولیه معدنی موردنیاز شرکت فولاد مبارکه بر عهده متیل قرار گرفت تا بتواند در حوزه مواد معدنی فعالیت کند.

وی گفت: از ابتدای امسال قرارداد تامین کنسانتره سنگ آهن به میزان ۳ میلیون تن با فولاد سنگان منعقد و بر این اساس فولاد متیل شروع به جذب کنسانتره از معادن کوچک کرد و به هیچ عنوان وارد بازار سهمیه‌های شرکت‌های بزرگ نشد و فقط به سمت کارخانه‌های کوچکی رفت که به دلیل حجم پایین تولیداتشان امکان عقد قرارداد مستقیم با شرکت فولاد مبارکه را نداشتند؛ از طرفی این کارخانه‌ها نیاز به حمایت مالی داشته و به تنهایی امکان عرضه محصول خود را نداشتند.

مدیرعامل هلدینگ متیل تصریح کرد:  بر این اساس با حمایت مالی از کارخانه‌های کوچک و پیش‌خرید محصولات آنها به احیای خطوط و ماشین‌آلات و افزایش اشتغال‌زایی آنها کمک زیادی صورت گرفت که تعداد آنها در مجموع بالغ بر ۳۰کارخانه کنسانتره کوچک در سطح کشور و به‌صورت پراکنده است.

وی با اشاره به  تمرکز این شرکت بر حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: حمل و خرید فولاد متیل از کارخانه‌های کوچک در سطح کشور به‌طور عمده جاده‌ای بود که پس از شروع به کار شرکت متیل همیار از شرکت‌های اقماری هلدینگ، با فعالیت در زمینه حمل ریلی از ابتدای امسال عمده حمل به ریل منتقل شد. هم‌اکنون حمل کنسانتره سنگ‌آهن به‌صورت ریلی به سنگان از دو ایستگاه راه آهن واقع در سلطانیه و همچنین منطقه مرکزی (یزد) صورت می‌گیرد.

مهدیان  افزود: بر این اساس شرکت متیل همیار با راه‌آهن وارد مذاکره شد و قرارداد ۱۰ ساله‌ای را برای بهره‌برداری از ایستگاه سلطانیه منعقد کرد؛ به این ترتیب بار کنسانتره در ابتدا در انبار مرکزی ایستگاه سلطانیه در زنجان به عنوان‌‌هاب مرکزی در غرب کشور دپو، سپس از آنجا به‌صورت ریلی به مقصد سنگان حمل می‌شود.

به گفته وی، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن از کنسانتره مورد قرارداد از ایستگاه سلطانیه زنجان و همچنین به همین میزان نیز بار کنسانتره از ایستگاه بندر پیشگامان یزد واقع در بندر خشک برای سنگان ارسال شده است.  انتقال کنسانتره از این دو ایستگاه علاوه بر تامین کنسانتره به کاهش ترافیک جاده‌ای کشور به جهت انتقال بار از جاده به ریل نیز کمک زیادی می‌کند و در واقع به میزان زیادی ترافیک بار جاده‌ای را کاهش داده است.

 مدیرعامل هلدینگ متیل خاطرنشان کرد: از آنجا که فولاد متیل برای حضور مستمر و پایدار در بازار و حمایت مالی ازکارخانه‌های کوچک به‌طور حتم باید وارد مقوله سنگ‌آهن شود، به طور جدی در حال پیگیری برای ورود به حوزه معادن سنگ‌آهن در چند نقطه از کشور و به صورت خاص ناحیه غرب کشور و زنجان به دلیل دارا بودن معادن غنی و سرمایه‌گذاری در این زمینه است. 

وی افزود: هدف اصلی متیل تامین سنگ‌آهن برای کارخانه‌ها است که در این زمینه به‌زودی قراردادهایی نهایی و اجرایی خواهد خواهد شد.

مهدیان با اشاره به عملکرد متیل در سال‌جاری تصریح کرد: در نیمه نخست سال‌جاری حدود یک‌میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن برای فولاد سنگان خریداری وتوزیع شده است. برنامه ما برای نیمه دوم امسال نیز خرید حداقل یک میلیون تن دیگر کنسانتره برای سنگان است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد فی‌مابین هدف‌گذاری فولاد متیل در مجموع تامین ۳ میلیون تن کنسانتره در سال ۹۹ برای فولاد سنگان است .

مدیر عامل هلدینگ متیل  از ورود شرکت فولاد متیل به بورس تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: هم اکنون شروع این امر کلید خورده و قرارداد با مشاور بورس منعقد شده است. همچنین افزایش سرمایه اولیه شرکت نیز در حال انجام است به گونه‌ای که سرمایه آن طی ماه آینده از ۵۲ میلیارد تومان به ۲۸۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 وی با بیان اینکه  همواره عدم توازن در فرآورده‌های معدنی وجود دارد، گفت:  در راستای افق ۱۴۰۴ فولادمتیل درصدد است با کشف نیاز واقعی بازار و تحلیل آن به سمت تولید مواد معدنی فولاد گام بردارد.

به گغته مهدیان، برنامه متیل این است که تنها یک توزیع‌کننده صرف نباشد و حرکت شرکت به سمت معادن نیز در همین راستا است، زیرا وقتی تملک معادن را داشته باشیم بالطبع با ظرفیتی که در هلدینگ متیل با ۱۴ شرکت زیر مجموعه وجود دارد، می‌تواند به یک توان بالقوه مالی، فکری و تخصصی خوب تبدیل شود؛ در زیر مجموعه‌های شرکت اسکلت فلزی و مخازن، واگن‌سازی و مواد نسوز و... تولید می‌شود که باید بتوان از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا یک مجموعه تولیدی در راستای تامین مواد معدنی در کنار فولاد مبارکه قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس گام نخست ما تملک معدن است تا با مشارکت سایر شرکت‌های دیگر هلدینگ، تولید کنسانتره و سپس گندله داشته باشیم تا بتوان همراستا در جهت منافع سهامدار اصلی حرکت کنیم؛ با تحقق این برنامه می‌توان جایگاه خود را در بازار مواد معدنی تعیین کنیم. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴ متیل باید در جایگاه بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد معدنی فولاد مبارکه قرار گیرد.

مدیرعامل هلدینگ متیل تصریح کرد: به‌طور قطع برای تامین ۵ میلیون تن کنسانتره در سال به زیرساخت‌های لازم از جمله حمل‌ونقل نیاز است. از این رو برای شرکت متیل همیار به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت برنامه توسعه‌ای در نظر گرفته شده و به هیچ‌وجه به‌عنوان یک شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی صرف به این شرکت نگاه نمی‌شود و درصدد ایجاد یک شبکه توزیع برای آینده هستیم. 

وی با اشاره به اینکه طرح نورد گرم ۲ فولاد مبارکه در مرحله آماده‌سازی برای شروع است، خاطرنشان کرد: باید از هم‌اکنون الزامات لازم برای حمل تولیدات این پروژه فراهم شود؛ زیرا به‌طور حتم نیاز فولاد مبارکه در زمینه حمل بیشتر از هم‌اکنون خواهد بود.

به گغته مهدیان پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه پس از بهره‌برداری نیاز به زیرساخت ریلی بالایی دارد. هلدینگ متیل از هم‌اکنون برنامه توسعه‌ای برای متیل همیار از جمله تامین قطار کامل و لکوموتیو دارد. همچنین از ظرفیت شرکت فولاد درخشان اراک از زیرمجموعه هلدینگ برای ساخت واگن استفاده خواهیم کرد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون خرید یکصد دستگاه واگن در برنامه‌های ما قرار دارد؛ البته به همین منظور تسهیلاتی از سوی بانک‌ها با نرخ پایین تقاضا شده است.

وی افزود: در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل هلدینگ متیل، برای توسعه ناوگان جاده‌ای نیز برنامه‌هایی از جمله خرید ماشین‌آلات، تریلی و کامیون را در دستور کار داریم.  

مدیرعامل هلدینگ متیل تاکید کرد: همچنین متیل درصدد است که تا پایان سال‌جاری اغلب مراکز خدماتی را در نقاط استراتژیک کشور به راه‌آهن متصل کند. البته هم‌اکنون تعدادی از این مراکز از جمله فولاد درخشان اراک، آهن و فولاد اصفهان، صنیع کاوه تهران و فولاد توس در مشهد به شبکه ریلی متصل هستند. 

وی افزود: هدف اصلی متیل این است که اغلب مراکز خدماتی را به بارانداز محصولات فولاد مبارکه تبدیل کند؛ زیرا این امر می‌تواند در راستای پدافند غیرعامل به فولاد مبارکه کمک بسزایی انجام دهد و به‌جای تمرکز انبار در یک مکان، در جای جای کشور انبارهای متعددی وجود داشته باشد.

مهدیان با اشاره به ابنکه تامین سنگ از افغانستان از برنامه‌های هلدینگ متیل است، تصریح کرد:  مذاکرات خوبی هم در این زمینه انجام شده و در صورتی که به لحاظ دیپلماتیک مورد تایید قرار گیرد با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی به حوزه سنگ افغانستان ورود خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: افغانستان از منابع بسیار غنی برخوردار است که به هیچ وجه به بهره‌برداری نرسیده‌اند. در صورت امضای تفاهم‌نامه با افغانستان در زمینه استخراج، خردایش و فرآوری اولیه روی سنگ‌آهن فعالیت صورت می‌گیرد، به‌عنوان مثال در زمینه کنسانتره همکاری خواهیم داشت، زیرا افغانی‌ها تمایل ندارند محصولات خود را خام صادر کنند. از لحاظ ظرفیت سنگ‌آهن موجود در کشور با توجه به طرح‌های پیش رو به معادن سنگ بیشتری نیاز پیدا خواهیم کرد.

متیل copy