رنج صنعت سیمان از آدرس‌های غلط

ثبات در کیفیت سیمان لار سبزوار

علیرضا امیرفراهانی، مدیر عامل سیمان لار سبزوار به خبرنگار دنیای اقتصاد می گوید: تا حدود دو سال پیش یکی از انتقاداتی که به سیمان سبزوار مطرح می شد، موضوع نوسان کیفیت بود اما با تمهیداتی که در نظر گرفتیم، هم اکنون ضمن به ثبت رساندن آمار قابل توجه در تمامی متغیرهای کیفی، ثبات کیفیت تولید را شاهدیم و این اتفاق منجر به افزایش حجم فروش نسبت به سال های گذشته و افزایش ارزش ریالی نسبت به قیمت های روز بازار شده است.

وی یکی از علل اصلی ارتقای کیفیت سیمان سبزوار را ناشی از راه اندازی کارخانه بتن آماده توسط این شرکت می داند و می افزاید: یکی از مهم ترین اقدامات ما برای فروش بهتر سیمان تولیدی، راه اندازی کارخانه بتن آماده بود که توانسته ایم از این طریق تقریبا عمده بازار بتن آماده سبزوار را در اختیار بگیریم. یکی از عمده ترین حسن های این کار، شناخت کامل کیفیت سیمان تولیدی کارخانه است. به گونه ای که کوچک ترین مشکلات کیفی سیمان در کوتاه ترین زمان ممکن اصلاح می شود. علاوه بر این، راه اندازی آزمایشگاه بتن توسط سیمان لار سبزوار کمک شایانی به ارتقای کیفیت سیمان خواهد کرد.

راه اندازی کارخانه ملات خشک آماده

امیرفراهانی در ادامه به راه اندازی کارخانه ملات خشک آماده در آینده نزدیک خبر می دهد و خاطر نشان می کند: استفاده از ملات های آماده ضمن افزایش سرعت ساخت و ساز، در ارتقای کیفیت نقش تعیین کننده ای دارد و به همین خاطر هم اکنون مجوز واحد تولید ملات خشک آماده را دریافت کرده‌ایم و موضوعات دیگر مانند تعیین زمین و دریافت سایر مجوزهای لازم را در دستور کار داریم.

سهم یک درصدی سیمان از هزینه ساخت

مدیر عامل سیمان لار سبزوار در ادامه نکاتی را در خصوص قیمت سیمان خطاب به انبوه سازان و سازندگان بیان می کند و می افزاید: برای هر متر مربع ساخت و ساز حدود سه کیسه ۵۰ کیلوگرمی سیمان مصرف می شود که قیمت آن در مجموع از درب کارخانه ۵۰ هزار تومان است. از طرفی هزینه ساخت و ساز هر متر مربع در کلانشهری مانند تهران ۶ میلیون تومان است. بنابراین هزینه سیمان در هر متر مربع کمتر از یک درصد است اما متاسفانه برخی از سازندگان آدرس غلط می دهند و عنوان می کنند که افزایش قیمت سیمان منجر به گرانی مسکن می شود. در واقع این سازندگان می خواهند افزایش قیمت سایر اقلام و مصالح ساخت و ساز را با کاهش قیمت سیمان جبران کنند.

یک سوم قیمت بتن آماده ناشی از سیمان است

وی اضافه می کند: متاسفانه برخی از تولید کنندگان بتن آماده هم نسبت به قیمت سیمان موضع می گیرند در حالی که یک سوم قیمت بتن ناشی از سیمان است و از افزایش قیمت سایر اقلامی که تا ۷۰ درصد در قیمت بتن تاثیر گذارند چشم پوشی می کنند. علاوه بر این واحد های تولید کننده بتن در بسیاری موارد به جای اینکه مقاومت ۲۸ روزه را با استفاده از سیمان مورد نیاز به دست بیاورند، از شرکت های تولید کننده های سیمان  مقاومت بالاتر را درخواست می کنند چرا که در این صورت هزینه کمتری برای سیمان پرداخت می کنند اما به این نکته توجه نمی کنند که برای تولید سیمان با مقاومت بالا انرژی بیشتری باید مصرف کنیم. هر چند دولت برای مصرف این انرژی به تولید کننده سیمان سوبسید می دهد اما در نهایت این اقدام در تضاد با منافع ملی کشور است.

مدیر عامل سیمان سبزوار تصریح می کند: در بسیاری مواقع تولید کنند های بتن آماده برای کاربری هایی مانند سیمان کشی دیوار، سیمان کف و ... که حتی نیازی به سیمان های با مقاومت بالا نیست و سیمان استاندارد با مقاومت ۳۲۵ کاملا نیازها را برآورده می کند، درخواست سیمان های با مقاومت ۵۰۰ را به تولید کننده سیمان ارائه می کنند و این درخواست از طرف تولید کننده های بتن آماده نوعی رقابت منفی بین شرکت های سیمانی ایجاد می کند که دود آن به چشم منافع ملی می رود. امیدواریم در این خصوص با حضور انبوه سازان، شرکت های تولید کننده قطعات بتنی و تولید کنندگان سیمان جلساتی در راستای فرهنگ سازی برگزار شود. به هر حال در ازای هر ۱۰۰ واحدی که مقاومت سیمان افزایش یابد، هزینه انرژی ۳۰ درصد بالاتر می رود زیرا برای این کار باید کلینکر سخت تر و مقاوم تری تولید شود. ضمن اینکه در بخش آسیاب هم مصرف بیشتر انرژی الکتریکی را شاهد خواهیم بود.  وی همچنین به موضوع ساخت جاده های بتنی اشاره می کند و می گوید: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جاده های بتن غلطکی به خاطر دوام و کیفیت بالاتر به جای آسفالت استفاده می شود. در کشور ما چنانچه این کار توسط پیمانکاران بزرگ انجام شود، منافع بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وقتی مسکن عامل تورم می شود

امیرفراهانی همچنین به مشکلات تورم در بخش مسکن اشاره می کند و معتقد است: صنعت ساختمان به جای اینکه به عنوان ضربه گیر اقتصاد عمل کند، خود عاملی برای ایجاد تورم در کشور تبدیل شده است. در بررسی هایی که داشتیم مشخص شد که سال ۱۳۷۷ ارزش دلار ۶۰۰ تومان بود و امروز به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده است. در واقع ظرف ۲۲ سال ارزش دلار در برابر تومان ۵۰ برابر شده است. از طرفی در همین سال قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در تهران ۱۵۰ هزار تومان بوده و امروز این عدد به ۲۳ میلیون تومان رسیده است و در واقع بیش از ۱۵۰ برابر رشد داشته است؛ یعنی حدود سه برابر دلار. نگاهی به تورم عمومی هم نشان می دهد که مسکن به شدت از تورم عمومی پیشی گرفته و در واقع خود محرک تورم بوده است.

وی می افزاید: آنچه از شواهد و قرائن بر می آید عمده علل افزایش قیت مسکن را باید در رشد بسیار بالای قیمت زمین جستجو کرد. زمین هایی که صرفا با سفته بازی جهش قیمتی را در بخش مسکن باعث شده اند. قطعا در ایجاد این وضعیت عوامل مختلفی دخیل بوده اند که سازندگان مسکن هم یکی از این عوامل هستند. به طور مثال یکی از راهکارهایی که برای کاهش قیمت زمین عنوان می شود، ضرورت بلند مرتبه سازی برای استفاده حداکثری از زمین است که البته این کار در بسیاری از شهرک های مسکونی توسط سازنده ها انجام شده اما به جای تقسیم قیمت زمین بر تمامی واحد ها، برای هر واحد به صورت جداگانه قیمت زمین را با هزینه ساخت و ساز جمع می کنند و به عنوان قیمت نهایی تعیین و به بازار عرضه می کنند. نهایتا هم اگر خریداری پیدا نشود چند سال بعد از رکود می توانند با قیمت مورد نظر پروژه را به فروش برسانند. این وضعیت در صورت ادامه یافتن همواره رکود را به همراه خواهد داشت.