مخدوش شدن چشم‌انداز اقتصادی در کنار صدمات عمیق پاندمی کرونا در کنار افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در کنار یکدیگر سبب تقویت تقاضا برای فلز زرد شده‌اند. ارزش اونس از ابتدای هفته تا میانه روز جمعه افزایش ۱۲/ ۵ درصدی را به ثبت رساند که در ۱۷ هفته گذشته بی‌سابقه بوده است. برای آخرین‌بار قیمت طلا در هفته آخر ماه مارس بود که رشد ۳۶/ ۸ درصدی را به ثبت رساند. به‌‌رغم پیشروی‌های بی‌سابقه طلا اغلب تحلیلگران بر این باورند که قیمت اونس هنوز پتانسیل صعود به مرزهای بالاتر را نیز دارد. افزایش تنش‌های میان چین و آمریکا که در هفته‌های اخیر مجددا افزایش پیدا کرده است در کنار طولانی‌تر شدن طول دوره ریکاوری اقتصاد و همچنین پایین ماندن نرخ‌های بهره بانک‌های مرکزی این فرصت تاریخی را به طلا داده است تا با شکستن سقف تاریخی، قیمت‌های جدیدی را به ثبت برساند. همچنین شاخص دلار آمریکا نیز با ثبت پنجمین بازده هفتگی متوالی منفی و رسیدن به ارزش ۷۵/ ۹۴ در نزدیکی کف دو ساله خود قرار گرفته است.

طلا به سوی مرز ۲۰۰۰ دلاری می‌رود؟

روز نورمن تحلیلگر ایندیپندنت درباره وضعیت طلا و تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر بازار این فلز ارزشمند عنوان کرد که این اتفاق و صعود قیمت اونس تاثیر غیرمستقیم شیوع ویروس بر اقتصاد است. وجود شک و تردیدهای فراوان درباره اینکه آیا ریکاوری اقتصاد به سرعت و به‌صورت V شکل خواهد بود یا نه تاکنون به سود قیمت طلا عمل کرده است. همچنین این تحلیلگر اضافه کرد که افزایش تنش‌های میان آمریکا و چین نیز توانسته است به افزایش ارزش طلا سرعت ببخشد هرچند این عامل به احتمال زیاد پایدار نخواهد بود. نورمن در ادامه صحبت‌های خود و درباره پیش‌بینی‌اش از آینده میان‌مدت فلز گرانبها اضافه کرد که اگر اقتصاد قادر نباشد تا علامت‌های بهبود و ریکاوری را به بازارها نشان دهد در ادامه شاهد تزریق سرمایه‌های بیشتر به بازار طلا خواهیم بود و در این صورت طلا می‌تواند قدم اصلی خود را برداشته و سقف تاریخی ۱۹۲۲ دلاری را بشکند و در ادامه آن نیز می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت هر اونس به سوی مرز دو هزار دلاری حرکت کند.

سقوط ارزش دلار

طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون ۲۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است، موضوعی که سال گذشته و به دلیل رشد قابل‌توجه قیمت این دارایی ارزشمند در سال ۲۰۱۹ کمتر تحلیلگری پیش‌بینی آن را می‌کرد. از ابتدای سال و با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و بعد از آن شیوع ویروس کرونا، در کنار هم سبب شدند تا طلا به سوی بالاترین قیمت‌های خود در طول تاریخ حرکت کند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت طلا که انتظار می‌رود همچنان در بازارها حضور داشته باشد و سبب افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده شود، پایین‌ نگه داشتن نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی و اقدامات حمایتی آنها در راستای حمایت از اقتصاد در برابر همه‌گیری کرونا بوده است. در اثر این سیاست‌های انبساطی بی‌سابقه به احتمال زیاد با توجه به تزریق حجم قابل‌توجهی از نقدینگی تورم در برخی از کشورها افزایش چشمگیری خواهد داشت. سرمایه‌گذاران به‌طور سنتی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم و همچنین کاهش ارزش ارزهایی مانند دلار، اقدام به خرید طلا در بازارها خواهند کرد. شاهد این استدلال اینکه شاخص دلار آمریکا که در روز جمعه با افزایش اندک ۰۸/ ۰ درصدی به ۷۷/ ۹۴ رسید، در یکی پایین‌ترین سطوح خود در دو سال گذشته قرار دارد. طلا در هفته‌ای که گذشت ۲۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد تا برای پنجمین هفته متوالی در روند نزولی قرار داشته باشد.