سران اتحادیه اروپا پس از مذاکراتی ۴ روزه سرانجام بر روی تصویب بسته تاریخی حمایتی ضد کرونا به توافق رسیدند. این بسته حمایتی که در طول تاریخ قاره سبز بی‌سابقه است، در روزهایی به تصویب رسید که اقتصاد حوزه یورو در معرض عمیق‌ترین رکود دوران‌ها قرار گرفته است. حجم این بسته حمایتی در حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد یورو برآورد شده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مورد این بسته ریکاوری روز پیش اعلام کرده بود که چنین تصمیم استثنایی در خور شرایط استثنایی پیش آمده برای اقتصاد این حوزه است.

تصویب بزرگ‌ترین بسته حمایتی اتحادیه اروپا

سرانجام در روز سه‌شنبه و پس از روزها مذاکره کشورهای حوزه یورو، سران این کشورها به توافقی تاریخی دست پیدا کردند. با اینکه در روزهای میانی این مذاکرات امیدها برای رسیدن به توافقی جامع در حال کم‌رنگ‌تر شدن بود نهایتا رهبران اروپایی بر سر کلیت بسته حمایتی هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی برای حمایت از اقتصاد در برابر کرونا به توافق رسیدند. گفت‌وگوهایی که قرار بود ۲ روز ادامه پیدا کند، پس از چهار روز به تصویب بزرگ‌ترین بسته مالی اتحادیه اروپا در برابر عمیق‌ترین بحران اقتصادی این ناحیه در تاریخ منجر شد. در حالی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل توافق کردند بودجه‌ای هفت ساله به ارزش هزار و ۷۰ میلیارد یورو برای اتحادیه اروپا را تصویب برسانند که در کنار آن بر بودجه‌ای ۷۵۰ میلیارد یورویی نیز برای سرمایه‌گذاری، پرداخت وام و کمک‌های اعتباری در برابر صدمات اقتصادی پاندمی کرونا نیز به توافق رسیدند.

چالز میشل رئیس شورای اروپایی در حالی سه‌شنبه صبح از توافق سران اروپایی خبر داد که این توافق را معامله‌ای خوب ارزیابی و همچنین تاکید کرد که اروپا اکنون متحد و یکپارچه است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز با اشاره به توافق صورت گرفته، سه‌شنبه را یک روز تاریخی برای قاره سبز عنوان کرد.

بسته ریکاوری که رهبران اروپایی بر سر آن به توافق رسیدند، شامل ۳۹۰ میلیارد یورو کمک بلاعوض و ۳۶۰ میلیارد یورو وام می‌شود.

اقدامی استثنایی در شرایطی استثنایی

بودجه بسته ریکاوری در ابتدای مذاکرات بر این مبنا تنظیم شده شده بود که ۵۰۰ میلیارد یورو کمک‌های مالی و ۲۵۰ میلیارد یورو وام را در بر بگیرد؛ این بسته اولیه مورد حمایت اتحاد فرانسه و آلمان بود و رهبران این کشور از این بسته حمایت می‌کردند و نهایتا طی ۴ روز مذاکرات فشرده با جرح و تعدیل توافقی به دست آمد که به‌نظر می‌رسد مورد رضایت اکثریت کشورهای اروپایی باشد.

روز دوشنبه آنگلا مرکل پشتیبانی خود را از قسمت کمک‌های اعتباری این بسته ریکاوری اعلام و تاکید کرده بود که این بخش از بسته حمایتی اروپا باید صرف کمک به اقتصادهایی شود که توسط پاندمی کرونا آسیب‌های شدید اقتصادی بر آنها تحمیل شده است. مرکل در حاشیه نشست بروکسل عنوان کرده بود که این بسته پاسخی است که ما در این شرایط استثنایی به آن نیاز داریم و در ادامه تاکید کرده بود که شرایط استثنایی نیاز به اقدامات استثنایی نیز دارد. این در حالی بود که پنج کشور شامل هلند، اتریش، فنلاند، سوئد و دانمارک با طرح اولیه پیشنهادی که از سوی فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا حمایت می‌شد، شدیدا مخالفت کرده بودند. در نهایت بخش کمک‌های مالی از ۵۰۰ میلیارد یورو به ۳۶۰ میلیارد یورو کاهش پیدا کرد تا این توافق به سرانجام برسد. سباستین کورتز روز سه‌شنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که بسته نهایی نتیجه مطلوبی برای کشورهای ناحیه یورو است.  تصویب این بسته بلندمدت و عظیم حمایتی، می‌تواند خبر خوبی برای بازار طلا باشد. افزایش ورود نقدینگی به بازار حداقل در بازه زمانی میان‌مدت می‌تواند سبب شود سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و پوشش ریسک تورم احتمالی بیشتر به‌سوی خرید دارایی‌هایی بدون ریسک مانند طلا متمایل شوند.

 

پادتن مالی اتحادیه اروپا