چرا ارتودنسی نامرئی به صرفه ترین روش مرتب کردن دندان ها است؟

در واقع زمانی که شما این وسایل را روی دندان هایتان می گذارید کسی متوجه نمی شود شما در حال انجام درمان ارتودنسی و مرتب کردن دندان هایتان هستید.

ما چند مدل ارتودنسی غیرقابل مشاهده داریم. ارتودنسی سرامیکی، لینگوال و الاینرهای شفاف انواع ارتودنسی نامرئی شناخته شده در جهان هستند. ما در این مقاله درباره الاینرها نکاتی ارائه می دهیم و توضیح می دهیم چرا این روش ارتودنسی بسیار بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش هاست.

منظور از الاینرهای شفاف ارتودنسی چیست؟

الاینر یعنی تراز کننده و زمانی که می گوییم الاینرهای شفاف منظور تراکننده هایی هستند که شفاف یا بیرنگ هستند. در ارتودنسی منظور از الاینرهای شفاف قالب های بی رنگ و پلاستیکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. به این قالب ها پلاک متحرک نیز گفته می شود. مشهورترین الاینرهای شفاف اینویزیلاین ها هستند که در ایران نیزشناخته شده و پر استفاده اند. این ها مدرن ترین و بهترین روش های اصلاح نامرتبی ها هستند و چندسالی است در ایران سر و صدای زیادی به راه انداخته اند.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

با این روش می توان نامرتبی های جزئی تا متوسط دندانی را برطرف کرد. بیشتر افراد جامعه مشکل نامرتبی و کجی دندان دارند، با این حال تنها ۳۰ درصد از آن ها نیاز به درمان های پیچیده و ثابت دارند. ۷۰ درصد دیگر یا اصلا نیازی به مرتب کردن دندان ها ندارند. زیرا مشکلی برایشان ایجاد نمی شود و یا اینکه با روش های ساده تر و کم هزینه تر از سیمکشی دندان به یک طرح لبخند مرتب و زیبا دست پیدا می کنند.

بنابراین می توان انتظار داشت که ۷۰ درصد افرادی که مشکل نامرتبی جزئی تا متوسط دارند با ارتودنسی نامرئی به کمک الاینرها دندان هایشان مرتب شو. احتمالا از خودتان بپرسید که منظور از نامرتبی های جزئی تا متوسط چیست؟ منظور این مشکلات هستند:

  • وجود فاصله بین دندان ها

  • کج بودن جزئی دندان ها

  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها

  • جلو بودن دندان های فک بالا

  • جلو بودن دندان های فک پایین

  • وجود فاصله بین دندان های جلو در فک بالا و پایین حین بسته بودن دهان

  • و ....

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف مناسب چه افرادی است؟

تمام افرادی که نامرتبی جزئی تا متوسط دارند و از طرفی به هیچ عنوان مایل نیستند کسی متوجه درمان‌شان شود کاندیداهای عالی برای درمان با این روش هستند. خودتان تصور کنید که چه کسانی دوست ندارند روش های مرئی و فلزی را بکار ببرند؟ خوانندگان، بازیگران و سایر هنرمندان، دانشجویان، افراد شاغل، بزرگسالان مسن و ... که همیشه در جمع هستند مثال های خوبی از این دست کاندیداها هستند. شما جزء کدام یک از این گروه هستید؟

هزینه مرتب کردن دندان ها با الاینرهای شفاف چقدر است؟

به طور کلی هزینه ارتودنسی دندان بسیار متغییر بوده و اینطور نیست که یک قیمت ثابت داشته باشد. بسته به عوامل مختلفی مانند:

  • سن و سال

  • نوع نامرتبی

  • شدت نامرتبی

  • روش درمان

  • تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی

  • محل زندگی

  • و ....

هزینه ای که شما باید برای درمان خود صرف کنید می تواند در یک بازه گسترده از 5 میلیون تا 50 میلیون و بیشتر نیز باشد. با این حال ارتودنسی نامرئی معمولا هزینه کمی دارد و از متوسط هزینه تمام روش های دیگر کمتر است. این یعنی مقرون به صرفه تر از سایر روش ها است.

چرا این روش ارتودنسی مقرون به صرفه تر از سایر روش ها است؟

ما در بخش قبل اشاره کردیم که هزینه ارتودنسی نامرئی کمتر از سایر روش ها است. در این بخش می خواهید با 4 دلیل به شما توضیح دهیم که چرا هزینه این روش کم است و در مقایسه با سایر روش های مشابه مقرون به صرفه تر است.

۱. مدت زمان مرتب کردن دندان ها با آن کوتاه است

نامرتبی های جزئی تا متوسط با کمک الاینرهای شفاف به خوبی و ظرف مدت کوتاهی برطرف می شوند. هرچه مدت زمان ارتودنسی کوتاه تر باشند نیز هزینه ها برای شما کمتر خواهد شد. گاهی اوقات زمان درمان کمتر از 4 ماه است بنابراین هزینه ها در این شرایط بسیار بسیار کمتر خواهد بود. این در حالیست که با ارتودنسی ثابت و سایر روش ها مدت زمان درمان می تواند تا 3 سال نیز ادامه داشته باشد و هزینه ارتودنسی با آن ها بسیار زیاد خواهد شد.

۲. نیاز به جلسات ویزیت کمتری دارد

اگر ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده باشید متوجه خواهید شد که شما هر 2 تا 4 هفته باید به نزد متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. این قرار ملاقات ها تا پایان درمان شما ادامه خواهند یافت و شما دست کم هر ماه باید یکبار در زمان مشخص شده به مطب متخصصتان مراجعه کنید.

اما ارتودنسی نامرئی اینگونه نیست. اصلا به این روش ارتودنسی از راه دور هم می گویند زیرا تعداد جلسات ویزیت آن بسیار کمتر هستند. معمولا هر دو ماه تا 3 ماه یکبار شما باید به متخصص مراجعه کنید. هرچند در خارج از کشور ممکن است اصلا نیازی به مراجعه هم نباشد. این یعنی بیماران هزینه ویزیت های سرسام آور را پرداخت نمی کنند یا کمتر پرداخت می کنند. به همین جهت می توان گفت ارتودنسی نامرئی یک روش مقرون به صرفه تر است آن هم در این اوضاع سخت اقتصادی.

نامرتبی

۳. احتمال برگشت نامرتبی کمتر است

خیلی کم پیش می آید شخصی که با الاینرهای ارتودنسی نامرئی دندان هایشان را مرتب کرده اند درباره بازگشت نامرتبی صحبت کنند. دلیلش این است که با این روش دندان ها به شکلی کاملا اصولی و حساب شده مرتب می شوند. حتی بعد از اینکه دندان هایتان با این روش مرتب شد، متخصص ارتودنسی به شما نگهدارنده هایی از جنس الاینرها به شما می دهد که مانع از کج شدن دندان ها حتی برای یک مقدار بسیار کم می شود.

این در حالیست که با سایر روش ها احتمال بازگشت نامرتبی وجود دارد و شما برای مرتب کردن دوباره دندان ها باید هزینه پرداخت کنید که اصلا ناخوشایند نخواهد بود. بنابراین سایر روش ها چندان به صرفه نیستند.

۴. ارتودنسی نامرئی سلامت دندان ها افزایش پیدا می کند

دندان ها تمایل طبیعی به جابجایی و تغییر موقعیت خود دارند. آن ها به مرور زمان با جویدن غذاهای مختلف، دندان قروچه، برخورد اشیاء به صورت و ... می توانند از محل اصلی خود کمی فاصله بگیرند. به همبن دلیل است که با افزایش سن دندان ها از آنچه که در اوایل جوانی بودند نامرتب و کج تر به نظر می رسند.

اکنون تصور کنید دندان ها نامرتب باشند و تا آخر عمر نیز برای رفع نامرتبی شان اقدامی صورت نگیرد. آن ها کج و کج تر از قبل می شوند. دندان هایی که نامرتب و کج هستند خودشان به تنهایی زیبایی طرح لبخند را به خطر می اندازند. اما این تنها مشکلی که ایجاد می کنند نیست.

تمیز کردن دندان هایی که نامرتب هستند سخت است. آن ها زود جرم می گیرند، سریع تر از دندان های مرتب دچار پوسیدگی می شوند و از همه مهمتر بیشتر عفونت کرده و نیاز به عصب کشی پیدا می کنند. همانطور که می دانید هزینه درمان این مشکلات بسیار زیاد است. شما یکبار هزینه ارتودنسی نامرئی که زیاد هم نیست را پرداخت می کنید ولی در عوض هزینه های درمان دندان های پوسیده و نامرتب را دیگر پرداخت نمی کنید و تا پایان عمر دندان هایتان سالم باقی می مانند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.