قیمت خانه سالمندان: چگونه هزینه های خانه سالمندان را پرداخت کنیم؟

آیا برایتان سوال به وجود آمده که هزینه‌های خانه سالمندان چه چیزهایی را دربر می‌گیرد؟ از آن‌جایی که چند عامل مانند مکان، زمان اقامت، خدمات نگهداری مورد نیاز و سایر ویژگی‌ها می‌تواند روی این هزینه‌ها اثرگذار باشد، سوال پیچیده‌ای است که باید به آن جواب داد.

با این حال، صرف نظر از هزینه‌های خانه سالمندان یا هزینه‌های نگهداری در خانه که وجود دارد، برای بسیاری از خانواده‌ها برآورده کردن هزینه‌های خانه سالمندان مقدور است.

در مقاله امروز درباره این صحبت می‌کنیم که چه هزینه‌هایی را از خانه سالمندان باید توقع داشته باشید و اصلا چگونه بیشتر خانواده‌ها هزینه‌های نگهداری سالمندشان در خانه سالمندان، آسایشگاه‌ها یا هزینه مراقبت سالمند در خانه را می‌توانند پرداخت کنند.

خانه سالمندان به چه جایی گفته می شود؟

قبل از اینکه وارد هزینه‌های خانه سالمندان شویم، اجازه دهید بپرسیم که خانه سالمندان به چه جایی می‌گویند. خانه سالمندان نگار خدمات نگهداری و خدمات درمانی از سالمندان را به صورت شبانه روزی در اختیار سالمندان قرار می‌دهد که این نوع از خدمات همچنین به مراقبت‌های خدمات پرستاری و خدمات نقاهتی هم اطلاق می‌شود.

در حالی که سالمندان معمولا برای نیازهای دائمی به خانه سالمندان مراجعه می‌کنند، بعضی از آسایشگاه‌ها از کسانی که بعد از آسیب، مریضی یا جراحی برای توانبخشی به پرستارها و تراپیست‌های ماهری نیاز دارند، مدت زمان کوتاهی از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

اگر به این خدمات به صورت پاره وقت یا تمام وقت نیاز دارید، هزینه نگهداری از سالمند در خانه سالمندان در مقایسه با سایر گزینه‌های نگهداری عالی است. آسایشگاه‌ها همچنین تمام خدمات ارزشمند مانند مراقبت‌های پزشکی، اجتماعی، توانبخشی و خدمات خانه داری که در محیط‌هایی طراحی شده که حس و راحتی خانه می‌دهد را را برای سالمند مهیا می‌کنند.

هزینه‌های خانه سالمندان

‌هزینه نگهداری طولانی مدت خانه سالمندان به عوامل زیادی مانند مکان، ارائه دهنده خدماتی که انتخاب می‌کنید، زمان اقامت سالمندتان و نوع خدمات ویژه‌ای که نیاز دارید بستگی دارد. با اینکه در بعضی از خانه‌های سالمندان مانند خانه سالمندان نگار تمام خدمات مراقبتی و درمانی ارائه می شود اما بعضی از خانه‌های سالمندان برای این خدمات مانند فیزیوتراپی، گفتار درمانی و مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری‌های مرتبط به حافظه هزینه‌های اضافی و دیگری نیز دریافت می‌کنند.

میزان این هزینه‌ها هم در این چند ساله به طور جالب‌توجهی صعودی شده و احتمالش وجود دارد که در سال‌های بعد بیشتر هم شود و اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد، هزینه ماهیانه اتاق نیمه خصوصی در خانه سالمندان در دهه بعد و قیمت‌ها تا حدود 40 درصد بیشتر می‌شود. هزینه‌های ماهیانه اتاق‌های خصوصی انتظار می‌رود کاملا بالاتر برود و باور دارند که در دهه بعد تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

هزینه های خانه سالمندان چه چیزهایی را دربر می گیرد؟

مکان خانه سالمندان یکی از مهم‌ترین عواملی است که هزینه‌های خانه‌های سالمندان را دربر می‌گیرد. برای مثال هزنیه‌های خانه سالمندان در غرب تهران با هزینه خانه‌های سالمندان در بخش شمال تهران متفاوت است. جدا از اینکه کجا زندگی می‌کنید، نوع خدمات و سطح نیازهای سالمندان هم به هزینه‌های خانه سالمندان اضافه می‌شود.

یعنی اگر یک نفر زوال عقل داشته باشد نسبت به کسی که زوال عقل ندارد به طبع به سطح بالاتری از نگهداری نیازمند است. از آن‌جایی که مردم در خانه‌های سالمندان از سطح بالاتری از خدمات مراقبتی و نگهداری استفاده می‌کنند، هزینه‌های نگهداری خانه‌های سالمندان از هزینه‌های نگهداری در خانه پرهزینه‌تر می‌شود.

نحوه پرداخت هزینه های خانه سالمندان

هزینه‌های نگهداری خانه سالمندان را می‌توانید به صورت خصوصی پرداخت کنید، اما مراکز و روش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها هزینه‌های خانه سالمندان را پرداخت کنید؛ از بیمه سلامت، بیمه عمر، بیمه نامه طولانی مدت گرفته تا پس انداز، وام مسکن معکوس، کمک هزینه‌ها از آژانس منطقه‌ای یا محلی. در ادامه به تمام این گزینه‌ها نگاه جامع و کاملی می‌اندازیم.

پوشش بیمه برای هزینه های خانه سالمندان

با اینکه بیمه هزینه‌های خانه سالمندان معتبر را در موقعیت‌های ویژه پوشش می‌دهد، اما طوری طراحی نشده که بتواند هزینه‌های خانه سالمندان یا مراقبت نگهداری را برای طولاتی مدت پوشش دهد. یکی از موقعیت‌هایی که بیمه آن را پوشش می‌دهد نگهداری و ترخیص سالمند است، اما سالمندان هنوز به نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند که اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه به پرداخت هزینه‌های کوتاه مدت کمک می‌کند.

  • حداقل 3 روز در بیمارستان بستری شدید.

  • ظرف 30 روز اقامت در بیمارستان در یک مرکز درمانی با گواهی درمانی بستری شدید.

  • به مراکز تخصصی مانند فیزیوتراپی، گفتار درمانی و انواع توانبخشی‌ها نیاز دارید.

کسانی که تمام شرایط بالا را داشته باشند، زیر نظر بیمه اصلی از خدمات زیر بهره‌مند می‌شوند.

  • بیمه 100 درصد نگهداری را تا 20 روز پوشش می‌دهد.

  • بیمار بخشی از هزینه‌های نگهداری را بعد از 21 تا 100 روز پرداخت می‌کند.

  • تمام پوشش بیمه بعد از 100 روز به پایان می‌رسد و تمام هزینه‌ها به دوش بیمار می‌افتد.

پرداخت خصوصی

پرداخت خصوصی از روش‌های مرسوم برای پرداخت هزینه‌های خانه سالمندان در نظر گرفته می‌شود که انعطاف‌پذیری یکی از مزیت‌های اصلی آن است. از آن‌جایی که خانه سالمندان می‌تواند میزان پذیرش سالمندان با هزینه‌های دولتی را محدود کند، بیمه و سایر برنامه‌های یارانه مالیاتی از چند گزینه‌ای هستند که بزرگسالان و سالمندان می‌توانند آن‌ها را در نظر بگیرند.

بنابراین مهم است قبل از اینکه تصمیم بگیرید به خانه سالمندان مشخضی بروید، برنامه پرداخت پذیرفته آن مطلع شوید. پس انداز یا پول صندوق بازنشستگی یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها هم می‌توانند هزینه‌های خصوصی خانه سالمندان را پوشش دهند. همانطور که در ادامه اشاره می‌کنیم، افرادی هم هستند که از بیمه نامه بیمه عمر وام می‌گیرند، خانه‌شان را می‌فروشند و وام مسکن معکوس می‌گیرند تا هزینه‌های خانه سالمندان را پرداخت کنند.

مستمری سالیانه (پس انداز)

وقتی که یک نفر می‌خواهد به صورت طولانی مدت در خانه سالمندان نگهداری شود، با پس‌اندازش می‌تواند مستمری دریافت کند. پرداخت کننده در این‌جا مقدار زیادی پول نقد دریافت می‌کند که بعد از بازنشستگی باید هزینه‌های ماهیانه را به صورت منظم به شخص پرداخت کند. حالا سالمند می‌تواند از این پرداختی‌ها هزینه‌های خانه سالمندان، هزینه ماشین یا خیلی چیزهای دیگر را پرداخت کند.

نظم اقتصادی یکی از مزیت‌های اصلی داشتن مقرری سالیانه است که شما را مجبور می‌کند برای طولانی مدت پس‌انداز کنید و از طرفی هم نظم پرداخت‌ها را تضمین می‌کند. در ادامه به مزیت‌های دیگر مستمری سالیانه اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • پس‌اندازهایی که در مستمری قرار می‌گیرند از بررسی کمک‌های دولتی حفظ می‌شود.

  • شخصی که سن و سال زیادی دارد می‌تواند مبلغ زیادی نسبت به پولی که گذاشته دریافت کند.

عیب مهم مستمری سالیانه این‌جاست که ارزش کمیسیون و هزینه‌های سالیانه آن کم می‌شود و اگر مبلغی را زود دریافت کنید، برای‌تان جریمه در نظر می‌گیرند.

اجاره ملک

زمانی که سالمند خانه قدیمی‌ خود را خالی می‌کند، می‌تواند آن را با مدیریت درست اجاره دهد و منبع درآمدی ارزشمندی از اجاره ملک خود داشته باشد. اصلا اجاره دادن خانه می‌تواند منبع دائمی برای خانواده یا منبع موقت درآمدی تا فروش خانه محسوب شود. البته بهتر است زمانی که صاحب خانه هنوز شایستگی تصمیم گیری برای خانه خودش را دارد، خانه را اجاره دهد. اگر هم شخص دیگری می‌خواهد اجاره خانه سالمند را برعهده بگیرید، باید قیومیت قانونی یا وکالت نامه صاحب خانه را داشته باشد.

نزدیکی خانه سالمندان

نمی‌دانیم چه گزینه‌ای را می‌خواهید برای پرداخت هزینه‌های خانه سالمندان انتخاب کنید، اما بهتر است مزایا و معایب خانه‌های سالمندان را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که سالمندتان با کمال میل به خانه سالمندان برود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.