بازار سهام

رشد ۲/ ۱۲ درصدی ماهانه

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه مجددا مسیر صعودی را طی کرد و با رشد ۶۵/ ۰ درصدی در سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص کل هموزن نیز در پی رشد بازار سبزپوش شد و ۶۹/ ۰ درصد به ارتفاع خود افزود. با توجه به تعطیلات ۶ روزه پیش روی سازمان بورس و بانک‌ها، روز گذشته آخرین روز معاملاتی بود. بنابراین بازار سهام در تیر ماه به رشد ۲/ ۱۲ درصدی دست یافت که این میزان بازدهی بیشترین رشد ماهانه از تیر ماه سال ۹۹ به حساب می‌آید. برخی کارشناسان این بازار اذعان دارند که موقعیت‌های غیراقتصادی حاکم بر بازار سرمایه و به‌ویژه شرایط تاثیر‌گذار بر بازار ارز و نیز مذاکرات برجامی و برنامه‌های دولت جدید باعث شده تا بورس سیگنال مشخصی را برای سرمایه‌گذاران از خود نشان ندهد.

 

 

بازار سکه

عقبگرد سکه

بهای هر قطعه سکه بهار آزادی در داد و ستدهای روز دوشنبه روند کاهشی را دنبال کرد. این افت در پی تنزیل قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی در چند روز اخیر و تغییرات منفی نرخ دلار داخلی تشدید شد و سکه شانس زیادی برای صعود نداشت. به طوری که نتیجه تاثیر این موانع، قرار گرفتن سکه در محدوده مرز حساس 10 میلیون و 505 تومان و کم‌رمق‌تر شدن تقاضا برای خرید بود. لازم به ذکر است که سکه از ابتدای تیرماه تاکنون عملکرد مثبت 6/ 1 درصدی را با خود به همراه داشته است. فعالان بازار بر این باورند که با سرکار آمدن دولت سیزدهم و احیای برجام انتظار می‌رود که بهای سکه سیر منفی را به‌صورت موقت طی کند. در حالی که عده دیگر معتقدند افت بیشتر این سکه دور از انتظار است و فقط یک روند تعادلی نسبی را می‌توان برای آینده این بازار محتمل دانست.

 

 

بازار طلای جهانی

شروع نزولی طلا

داده‌های قدرتمند رشد فروش خرده‌فروشان آمریکا که در انتهای هفته گذشته منتشر شد ارزش دلار را تقویت کرد، این عامل سبب افت بهای اونس در معاملات روز دوشنبه شد و (ساعت 16) به قیمت 1804 دلار رسید. در حال حاضر در هر دو جهت عوامل کاملا متوازنی قرار دارند. تورم در حال رشد است، اما همزمان بانک‌های مرکزی سراسر جهان احتمالا سیاست‌های پولی خود را اندکی تحکیم خواهند کرد. این دو عامل تاثیرگذار باعث شده‌اند طلا در یک محدوده بماند. طلا پس از حمایتی که در بالای ۱۸۰۰ دلار ایجاد کرد، با مقاومت شدیدی در سطح ۱۸۳۰ دلار روبه‌رو شد. عقب‌نشینی دلار می‌تواند بازار طلا را پشتیبانی کرده و به ازسرگیری روند صعودی طلا تا سطح ۱۹۲۰ دلار کمک کند در حالی که رشد بیشتر ارزش دلار باعث ریزش طلا تا سطوح پایین‌تر خواهد شد.

 

 

بازار اوراق مسکن

بیشترین مقدار 10 روزه

«تسه9812» در معاملات روز دوشنبه بازار سهام پس از پشت سرگذاشتن نوسانات کم‌رمق در هفته‌های پیشین توانست به بیشترین مقدار 10 روزه خود برسد. به این ترتیب بهای هر فقره از اوراق تسهیلات مسکن در نماد تسه9812 به قیمت پایانی 60 هزار و571 تومان دست یافت و افزایش بیش از یک‌درصدی را عاید سهامداران خود در این دسته از معاملات کرد. با توجه به تعطیلات کرونایی پایتخت که این بار شامل حال بازار سهام و سایر بازارها نیز شده است، روز دوشنبه آخرین روز کاری بازار سهام تا دوشنبه هفته آینده محسوب می‌شود. به این ترتیب «تسه9812» در سه روز معاملاتی هفته جاری رشد حدود 2 درصد را به ثبت رساند و اما در عملکرد ماهانه خود چندان موفق نبود. هرچند که در تیر ماه موفق به باز‌پس‌گیری کانال مقاومتی خود شد، اما تغییرات ناچیز قیمت‌ها در سیر نزولی افت 3/ 0 درصدی را نصیب دارندگان «تسه9812» کرد.

 

 

بازار نفت

ریزش سنگین نفت

قیمت نفت تحت‌تاثیر توافق اعضای اوپک‌پلاس برای افزایش تولید که نگرانی‌ها را نسبت به اشباع عرضه همزمان با افزایش شیوع سویه جدید دلتا در بسیاری از کشورها برانگیخت، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی از کانال 70 دلاری تنزیل یافت. به این ترتیب بهای وست تگزاس اینترمدییت با افت 4/ 3 درصدی به 69 دلار و 10سنت رسید. گروه اوپک‌پلاس در نشست فوق‌العاده روز یکشنبه افزایش تولید نفت از اوت به منظور کنترل رشد قیمت‌ها را تصویب کردند. این گروه با سهمیه تولید جدید از ماه مه سال ۲۰۲۲ موافقت کرد تا اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برطرف کند و از طرفی فضا برای مانور بیشتر در صورت توقف روند احیای اقتصاد جهانی به دلیل شیوع انواع جدید ویروس کرونا داشته باشد. این توافق خاطر فعالان بازار را آسوده می‌کند که تولیدکنندگان این گروه به سمت فروپاشی پردردسر توافقشان نمی‌روند.