بازار سهام

سومین رشد متوالی بورس

معاملات روز سه‌شنبه در بورس تهران بر مدار مثبت شروع شد و تا پایان نیز با همین رویه ادامه یافت. هرچند که شاخص بورس از سقف رشد روزانه اندکی فاصله گرفت، اما سومین روز مثبت متوالی، در بازار سهام رقم خورد. به این ترتیب با افزایش ۹/ ۰درصدی پس از ۸ روز مجددا سکوی ۲/ ۱ واحدی را باز پس گرفت و بیش از ۱۰هزار واحد بر ارتفاع شاخص کل افزوده شد. در پایان شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحدی ایستاد. اما از سهام کوچک‌تر استقبال چندانی نشد. در روزگذشته مالکیت سهامی به ارزش ۵۳۷میلیارد تومان به حقوقی‌ها واگذار شد. تقابل جدی خریداران و فروشندگان در بازار سرمایه باعث شد ارزش معاملات خرد بورس به ۵ هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان برسد که در مقایسه با روز‌های گذشته افزایش نسبتا خوبی داشته است.

 

 

بازار سکه

روند صعودی سکه معکوس شد

همراه با کاهش قیمت دلار در بازار به‌رغم بهبود قیمت اونس جهانی، ریزش‌ها به بازار طلا و سکه نیز رسید و باعث شد سکه به نیمه پایین کانال 10 میلیون تومان سقوط کند. از هفته گذشته قیمت‌ها در بازار طلا و دلار کاهشی هستند که دلیل آن را می‌توان کاهش قیمت اونس طلا و همچنین نوسانات کاهشی دلار به‌دلیل اخبار مرتبط با برجام و آزادی منابع ایران در دیگر کشورها دانست. به گفته کارشناسان، اگر شوک سیاسی یا اقتصادی رخ ندهد، بهای اونس جهانی و دلار نوسان نخواهد داشت و به همین ترتیب قیمت طلا و سکه نیز در محدوده فعلی باقی خواهد ماند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز سه‌شنبه 10میلیون و 450هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته 60هزار تومان افت داشته است.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا پس از سقوط

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر عقب‌نشینی بازده اوراق خزانه آمریکا افزایش یافت و از پایین‌ترین رکورد ۹ ماه اخیر که شب دوشنبه به ثبت رسانده بود، فاصله گرفت. پس از ریزش قیمت در دوشنبه شب و کاهش ملایم بازده اوراق قرضه آمریکا، خریداران وارد بازار شدند و این امر از قیمت فلزات ارزشمند پشتیبانی کردند. عوامل فنی کوتاه‌مدت وضعیت بیش فروش طلا را نشان می‌دهند و بهای اونس در معاملات روزسه‌شنبه را تقویت کردند. رشد قیمت‌ها از مرز ۱۷۰۰ دلار فراتر رفت و بهای هر اونس طلا (در ساعت 20 به وقت تهران) به 1715 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه در قیمت ۱۶۷8 دلار و ۱۰ سنت سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از پنجم ژوئن بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش قیمت تسه9812

روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن معکوس شد و این روند شامل حال تسه 9812 نیز شده است. بر این اساس هر برگه تسه اسفند ماه 98 روز سه‌شنبه در معاملات فرابورس در قیمت پایانی 56هزار تومان بسته شد که در مقایسه با آخرین قیمت تعیین‌شده برای تسه9812 افت 2/ 0درصدی را نشان می‌دهد. در کنار افت قیمت پایانی، آخرین قیمت خرید نیز کاهش بیشتری داشت و بهای آن 55 هزار و 500 تومان تعیین شد که کاهش 1/ 1درصد را نسبت به قیمت قبل نشان می‌دهد. طبیعتا روز مثبت بازار و تصمیمات جدید بر این اوراق اثر چندانی نداشته و این دسته از سهام از مسیر عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شود. از این رو بهبود وضعیت بورس کمکی به تسه9812 نکرد و این نماد در کنار دیگر نماد‌ها با افت قیمت به انتظار معاملات امروز نشستند.

 

 

بازار نفت

رشد کم‌رمق پس از ریزش

قیمت نفت روز سه‌شنبه با انتظارات برای احیای اقتصاد جهانی پس از تصویب لایحه کمک اقتصادی 9/ 1تریلیون دلاری در سنای آمریکا و احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا، پس از افت روی‌داده در دوشنبه شب، افزایش ملایمی یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در آوریل ۴۴ سنت معادل 7/ 0درصد بیشتر شد و به ۶۵دلار و 50سنت در هر بشکه رسید. دلار قوی‌تر و کاهش نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه نفت عربستان در پی حمله به تاسیسات صادراتی این کشور، رشد قیمت‌ها را محدود کرد. نفت برنت روز دوشنبه پس از حمله موشکی و پهپادی به قلب نفتی عربستان سعودی از جمله تاسیسات راس‌التنوره که برای صادرات نفت حیاتی هستند، به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. ریاض اعلام کرد این حملات هیچ صدمه جانی یا آسیبی به تاسیسات وارد نکرده، اما قیمت‌های دوشنبه با 1/ 3درصد کاهش بسته شدند.