بازار سهام

رشد ۵/ ۳ درصدی بورس

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افزایش تقاضا و سبزپوشی سهام بزرگان آغاز شد و این روند تا پایان معاملات نیز ادامه یافت. به‌طوری که شاخص کل با افزایش ۸/ ۱ درصدی قله یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی را بار دیگر فتح کرد. شاخص کل هموزن نیز با افزایش تقاضا برای کوچک‌ترها ۷/ ۰ درصد رشد را تجربه کرد. نماگر بورس در چهار روز معاملاتی بازدهی ۵/ ۳ درصدی را به ثبت رساند. عواملی چون صعود دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی، فتح قله‌های جدید در بازار‌های جهانی، امیدواری به بازگشت اعتماد و سیاست‌های جدید سازمان بورس سبب شد شاخص کل به ۲/ ۱ میلیون واحد برگردد. در مجموع هفته گذشته سهامداران حقوقی نبض بازار را در دست داشتند، اما روز سه‌شنبه حقیقی‌ها خالص خرید ۲۰۱ میلیارد تومان را رقم زدند و معاملات خرد بورسی به ارزش ۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان انجام شد.

 

 

بازار سکه

سکه در یک قدمی 12 میلیون تومان

 بازار سکه و طلا همزمان با رشد دلار روند افزایشی را در پیش گرفته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز پنج‌شنبه با افزایش 510 هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و 91۰ هزار تومان رسید و برای کل هفته رشد 8/ 11 درصدی را به ثبت رساند. همراه با افزایش قیمت اونس طلا در روز‌های گذشته، تثبیت روند صعودی در بازار و افزایش قیمت دلار به بالای 25 هزار تومان باعث شد تا قیمت طلا و سکه نیز روند افزایشی خود را حفظ کرده و فقط 90 هزار تومان تا 12 میلیونی شدن فاصله داشته باشد. در شرایط نابسامان فعلی بازار به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نیز از روند افزایشی قیمت‌ها حمایت کرده و فشار خرید نیز باعث شود قیمت‌ها افزایشی باقی بمانند. حال باید منتظر ماند و دید که در روز‌های آینده خبر‌های برجامی به کدام‌ سو پهلو می‌گیرد.

 

 

بازار طلای جهانی

کاهش طلا در مسیر رشد هفتگی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر بالا رفتن ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا نوسان داشت و از 1809 دلار تا 1832 دلار معامله شد. بهای هر اونس طلا (ساعت 20 به وقت تهران)  به 1828 دلار رسید و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در سه هفته اخیر قرار گرفت. دلار و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا صعود کردند و جذابیت طلا را کاهش دادند. آمار اشتغال آمریکا باعث شده ریسک تورم پایین‌تر ارزیابی شود و این مساله روی قیمت طلا تاثیر گذاشت. با این همه تصویر کلی برای طلا با توجه به سیاست پولی و مالی فعلی باید مثبت باشد اما با وجود این سیاست‌ها، قیمت طلا پایین‌تر رفته زیرا در حال حاضر دیدگاه سازنده‌ای درباره این فلز ارزشمند وجود ندارد.

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد 10 درصدی تسه

در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس روند صعودی را دنبال کرد، تسه 9712 که در اسفند 97 در فرابورس عرضه شده و طی این مدت فراز وفرود‌های زیادی را به خود دیده است، در چهار روز معاملاتی هفته گذشته گرایش بیشتری به سمت صعود داشت. هرچند در روز ماقبل آخرین روز معاملاتی اندکی کاهشی شد اما در روز سه‌شنبه مجددا بر مدار صعود بازگشت و توانست 2/ 2 درصد رشد را تجربه کند. تسه 9712 در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در قیمت پایانی 61 هزار و 106 تومان بسته شد و برای کل هفته 10 درصد رشد را به ثبت رساند. حال 21 روز تا پایان سررسید این اوراق هر روز روند متفاوتی دنبال می‌کند تا در قیمت متعادلی به معاملات دو ساله خود در بازار فرابورس پایان دهد.

 

 

بازار نفت

عقب‌نشینی از بالاترین حد 13 ماهه

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر محدودیت عرضه کشورهای تولیدکننده بزرگ و خوش‌بینی به احیای تقاضا برای سوخت، صعود کرد و به بالاترین حد در ۱۳ ماه اخیر رسید. اما طولانی‌ترین روند افزایشی قیمت‌های نفت در دو سال گذشته با وجود گزارش موسسه امریکن پترولیوم از کاهش هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا، در معاملات روز چهارشنبه متوقف شد و روند کاهشی گرفت. بهای معاملات هر بشکه وست تگزاس اینترمدییت روز جمعه با 8/ 0 درصد کاهش، به ۵7 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. به گفته کارشنان قیمت نفت تحت تاثیر سیاست پولی آسان و شعله‌ور شدن تورم تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. از طرفی سطوح قیمت فعلی برای تولیدکنندگان بسیار جذاب به نظر می‌رسد بنابراین انتظار می‌رود بخشی از تولیدکنندگان عرضه به بازار را افزایش دهند که مقاومتی در برابر قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد.